مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

۱۰ ویژگی کلیدی از اخلاق پیامبر اسلام(ص)

تبلیغات بنری

به گزارش سایت یستا به نقل از تسنیم، سیره و اخلاق پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم الگوی آرمانی از رفتار و منش انسانی است که همواره الگوی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بوده است. . او با استفاده از اصول اخلاقی توانست در دلها نفوذ کند و جامعه را از جهل به روشنگری برساند.

پیامبر در هر شرایطی، چه در زمان قوت و چه در زمان ضعف، اخلاق مدار بود و مردم را به رعایت حقوق، مدارا و محبت یکدیگر دعوت می کرد. آموزه های اخلاقی او راهنمای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است و به ما نشان می دهد که چگونه با رفتارهای انسانی و پرهیزگارانه زندگی پرمعنا را تجربه کنیم.

از ویژگی های مهم اخلاق پیامبر(ص) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مهربانی و شفقت: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با دیگران حتی با دشمنان خود به قدری مهربان بود که به نظام اسلامی آسیبی نمی رساند و گاه آنان را به اسلام دعوت می کرد قرآن کریم، خداوند آیات بسیاری را به این صفت اخلاقی اختصاص داده است، از جمله آیه 159 سوره آل عمران که می فرماید:خدا به آنها چه رحمت می کند اگر سنگدل بودی از تو روی گردان می شدند پس آنها را ببخش و در این امر به آنها رحم کن؟…; یعنى: «به خاطر رحمت خدا به آنها لطف داشتى و اگر تندخو و سنگدل بودى، از اطراف تو پراکنده مى شدند، پس آنها را عفو کن و براى آنها طلب آمرزش کن و با آنها مشورت کن. ” با آنان در امور…» این به خاطر آن است که خداوند او را فرستاده رحمت قرار داده است، پس می فرماید:چرا تو را جز رحمت برای جهانیان فرستادیم؟ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.

2. فروتنی: پیامبر با وجود مقام والای پیامبری، ساده زیستی داشت و همواره خود را خدمتگزار مردم به ویژه در برخورد با فقرا و ضعیفان می دانست. در روایات آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله بر زمین می نشست و غذا می خورد و می فرمود: من عبد هستم و مانند بندگان می خورم و مانند آنها می نشینم.

3. عدالت و انصاف: پیامبر بر عدالت تأکید می کرد و در همه امور حتی در برخورد با نزدیکان خود به راستی و انصاف عمل می کرد.

4. صبر و بردباری: پیامبر در برابر مشکلات و سختی های زندگی، صبور بود و پیروان خود را به صبر در برابر مشکلات توصیه می کرد.

5. اخلاص و صداقت:پیامبر اسلام به «امین» معروف بود و در همه روابط خود، چه در معامله و چه در وعده، صداقت و وفاداری را رعایت می کرد.

6. عفو و بخشش: پیامبر اسلام در هنگام مواجهه با خطاهای دیگران، بخشش را به جای انتقام برگزید و مردم را به گذشت از خطای دیگران توصیه کرد.

7. علاقه به علم و دانش: پیامبر اسلام همواره بر اهمیت علم و دانش تأکید داشته و مسلمانان را به آموختن و تحقیق در همه زمینه ها تشویق کرده است.

8. به حقوق دیگران احترام بگذارید: پیامبر بر حفظ حقوق مردم به ویژه زنان، یتیمان و مستضعفان تأکید داشت و همواره در گفتار و رفتار خود از کرامت انسانی دفاع می کرد.

9. سیستم و نظم و انضباط: پیامبر در زندگی شخصی و اجتماعی خود به نظم و انضباط اهمیت خاصی می داد و پیروان خود را به مدیریت خوب وقت و امور توصیه می کرد.

10. احترام به محیط زیست و حیوانات: پیامبر اسلام به حفظ و مراقبت از طبیعت و حیوانات اهمیت می داد و برخورد انسانی با موجودات زنده را نشانه ایمان می دانست.

همه این صفات اخلاقی مرهون لطف و رحمت خداوند به پیامبر برگزیده اش بود. در واقع می توان گفت که اخلاق پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بیانگر مجموعه کاملی از فضایل اخلاقی است که در اخلاق همه پیامبران پیشین مشهود بود. این خصوصیات به ویژه در سیره و سیره پیامبر تحقق یافت.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا