مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

گزارش یکتانت از رفتار کاربران ایرانی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی (سال ۱۴۰۲)

تبلیغات بنری



به گزارش یستا تو تنها هستی در گزارش جامعاین گزارش با همکاری چند شرکت و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه تهیه شده است. جامعه آماری این گزارش نیز 1100 کاربر تصادفی با این سوال که تعامل کاربران ایرانی با اینترنت، شبکه های اجتماعی و فناوری های رسانه ای در سال 1402 چگونه است؟ اتفاق افتاد

شرکت کنندگان نیز بر اساس گروه های سنی تقسیم شدند که به دلیل اهمیت مطالعات نسلی در درک کاربران، به 3 گروه نسلی اصلی تقسیم شدند:

نسل Z: گروه سنی 14 تا 18 و 19 تا 27 سال
نسل Y: گروهی از گروه های سنی 28 تا 36 و 37 تا 45 سال
نسل X: گروهی از گروه های سنی 46 تا 54 و 55 تا 65 سال

در این نظرسنجی در مجموع 20 سوال از شرکت کنندگان پرسیده شد و روش جمع آوری داده ها و اطلاعات در این پژوهش به صورت آفلاین (تلفنی) بود.

در ادامه به بررسی رفتار کاربران ایرانی در پلتفرم های مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب فارسی می پردازیم و همچنین به بررسی جنبه های جالب این گزارش می پردازیم.

رفتار کاربران ایرانی در فضای مجازی

جمعیت ایران هم اکنون از مرز 85 میلیون نفر فراتر رفته و نسل های مختلف را در بر می گیرد. اگرچه اکثر مردم به اینترنت دسترسی دارند و بیش از نیمی از جمعیت حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند، مطالعه ردپای دیجیتالی کاربران می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتار آنها در اختیار علاقه مندان به بازاریابی دیجیتال قرار دهد.

نسل های مختلف چند ساعت در روز از اینترنت استفاده می کنند؟

میانگین استفاده از اینترنت در بین کاربران بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت آنها 4 ساعت در روز است.

فعال ترین بازه زمانی استفاده از اینترنت برای تمامی گروه های سنی بین 2 تا 3 ساعت در روز است و کاربران نسل X فعال ترین آنها محسوب می شوند. نسل Z بیش از 3 تا 4 ساعت یا 4 تا 6 ساعت در روز از اینترنت استفاده می کند که در مقایسه با دو نسل دیگر تفاوت دارد.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

موقعیت کاربران در دستگاه های الکترونیکی مختلف

به طور کلی در بین تمامی کاربران، صرف نظر از مشخصات جمعیتی، تلفن های همراه بیشترین استفاده را دارند و کتابخوان های الکترونیکی کمترین استفاده را در بین وسایل الکترونیکی دارند. به طور کلی، نسل Z کاربران دستگاه های الکترونیکی بیشتری نسبت به نسل های دیگر هستند. تلفن همراه همچنین در مقایسه با رایانه شخصی و تبلت اصلی ترین و اولین وسیله ای است که کاربران برای وبگردی از آن استفاده می کنند.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

دلایل استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در بین زنان و مردان

بانکداری، پیگیری اخبار و خرید آنلاین سه دلیل اصلی استفاده کاربران از اینترنت و شبکه های اجتماعی است. زنان بیشتر از مردان برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان از اینترنت استفاده می کنند. در مقابل، مردان بیش از زنان از اینترنت برای پیگیری اخبار، گوش دادن به موسیقی، صرف وقت، کسب درآمد و بازی استفاده می کنند.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

در مقایسه ای دیگر، دلایل استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بر اساس گروه های سنی مورد بررسی قرار گرفت. نسل Z تا حد زیادی بیشتر از نسل های دیگر از اینترنت برای بازی استفاده می کند و بعد از بازی، شایع ترین دلایل استفاده از اینترنت در این نسل گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و گذراندن وقت است. استفاده از اینترنت برای امور بانکی و پیگیری اخبار در بین کاربران نسل X بیشتر رایج است.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

خرید آنلاین بین کاربران؛ از میل به جستجو و خرید

تمایل به خرید آنلاین در نسل X نسبت به نسل های دیگر کمتر و در نسل Y نسبت به سایر نسل ها بیشتر است. از سوی دیگر، نسل Z بیش از دیگران به صورت آنلاین خرید می کند. همه گروه های سنی قبل از خرید حضوری یا آنلاین از اینترنت برای تحقیق در مورد محصول یا خدمات مورد نیاز خود استفاده می کنند. این تمایل به جستجو و تحقیق در اینترنت فرصتی ایده آل برای کسب و کارها است تا کالاها یا خدمات خود را برای مخاطبان بالقوه تبلیغ کنند.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

چه محصولاتی در خرید اینترنتی بیشتر خریداری می شوند؟

به طور میانگین خرید اینترنتی لباس بیشترین سهم را دارد در حالی که خرید اینترنتی طلا و جواهر کمترین سهم را در بین خرید آنلاین کالا و خدمات دارد.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

حجم پیگیری موضوعات مختلف خبری در بین کاربران

کاربران اخبار اجتماعی، علمی، فناوری و اقتصادی را بیش از سایر موضوعات خبری دنبال می کنند. از طرفی اخبار ورزشی و بین المللی کمترین مخاطب را دارد
در میان کاربران شرکت کننده در این نظرسنجی.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

نسل های مختلف چگونه به تبلیغات دسترسی دارند؟

به طور متوسط، شرکت کنندگان در معرض بیشتر تبلیغات برند در تلویزیون و قرار گرفتن کمتر در معرض بیلبوردها قرار می گیرند. اما هر نسلی سطح متفاوتی از مواجهه با رسانه ها را دارد. نسل Z بیشتر در معرض رسانه های اجتماعی و نسل Y و X بیشتر در معرض تلویزیون قرار دارند. برای نسل ایکس، بیشترین میزان مواجهه با تبلیغات در تلویزیون است. برای نسل Y، پس از تلویزیون، وب سایت ها و برنامه ها دومین کانال تبلیغاتی محبوب برای برندها هستند. اینفلوئنسرها موثرترین راه برای انتقال تبلیغات برند به نسل Z هستند و نسل X کمترین تعامل را با اینفلوئنسرها دارد. در نسل X، افراد کمتری به تبلیغات توجه می کنند. اما وقتی صحبت از تبلیغات برای این گروه سنی می شود، بعد از تلویزیون، گولوگ، وب سایت ها و اپلیکیشن ها مناسب ترین روش است. بیلبوردها نیز کمترین نقش را در جلب توجه نسل X دارند.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

اعتبار تبلیغات برند

به طور متوسط، 24 درصد از پاسخ دهندگان به تبلیغات در هیچ رسانه ای اعتقاد ندارند. در میان رسانه‌های مختلف، برخی دیگر تبلیغات تلویزیونی را بیش از سایر رسانه‌ها باور دارند و پس از آن گوگل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و پیام‌های متنی از نظر اعتبار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیلبوردها از نظر اعتبار کمترین امتیاز را دریافت کردند. هر نسل ارزیابی متفاوتی از اعتبار تبلیغات در رسانه‌های مختلف دارد: نسل Z تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را باورپذیرتر از نسل‌های دیگر می‌داند. تبلیغات وب سایت و اپلیکیشن برای نسل Y قابل باورتر است.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

روند افزایشی تعداد کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مختلف

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

نگاهی به اینستاگرام فارسی سال 1402

هر کاربر ایرانی به طور متوسط ​​327 صفحه عمومی را در اینستاگرام دنبال می کند. ما در سال 1402 در مجموع 1.2 میلیون فروشگاه شبکه های اجتماعی داشتیم که بیش از 960000 فروشگاه از این تعداد در اینستاگرام فعال بودند.

سایر جزئیات جالب در مورد اینستاگرام در سال 1402 عبارتند از:

بیش از 570 میلیون پست توسط ایرانیان دانلود شده است

بیش از 7.2 میلیون صفحه عمومی

بیش از 541 میلیارد لایک

بیش از 45 میلیون صفحه خصوصی

زمینه های فعالیت صفحات عمومی اینستاگرام به زبان فارسی چیست؟

پنج حوزه اصلی فعالیت که در آن تعداد صفحات عمومی در اینستاگرام از 1401 به 1402 افزایش یافته است:

. امور مالی و ارزهای دیجیتال

. صنایع دستی

. توسعه شخصی

. دکوراسیون منزل و طراحی داخلی

. بازی های ویدیویی

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

وضعیت فعالیت شرکت های ایرانی در شبکه های اجتماعی

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

وضعیت تعامل و فعالیت کاربران ایرانی در یوتیوب فارسی

حضور و تعامل کاربران ایرانی در یوتیوب فارسی هم از نظر تعداد محتوا و هم از نظر تعداد بازدید رو به افزایش است. این روند اکنون پس از کاهش شدید تولید محتوا و تعداد بازدیدها در پاییز ۱۴۰۱ هجری قمری به روند صعودی رسیده است.

گزارشی بی نظیر از رفتار کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی در سال 1402 هجری قمری

تبلیغات بنری