مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

کورتیزول در درمان دیابت موثر است

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، محققان دریافتند از هر 4 نفر (24 درصد) یک نفر مبتلا به دیابت نوع 2 که درمان آن دشوار است، سطح کورتیزول بالایی دارد.

کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود. این هورمون تقریباً بر تمام اندام ها و بافت های بدن تأثیر می گذارد و نقش مهمی در عملکرد روزانه دارد.

در میان این نقش ها، کورتیزول به تنظیم سطح قند خون، متابولیسم، فشار خون و التهاب کمک می کند.

به گفته محققان، هیپرکورتیزولیسم – بالاتر از سطح طبیعی کورتیزول – می تواند باعث افزایش وزن، فشار خون بالا، ضعف عضلانی و تغییرات خلقی شود. همه این مشکلات می توانند مدیریت دیابت را پیچیده کنند.

برای این مطالعه، محققان بیش از 1000 بیمار دیابتی را بررسی کردند که سطوح هموگلوبین A1C آنها با وجود اینکه چندین درمان دیابت دریافت می‌کردند، همچنان بالا بود.

محققان دریافتند که 24 درصد از بیماران از هیپرکورتیزولیسم رنج می برند.

سطوح بالای کورتیزول در بیماران دیابتی که سه یا بیشتر از داروهای فشار خون بالا مصرف می‌کردند، شایع‌تر بود و از هر سه یک نفر از هیپرکورتیزولیسم رنج می‌برد.

به گفته محققان، سی تی اسکن در حدود یک سوم از این بیماران، ناهنجاری هایی را در غده فوق کلیوی نشان داد و یک چهارم آنها تومورهای آدرنال داشتند.

به گفته محققان، این نشان می دهد که جراحی برای اصلاح مشکلات آدرنال می تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد.

دکتر جان باس، سرپرست تیم تحقیق از مرکز دیابت دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: با شناسایی هیپرکورتیزولیسم در این بیماران، می‌توانیم درمان‌ها را به طور مؤثرتری هدف‌گیری کنیم و به طور بالقوه نتایج را بهبود ببخشیم.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا