مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

کمک به فهم ابزارهای هوش مصنوعی و احیای اعتماد به نفس کاربران در استفاده از این فناوری هوش مصنوعی می‌تواند کنشگری در فضای مجازی را بهبود بخشد

تبلیغات بنری



به گزارش یستا به نقل از سراج 24، برنامه امروز دومین رویداد ملی «آرمان ما» شامل برگزاری دوره های آموزشی هوش مصنوعی بود. هوش مصنوعی در این رویداد در شش موضوع: کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش، مونتاژ تصویر با استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای برنامه پریمیر، مونتاژ صوتی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای برنامه پریمیر، تولید انیمیشن با استفاده از وب سایت های متن باز و ویدئو و تولید عکس با استفاده از وب سایت ها نرم افزار متن باز و برنامه نویسی با استفاده از هوش مصنوعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش های تخصصی در هر زمینه به شرکت کنندگان ارائه شد.

سید سجاد شریعتی سرپرست تیم هوش مصنوعی در این رویداد در گفت و گو با خبرنگار سراج24 به تشریح فعالیت ها و برنامه های ارائه شده در این موضوع پرداخت و گفت:

علاقه ما به پرداختن به موضوع هوش مصنوعی، عنوانی که به کمیته اختصاص داده شده است، این بود که بتوانیم ابزارهای هوشمندی را که در فضای مجازی نیز در حال گسترش هستند، درک کنیم. قبل از اینکه ابزارهای هوش مصنوعی را بشناسیم و در مورد آن بیاموزیم، این حوزه از فناوری برای عموم مردم یک علم نظری و حتی یک حوزه علمی تخیلی بود که اکثر آنها نمی توانستند از آن استفاده کنند و دانش آنها فقط در این سطح بود که بدانند هوش مصنوعی چیست. و به کجا می رود آنها همچنین نمی توانستند به طور عملی از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: از زمانی که ابزارهای هوش مصنوعی وارد عرصه های مختلف شد و کم کم با آن ها آشنا شدیم، روش ها تغییر کرده و رفته رفته به سمت جهانی شدن پیش می رویم و دوره ای که بسیاری از مهارت ها و تخصص ها بدون استفاده از هوش مصنوعی ناقص می ماند. تبدیل شدن به هوش در واقع برای کسب دانش در رشته های مختلف باید با این ابزارها آشنا شویم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم. هر چه این آشنایی و تسلط در زمینه هوش مصنوعی عمیق تر باشد، در مهارت و کاری که می خواهیم انجام دهیم موفق تر خواهیم بود.

این کارشناس یکی از دغدغه های اساتید در این زمینه را مطرح کرد و توضیح داد:

یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم عدم آشنایی مردم با ابزارهای هوشمند است و اکثریت معتقدند تمام هوش مصنوعی محصول شرکت Open AI است که با نام Chat GPT معرفی می شود و آن را با این نام می شناسند. در نشست «آرمان ما» به‌ویژه در اولین نشستی که سال گذشته برگزار شد، سعی کردیم مخاطبان را از گستره این فناوری آگاه کنیم و بدانند که این حوزه گسترده‌تر از آن چیزی است که امروزه در بین عموم مردم شناخته شده است.

وی افزود: با گذشت زمان مجموعه ابزارهای هوشمند افزایش می یابد و این فرصتی است تا مخاطبان ما در گام اول خود را بشناسند و بدانند چه کاری می خواهند انجام دهند و سپس تشخیص دهند که ابزار مورد نیاز و مناسب کارشان است. و به چند ابزار معروف که در واقع هیچ کارکردی ندارند محدود نمی شود. ما این تلاش را در اولین رویداد Aarman خود انجام دادیم و به این کار ادامه دادیم.


دوره برای همه است و نیازی به تجربه نیست
مسئول کمیته تخصصی هوش مصنوعی در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره مخاطبان خود گفت: مخاطبان کمیته تخصصی هوش مصنوعی آرمان ما افراد عادی اعم از محقق، دانشجو و یا فضای مجازی بودند. کاربران در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار، اقتصاد و فرهنگ در آموزش‌های تخصصی هوش مصنوعی که در رویداد ملی آرمان ما برگزار شد، نیازی به داشتن تجربه‌ی ویژه‌ای نبود. طبیعتا اکثر شرکت کنندگان اطلاعات حداقلی در این زمینه داشتند و با فناوری های رایج در فضای مجازی آشنا بودند.

وی افزود: سعی کردیم با در نظر گرفتن این دسته از مخاطبان و با هدف افزایش دانش به آنها وارد بحث شویم. در دوره دوم آرمان نگاه ما همان گسترش رویکرد در رویداد سال گذشته است و دامنه آن را گسترش ندادیم. بلکه هدف ما این بود که به موضوعات عمق بیشتری دهیم. در واقع در دومین رویداد آرمان، نگاه دقیق‌تر و جامع‌تری به موضوعات اولین رویداد آرمان داشتیم و مخاطبان با مفاهیم عمیق‌تری با جزئیات بیشتری مواجه شدند، به طوری که امکان بهره‌برداری از امکانات این فناوری در دسترس قرار گرفت. کسانی که بیشتر از قبل به آن نیاز دارند. این رویکرد باعث شد که مردم بتوانند از این فناوری استفاده عملی کنند و همچنین می‌خواستیم فقط مفاهیم نظری را بیان نکنیم و بتوانیم این مسیر را به سمت استفاده عملی از هوش مصنوعی توسط عموم هدایت کنیم.


هوش مصنوعی؛ فناوری در دست محققین است
شریعتی به تشریح موضوع اول جلسه هوش مصنوعی پرداخت و گفت: کمیته «هوش مصنوعی» در دومین رویداد ملی نمونه ما شامل شش جلسه آموزشی بود که در ادامه به آن می پردازیم. اولین جلسه این کمیته تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی و پژوهش» برگزار شد و استاد محمد حایری الشیرازی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم قرآن و حدیث در این بخش به سخنرانی پرداخت. . در اولین رویداد ملی آرمان ما همین موضوع توسط استاد حائری شیرازی ارائه و ارائه شد. در رویداد دوم، موضوعات مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد ابعاد جدیدی از مسئله پژوهشی که با ابزارهای هوش مصنوعی قابل حل است برای مخاطبان توضیح داده شود.

وی افزود: موضوعات ارائه شده تحت عنوان هوش مصنوعی و پژوهش از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه این ابزارها به ویژه ابزارهای پژوهشی به گونه ای طراحی شده اند که در وقت و انرژی محقق صرفه جویی کرده و برای او کارآمدتر باشد. استفاده از این ابزارها امروزه کار را برای مردم آسان کرده است. دوم، به این معناست که ما می‌توانیم تحقیقات خود را با ابزارهای هوشمند هدایت کنیم و به کیفیت آن تحقیق بیفزاییم. این افزایش کیفیت با یافتن منابع و پیشنهادات متنوع‌تری که این ابزارها به ما ارائه می‌دهند به دست می‌آید و همچنین رویکرد و نگرش اتخاذ شده برای تحقیقاتی را که قصد انجام آن را داریم راهنمایی می‌کند.

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: نکته مهمی که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد این است که وقتی می خواهیم از ابزارهای هوشمند در حوزه پژوهش استفاده کنیم باید مراقب باشیم که دچار سرقت ادبی یا سرقت علمی نشویم. برای اینکه این مشکل پیش نیاید باید به سطح علمی خوبی رسید. تصور کنید که فردی قصد دارد از ابزارهای هوش مصنوعی در تحقیق استفاده کند در اینجا محقق باید بداند که آیا می تواند مستقیماً از آن متن در تحقیقات خود استفاده کند یا خیر. در بخش دیگر، اگر منبعی در اختیار محقق قرار گیرد، می‌تواند به طور کامل به آن تکیه کند یا باید همان موارد ارائه شده را برای سنجش دقت آن و شناسایی خطاهای آن ابزار بررسی کند.


یک دستیار خوب اما نه ایده آل برای طراحان و سازندگان ویدیو
شریعتی درباره دیگر موضوع این جلسه توضیح داد که مبحث بعدی به بحث در مورد ساخت تصاویر و ویدئو از طریق سایت های متن باز می پردازد با توجه به مفصل بودن موضوعات در این مبحث، مباحث آموزشی را در دو جلسه ارائه کردیم. مدرس این دوره آقای محمدرضا رضایی انیماتور و هنرمند انیمیشن بود.

وی بیان کرد: بحث های ما در این بخش به سمت تصاویر متحرک یا ثابت حرکت کرد زیرا فضای مجازی در اصل فضایی تصویر محور است و فعالیت موفق در این بستر مستلزم آن است که بتوانیم از تصاویر به درستی، خوب و بهینه استفاده کنیم. دست به روی آنها باز باشد بنابراین، در این دوره بر روی روش های مختلف استفاده از تصاویر تمرکز کردیم.

این مقام مسئول در کمیته هوش مصنوعی همچنین اضافه کرد: نکته دیگری که در این مبحث مطرح شد، آشنایی مردم با پدیده متن باز است تا مردم بتوانند در جمع آوری تجربه و دانش موجود در وب سایت ها سهیم باشند در نظر گرفته شده برای مخاطبانی که نگاه تخصصی تری به محتوا دارند و می توانند مفید باشد. ما به طور چشمگیری محدودیت های کاری را که می توانیم با ابزارهای هوش مصنوعی در فضای تصویر و ویدیو انجام دهیم، نشان داده ایم.

به عنوان مثال، ما نباید فکر کنیم که اکنون می توانیم با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی موجود، یک ویدیوی کامل از خودمان ایجاد کنیم. ابعاد موضوع این است که ساخت فیلم با هوش مصنوعی آنقدرها هم که در فضای مجازی رایج و پایدار شده ساده نیست و عوارضی دارد.

این کارشناس تصریح کرد: البته هرچه در این زمینه رو به جلو حرکت کنیم، با ابزارهای هوش مصنوعی متنوعی نیز مواجه خواهیم شد که رابط کاربری بهتری دارند و توانایی بهبود یافته ای برای ارائه خروجی های با کیفیت بالاتر دارند. ما ناامید نیستیم که به نقطه‌ای برسیم که از هوش مصنوعی انتظار ویدیوهای بی‌نقص‌تری داشته باشیم، و این بدان معنا نیست که در حال حاضر ابزار دقیق‌تری در دسترس نیست. در واقع، این ابزارهای هوشمند در حال حاضر وجود دارند، اما در دسترس عموم نیستند. موضوعات مطرح شده نیز در این جلسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


هوش مصنوعی با کمک مونتاژ مونتاژ می شود
شریعتی به تشریح سایر جلسات این جلسه پرداخت و گفت: در جلسه چهارم و پنجم کمیته هوش مصنوعی، موضوع مونتاژ صوتی و تصویری با استفاده از ابزار هوشمند برنامه برتر مطرح شد و آقای علی طالقانی به عنوان مدرس در آن حضور یافتند. . از این جلسات خود آقای طالقانی سردبیر و متخصص در این زمینه آموزشی هستند و به همین دلیل در این جلسات مسئولیت آموزش را بر عهده گرفتند.

این مقام مسئول کمیته تخصصی هوش مصنوعی تصریح کرد: در این بخش و با توجه به عنوان جلسات به تصویر پرداختیم و از صدا نیز برای افزودن محتوای بصری استفاده کردیم. مسئله مونتاژ بسیار مهم است; زیرا اغلب در فضای مجازی با عدم توجه و عدم تمرکز مخاطب مواجه هستیم و برای جلب توجه مخاطب باید قسمت های فیلم را خوب و با دقت و سلیقه انتخاب کنیم و سپس آنها را جمع آوری کنیم. با کنار گذاشتن گروه نخبگان در فضای مجازی، عموم مردم در فضای مجازی معمولا حوصله محتوای طولانی و طولانی را ندارند. برای این منظور و برای تأثیر مثبت بر مخاطب، مونتاژ اهمیت پیدا می کند تا فعالیت خوبی در این زمینه شکل بگیرد.


دیگر لازم نیست یک برنامه نویس دانا باشید!
شریعتی به موضوعات مطرح شده در آخرین فصل از قسمت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: فصل آخر ما در نهایت شامل مبحث برنامه نویسی با هوش مصنوعی بود که توسط استاد احمد استیری به عنوان کارشناس فناوری نرم افزار و استاد این موضوع مطرح شد. بخش آموزش های لازم به شرکت کنندگان ارائه شد.

وی افزود: آموزش در این زمینه بر روی پلتفرم U.com برای ابزارهای هوشمند ارائه شد و استاد سعی کردند توضیح دهند که شرکت کنندگان می توانند بدون تسلط بر نوع خاصی از زبان برنامه نویسی وارد رشته های طراحی و بازطراحی وب سایت و اپلیکیشن شوند. البته شایان ذکر است که در این مبحث نیز مانند مبحث تولید محتوای بصری با هوش مصنوعی، نمی توان خروجی کاملا دقیقی از خواسته مردم داشت، اما رسیدن به این سطح دور از دسترس نیست و همچنین در این سطح دسترسی به این ابزارها نیز برای ما بسیار مفید است.

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: در بخشی از این کلاس، پروفسور استری اعتماد به نفس را در شرکت کنندگان ایجاد کرد تا بتوانند بدون ترس با این فضا روبرو شوند و با اطمینان از این ابزار استفاده کنند. برخی از اصطلاحات ناآشنا نیز به منظور کاهش پیچیدگی برای شرکت کنندگان برای مخاطبان توضیح داده شد.


برای ورود به حوزه هوش مصنوعی باید ترس را کنار گذاشت
شریعتی با بیان اینکه یکی از شروط شروع دوره های هوش مصنوعی کنار گذاشتن ترس از مقابله با این فناوری است، تاکید کرد: یکی از اهداف و دغدغه های ما در کمیته هوش مصنوعی این بود که بتوانیم اعتماد به نفس شرکت کنندگان را برگردانیم. و به آنها نشان دهید که در صورت ورود به این موضوع و تعامل کافی با ابزارها می توانند نتایج خوبی از آن بگیرند و در تجربیات و زمینه های مورد علاقه آنها استفاده شود و در فضای مجازی به آنها کمک کند و فعالیت موثری ایجاد کند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا