مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر

تبلیغات بنری

بر اساس این مطالعه، افراد باید بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر فرانک هو یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: مردم معمولا از نحوه غذا خوردن خود خسته می شوند و این خبر خوبی است. زیرا باعث می شود الگوهای غذایی متفاوتی را انتخاب کنیم. حال، اگر این الگوها با ترجیحات غذایی سالم همراه باشند، می توانند پیامدهای سلامتی مثبتی داشته باشند.

به عنوان مثال، فرانک هو، استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد می گوید، اگر رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنید و بعد از چند ماه می خواهید رژیم غذایی متفاوتی را امتحان کنید، می توانید رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) را دنبال کنید. یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.

مطالعه تغذیه طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی 75000 زن و بیش از 44000 مرد را بررسی کرد و به مدت 36 سال دوید. نه مردان و نه زنان در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد کمی از آنها سیگار می کشیدند. شرکت کنندگان در این تحقیق هر چهار سال یک بار پرسشنامه های مربوط به خوردن را پر کردند.

فرانک هو گفت: “این یکی از بزرگترین و طولانی ترین مطالعات کوهورت برای بررسی الگوهای غذایی توصیه شده و خطرات طولانی مدت مرگ و میر زودرس و مرگ و میر ناشی از بیماری های شایع است.”

او و تیمش شرکت کنندگان را در مورد اینکه تا چه حد از چهار الگوی غذایی سالم پیروی می کنند که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده مطابقت دارد، ارزیابی کردند.

وی درباره این رژیم های غذایی مناسب گفت: یکی از آنها رژیم مدیترانه ای است که بر مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون بسیار تاکید دارد. وی افزود: این مدل غذایی علاوه بر غذاهای گیاهی، بر روی چربی های سالم به ویژه چربی های غیراشباع تک زنجیره ای تمرکز دارد.

رژیم بعدی رژیم گیاهخواری سالم نام دارد که بر مصرف بیشتر محصولات گیاهی نیز تمرکز دارد اما به محصولات حیوانی امتیاز منفی می دهد. هو می گوید که این رژیم غذایی حتی گزینه های نسبتا سالم مانند ماهی یا برخی از محصولات لبنی را ممنوع می کند. بنابراین می‌توانید تصور کنید که وگان‌ها احتمالاً در بالاترین نقطه این رژیم هستند و افرادی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای بسیار فرآوری شده کربوهیدرات مصرف می‌کنند در انتهای این رژیم قرار دارند.

این کارشناس تغذیه تایید می کند که کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده در کنار کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم در کنار پرهیز از الکل می تواند از عوامل اصلی بهبود سلامت افراد باشد.

نتایج بر اساس بیماری

به گزارش یورونیوز، پس از ثبت الگوی غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه از بالاترین تا پایین ترین میزان پایبندی به یک یا چند الگوی غذایی تقسیم شدند.

کاتز، رئیس و مؤسس مؤسسه غیرانتفاعی True Health، یک گروه جهانی که وضعیت سلامت و تغذیه را بررسی می کند، می گوید: گروهی که بالاترین امتیاز را داشتند، حدود 20 درصد کمتر از گروهی که کمترین امتیاز را داشتند، مرگ و میر یا بیماری های رایج داشتند مردم.

به عبارت دیگر، افرادی که به این رژیم های غذایی سالم پایبند بودند، 20 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند حمله قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و مواردی از این دست بودند. هو گفت: این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد ادامه می دهد: شرکت کنندگانی که سلامت رژیم غذایی خود را 25 درصد بهبود بخشیدند، می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 6 تا 13 درصد و مرگ ناشی از سرطان را 7 تا 18 درصد کاهش دهند. علاوه بر این، خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی مانند زوال عقل نیز 7 درصد کاهش می یابد.

وی همچنین گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی بسیار بیشتر از این است و خطرات را بین 35 تا 46 درصد کاهش داده است.

این مطالعه بر گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی آنها تکیه داشت و بنابراین فقط ارتباط بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس می‌کند.

برای جبران دیر نشده است

هو می گوید: «هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای غذایی سالم دیر نیست، و مزایای یک رژیم غذایی سالم می تواند از نظر کاهش مرگ و میر زودرس کلی و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.

این تحقیق همچنین توصیه می کند که افراد سعی کنند در هر رژیمی که دارند از برخی اصول رایج سلامتی پیروی کنند، مانند مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش وعده های گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و کاهش قند و سدیم.

تبلیغات بنری

khabarfoori به نقل از یستا