به گزارش یستا; این روزها صنعت خودرو در ایران به اوج یک بحران پیچیده نزدیک می شود، بحرانی که محدودیت های اقتصادی را درنوردیده و امنیت روانی جامعه را مخدوش کرده است. افزایش مداوم قیمت و کاهش کیفیت خودروها عملا مردم را به بازیچه ای در دستان مردم پشت پرده این صنعت پولساز تبدیل کرده است. در حالی که خودرو در ایران بدون شک یک کالای ضروری و حتی وسیله ای برای تامین معیشت خانواده ها است، وضعیت بازار موجب ناامیدی و استثمار بیشتر مصرف کنندگان می شود.
کجا اینقدر عجله دارید؟
از اواسط دهه 1980، خودروسازی در ایران وارد دوره جدید و تاریکی شده است. در دو دهه گذشته، افزایش سرسام آور قیمت خودروها و بی توجهی به حقوق مصرف کننده، زندگی بسیاری از مردم را تیره و تار کرده است. نتیجه این می شود که خودروسازی داخلی نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر قیمتی نیز به میدان جنگ نابرابر تبدیل شده و اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید به عنوان گلادیاتور در عرصه های مختلف از جمله میدان مبارزه کنند. از مشکلات اقتصادی، انتظار در قرعه کشی خودرو، مشاجره با فروشنده پس از تحویل، و در نهایت، قدرت خرید پایین برای تعمیر خود خودرو به مشکل برمی خورد، فقط برای اینکه بتواند صاحب وسیله ای شود که برخی آن را «ماشین دنیا» توصیف می کنند. ” مرگ”.
تمسخر مافیای سیسیل
در سالهای اخیر، مافیای خودروسازی ایران قدرتمندتر از همیشه شده است. قدرتی که نه برای تولید خودروهای باکیفیت و رقابت در بازار، بلکه برای تحت فشار قرار دادن و استثمار مردم به اشکال مختلف مانند افزایش قیمت، تغییر شرایط فروش، قرعه کشی های مضحک و البته رهایی از زیر بار فشار استفاده می شود. هر مسئولیتی که در کشور ما وجود داشته باشد که مردم برای تهیه خودرو مجبور به تن دادن به قیمت های نجومی شوند، این روند کاملاً ساده و بدون امکانات در صنعت خودرو به یک عادت تبدیل شده است.
رانت و انحصار در صنعت خودرو دیگر تنها یک مشکل اقتصادی نیست، بلکه یک بحران اجتماعی و فرهنگی است. خودروسازان داخلی در مقاطع مختلف با استفاده از مواضع خود، دولت ها را مجبور به نوشیدن زهر می کنند و هر چند ماه یک بار چند درصد قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی را تعیین می کنند. در این میان مصرف کننده فقط قربانی را بازی می کند.
کالاهای ضروری یا لوکس؟
تکلیف مردم روشن است: برای داشتن خودرو باید با قیمت و کیفیت بالا دست و پنجه نرم کنند که روز به روز در حال کاهش است.
در واقع این روند باعث شده بسیاری از خانواده ها امید خود را از دست داده و احساس کنند که آینده ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد.
وقتی یک خانواده ایرانی پس از ماهها تلاش و پسانداز به سراغ خرید یک خودروی معمولی میرود و ناگهان با افزایش بیرحمانه قیمتها مواجه میشود، دیگر نمیتواند امیدوار باشد که اوضاع بهتر شود. این تزریق ناامیدی به جامعه در قالب سودهای کلان در حساب های ارزی خودروسازان بزرگ ذخیره می شود. در حالی که آسیب پذیرترین قسمت در این بازی مردم عادی هستند.
یک سقف و دو آنتن
نمودارهای فروش خودرو که به خودی خود چیزی شبیه شوخی تلخ برای مردم است، امروزه به یک درگیری بزرگ بین خودروسازان، فروشندگان و مصرف کنندگان تبدیل شده است. تجار با رانت اطلاعاتی و بهره برداری از وضعیت نامناسب بازار، قیمت های دوگانه ای ایجاد کرده اند که در آن تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد وجود دارد. این تاجران بیش از هر کس دیگری از این آب گل آلود ماهی می گیرند و مردم را به بازی های پیچیده بی پایان سوق می دهند. در حالی که به نظر می رسد هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد.
مشکل پارتیشن
یکی دیگر از جنبه های غم انگیز این ماجرا، مشکلات در ساخت قطعات یدکی است که ارتباط تنگاتنگی با خودروسازی دارد. نوسانات نرخ ارز، سیستم بانکی و درخواست قطعه سازان برای فروش محصولات از جمله مشکلات قطعه سازان است.
به گفته کارشناسان، تولید قطعات یدکی باید با صادرات همراه باشد و این تنها چیزی نیست که شاهد آن بوده ایم، خودروسازان داخلی به جای تولید قطعات یدکی باکیفیت، گاهی به دلیل کاهش هزینه ها به همکاری با شرکای چینی روی می آورند. و در واقع این اتفاق افتاد و باعث ورشکستگی بسیاری از کارخانه های تولید قطعات یدکی محلی شد و گروهی از کارگران ماهر ایرانی بیکار شدند.
ماشین را به هر قیمتی تعمیر کنید!
در کنار تمامی این موارد باید به موضوع افزایش قیمت تعمیر خودرو نیز اشاره کرد. برای بسیاری از خانواده های ایرانی، تعمیر خودرو به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. زیرا هزینه های بالای تعمیر به راحتی از توان مالی گروه های آسیب پذیر فراتر می رود. این وضعیت فقط مشکلات اقتصادی را پیچیده می کند و فشار بر دوش مردم را دوچندان می کند. قیمت تعمیرات خودرو به قدری بالا رفته که در دهه 90 با همین مبلغ می توانستید یک ماشین صفر بخرید!
مطالب مرتبط
سالانه چهار میلیارد دلار سوخت وارد کشور می شود
ارتقای سیمای رسانهای مشهد یکی از دستاوردهای مهم نشان مشهدالرضا(ع) است
اعضای جدید هیات مدیره استقلال مشخص شدند| نظری جویباری جانشین سمیعی