به گزارش یستا تئاتر همواره بستری برای گرد هم آوردن هنرهای مختلف بوده است، اما نمایش «دلفی» به کارگردانی مهدی قنبریان این تعامل را پا را فراتر گذاشت و کشش را نه تنها به عنوان عنصر فرعی، بلکه به عنوان هسته اصلی روایت به تئاتر معرفی کرد. . این نمایش که هم اکنون در پردیس تئاتر مستقل مشهد روی صحنه می رود، با ساختار کلاژ مانند و استفاده از عناصر بصری، تجربه تئاتری جدیدی را برای مخاطب رقم می زند.
در این اثر نقاشی ها نه تنها بخشی از طراحی صحنه هستند، بلکه به روایت دراماتیک جان می بخشند و داستان زندگی شخصیت ها را روایت می کنند. ارجاعات عمیق به اساطیر یونان باستان، طراحی های مختلف صحنه و انتخاب دقیق موسیقی متن برای هر صحنه از ویژگی های بارز این اثر است.
در ادامه گفت و گوی ما با مهدی قنبریان کارگردان این نمایش را می خوانید که درباره روند ایده پردازی، همکاری با تیم خلاق برنامه و چالش های اجرای آن صحبت کرده است.
ایده اصلی ترکیب طراحی و نمایش است
مهدی قنبریان درباره شکل گیری ایده اولیه «دلفی» توضیح می دهد: ایده این نمایش از علاقه شخصی من به هنر طراحی شکل گرفت. طراحی در این اثر نه تنها بخشی از طراحی صحنه است، بلکه نقش مهمی در پیشبرد روایت دراماتیک دارد. در واقع، نقاشی ها به عنوان بستری برای بیان داستان ها و رویدادهای دراماتیک عمل می کنند. حتی در تبلیغات نمایشی مانند پوستر اصلی و پوسترهای محیطی نیز از پنل هایی برای برجسته سازی این ارتباط هنری استفاده می شود.
وی ادامه می دهد: برای ایجاد هماهنگی بین طراحی و روایت، قبل از نوشتن متن، با خانم نیکو، بازیگر و تصویرگر اثر، جلساتی داشتیم تا به یک ذهنیت مشترک برسیم. این همکاری باعث شد که نقاشی ها به طور مستقیم با فضای دراماتیک نمایش مرتبط شوند.
ساختار بصری نمایش، تلفیقی از نمایشگاه تئاتر و نقاشی
کارگردان نمایش «دلفی» بر جنبه بصری ارائه تاکید می کند و می گوید: سعی کردیم ارائه به یک کلاژ تصویری نزدیک شود. با الهام از جمله معروف دکتر قطب الدین صادقی، «تئاتر برای دیدن است، نه برای شنیدن»، تصمیم گرفتیم فضای بصری را برجسته کنیم. طراحی صحنه، تابلوها و حتی نورپردازی بر این اصل استوار است. برای نورپردازی از نورهای گالری استفاده کردیم. نورهایی که اغلب در نمایشگاه های نقاشی استفاده می شود، حس متفاوتی به صحنه می داد. همچنین دو چراغ مخصوص زیر سقف نصب کردیم تا ارتباط هر شخصیت با یکی از این چراغ ها را در طول نمایش نشان دهد.
ارجاعات اساطیری و ساختار روایی
قنبریان درباره جنبه های روایی نمایش می گوید: نمایش شامل چهار تابلو است که هر کدام بخشی از زندگی نقاش کارکشته، شخصیت اصلی نمایش را منعکس می کند. این نقاشی ها علاوه بر روایت زندگی شخصی، به اساطیر یونان باستان نیز اشاره دارند. به عنوان مثال، صفحه اول به داستان نرگس، صفحه دوم به اسطوره آفرودیت و آرس، سوم به دیونیسوس و آپولون و صفحه چهارم به اسطوره ربودن پرسفون توسط هادس اشاره دارد.
او تاکید می کند: این مراحل چرخه ای از زندگی شخصیت اصلی را روایت می کند. از شکست عاطفی و تمایلات نفسانی تا بازگشت به احساس گرایی. هر کدام از این تابلوها روی صحنه بازآفرینی می شوند و روایت را به جلو می برند.
موسیقی و حال و هوای نمایش «دلفی».
کارگردان این نمایش درباره نقش موسیقی در نمایش توضیح می دهد: موسیقی نمایش دلفی با طراحی و آهنگسازی امیر قصری باروت کپ نقش بسیار مهمی در فضاسازی دارد. سعی کردیم برای هر نقاشی و صحنه موسیقی مناسبی طراحی کنیم. این قطعات موسیقی نه تنها فضای نمایش را بهبود می بخشد، بلکه نشان دهنده ارجاعات اساطیری است.
روند بازیگری و تمرین نمایش «دلفی».
قنبریان با اشاره به تیم بازیگری و آموزش می گوید: خانم نیکو که علاوه بر بازیگری و طراحی پنل های نمایش، یکی از اعضای اصلی تیم است. این ارتباط نزدیک بین طراحی و بازیگری به هماهنگی بالای تیم کمک کرد. احسان المشایخ دوم نیز که به هنر طراحی علاقه دارد همراهی خوبی با ما داشت. در سه ماه و 30 جلسه تمرینی به آمادگی کامل عملکرد رسیدیم.
استقبال از مخاطبان و چالش های اقتصادی
وی درباره استقبال تماشاگران نیز می گوید: با وجود رونق نسبی تئاتر مشهد پس از دهه فاطمیه، استقبال تماشاگران به دلیل مسائل اقتصادی و گرانی بلیت ها محدود بود. با این حال، بازخوردی که دریافت کردیم مثبت و متفاوت بود. البته طبیعی است که پیشنهاد نمی تواند همه سلیقه ها را برآورده کند.
این کارگردان در پایان ادامه می دهد: هدف اصلی ما در این نمایش جلب توجه مخاطب به خودشناسی است. این پیام در پایان نمایشنامه تاکید شده است که «انسان میتواند بدون تکیه بر عوامل بیرونی اولین رگههای نور و پاکی را در درون خود بیابد».
علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت مراجعه کنند ارتش ها بازگشت به
مطالب مرتبط
قیمت ۶ محصول ایران خودرو کاهش یافت (۱۹ دی ۱۴۰۳) + جدول
توضیح جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره جایگزینی واژه هفتک
میزبانی تیمهای ایرانی در آسیا هنوز تأیید نشده است