مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

ورزش‌هایی که از قرص ضدافسردگی بهترند

تبلیغات بنری

به گزارش سایت «جهان نیوز» به نقل از همشهری، دکتر راموهان رائو، محقق اصلی موسسه «آپولو هلث» در گفت و گو با «سلامت نیوز» چگونگی تأثیر «ذرات امید» بر افسردگی را توضیح داد.

دکتر رائو توضیح داد که «میوکین‌ها» دسته‌ای از سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد هستند که توسط سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی ترشح می‌شوند و عضله، حرکت، خلق و خو، احساسات و مغز را به هم مرتبط می‌کنند.

به عبارت دیگر، آنها بخشی از شبکه ارتباطی پیچیده بدن هستند که با اندام های مختلف در تعامل هستند. اثرات میوکین به شناخت، متابولیسم چربی و گلوکز، تشکیل استخوان و حتی رنگ پوست گسترش می یابد.

این دانشمند همچنین گفت: میوکین ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند.

وی همچنین اضافه کرد که این مواد شیمیایی ممکن است انعطاف پذیری در برابر استرس را افزایش داده، علائم افسردگی را کاهش دهد و به افراد کمک کند تا از استرس به دلیل اثرات ضد افسردگی بر روی مغز بهبود یابند.

تا به امروز، تقریباً 650 مولکول متعلق به کلاس میوکین ها شناسایی شده است، که نشان می دهد مسیرهای متعدد تنظیم کننده خلق و خو و احساسات ممکن است توسط میوکین ها مورد هدف قرار گیرند.

برخی از میوکین ها، از جمله اینترلوکین 6 و آیریزین، با مزایای سلامتی مانند بهبود متابولیسم و ​​اثرات بالقوه بر تشکیل چربی قهوه ای مرتبط هستند.

علاوه بر این، عواملی مانند IGF-1 (یا فاکتور رشد شبه انسولین 1، هورمونی شبیه به انسولین در ساختار مولکولی که نقش مهمی در رشد کودکی دارد و در بزرگسالی اثرات آنابولیک دارد) و مشتقات نوروتروفیک وجود دارد. فاکتور از مغز با رشد سلول های مغز مرتبط است (نوروفاکتورها گروهی از مولکول های زیستی هستند که تقریباً همگی از پپتیدها یا پروتئین های کوچک تشکیل شده اند و در رشد، بقا و تمایز نورون های نابالغ و بالغ مؤثر هستند).

مفهوم “ذرات امید” دیدگاه جدیدی به رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روان می افزاید. این سند علمی دیگری است که بر رابطه پیچیده بین بدن و ذهن ما تأکید می کند و یادآور تأثیر حرکت بر سلامت عمومی است.

به گفته دکتر راموهان رائو، در حالی که تحقیقات در حال انجام است و هنوز دقیقاً مشخص نیست که این “مولکول های امید” به عنوان داروهای ضد افسردگی چگونه عمل می کنند، مشخص شده است که ورزش و حرکت باعث آزاد شدن آنها می شود.

چه یک پیاده روی سریع در پارک، یک جلسه تمرینی با شدت بالا یا یک جلسه یوگا، هر مقدار حرکت حرکتی است و مجموعه ای از مولکول ها را آزاد می کند که ممکن است خلق و خو و انعطاف پذیری شما را بهبود بخشد.

وی افزود: این مولکول ها دارای اثرات پلیوتروپیک هستند (پدیده ای که در آن یک ژن یا واریانت ژنتیکی چندین فرآیند بیولوژیکی به ظاهر نامرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد).

ارتباط بین ورزش و بهبود خلق و خو چیز جدیدی نیست، اما کشف “مولکول های امید” لایه جالبی را اضافه می کند.

دکتر رائو تاکید کرد که تحقیقات نشان می دهد که برای افسردگی خفیف تا متوسط، فعالیت بدنی می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی یا درمان های روانشناختی مانند درمان شناختی رفتاری موثر باشد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا