مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

همه جزئیات درباره اخراج محمد فاضلی از دانشگاه

تبلیغات بنری

چهارشنبه ۹ خرداد میزگرد فرهنگی مسعود فضلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور محمد فضلی و محمد بهشتی مشاوران وی برگزار شد که به دعوای محمد فضلی و محمد فضلی ختم شد. شهاب اسفندیاری از کارشناسان میزگرد این جلسه با عوارض جانبی زیادی روبرو شد و تا امروز بحث در مورد موضوعات مطرح شده ادامه دارد.

داستان پشت تنش در میز گرد پزشکان چیست؟
در این میزگرد شهاب اسفندیاری یکی از کارشناسان این برنامه در سوالی خطاب به پزشکان گفت: دکتر فضلی که در کنار شما هستند از اعضای قراردادی کادر آموزشی دانشگاه شهید بهشتی بودند و سمت هایی داشتند. در ریاست جمهوری و وزارت نیرو و به گفته رئیس دانشگاه و مدیر گروه، دو سال است که به دانشگاه مراجعه نکرده و در آن حضور نداشته اند. چه بلاتکلیفی در دانشگاه ها و رسانه ها راه انداختند. ما 90000 هیأت علمی داریم، زیرا 5 نفر به شأن آموزش عالی ما لطمه زده اند. این‌ها بازی‌های سیاسی است و در بازی‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد.»

فضلی پاسخ داد: رئیس دانشگاه دروغ می گوید، شما هم دروغ می گویید.

اسفندیاری: شما متحد نبودید؟
فضلی: من کارگر قراردادی بودم.

اسفندیاری: پس چگونه به مقام رسیدید؟

پزشکان: اجازه بدهید. گفتم جواب بده.

اسفندیاری: شما مرا به دروغگویی متهم کردید. شما حق ندارید من را به دروغگویی متهم کنید.

فضلی: نمی دانم. من کارمند قراردادی بودم و با مجوز هیات امنای دانشگاه سمت گرفتم.

اسفندیاری: آیا رئیس دانشگاه در آن زمان خبر نداشت؟ چرا مجوز را صادر نکردید؟

فضیلی: به وزارت علوم بگویید، فضیلی سه سال پیش شکایت کرد و سه سال جرات رسیدگی به آن را نداشتند!

مجری: ما میکروفون دکتر فضلی و دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار در شأن مخاطب نیست.

پزشکان: اجازه بدهید صحبت کنم، این رفتار نشان می دهد که ما هنوز با فرهنگ مشکل داریم.

دکترها به سراغ فضلی که قصد خروج از برنامه را داشت، رفتند: بشین دکتر، من در مورد شما صحبت می کنم.

فضیلی: با رسانه ها صحبت نمی کنم چون ایشان به عنوان یک کارشناس با من مشکل شخصی دارند.

خطاب به صدا و سیما که او را به آرامش دعوت کرد و گفت: برو پدر!

اسفندیاری خطاب به فضلی گفت: به خاطر همین موضوع شخصی دنیا را به آتش کشیدی! تیتر همه روزنامه ها به خاطر این اقدام شدید بود. آیا موضوع شخصی است؟!

سرانجام در اتفاقی زشت محمد فضلی مشاور مسعود بازیکیان از صندلی خود خارج شد و میکروفون را به بیرون از استودیو برنامه پرتاب کرد.

دلیل عصبانیت فضلی چیست؟

محمد فضلی استاد جامعه شناسی دانشکده هنر و علوم انسانی شهید بهشتی است و به صورت قراردادی در این دانشگاه تدریس می کند.

محمد فضلی که پیش از تدریس در دانشگاه بهشتی به دلیل برخی تخلفات از سمت استادیاری یکی از شهرهای شمالی کشور برکنار شده بود، با فشار افرادی مانند حسام الدین آشنا مشاور وقت روحانی در دولت حسن روحانی برکنار شد. رئیس و رئیس سابق مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمدند.

فضلی از سال 1992 تا 1996 دستیار پژوهشی در مرکز مطالعات استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست عمومی بود.

عضویت فضلی در هیات علمی دانشگاه بهشتی همزمان با انتصاب وی در مرکز مطالعات راهبردی بود که باعث شد وی به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور نداشته باشد این عدم حضور در زمان تمدید قرارداد مورد انتقاد اعضای کمیته استخدام قرار گرفت و هر بار با وساطت سعدالله نصیری خدری، این مشکل برطرف شد.

محمد فضلی در پایان دولت حسن روحانی به دلیل غیبت و برخی تخلفات اداری از جمله کار در پست رسمی در وزارت نیرو (رئیس سابق مرکز انرژی هسته ای) درخواست کرد تا وضعیت به رسمی تبدیل شود. امور اجتماعی منابع آب و انرژی) بدون اطلاع دانشگاه مبنی بر تمدید قرارداد و تغییر وضعیت آن.

فخری زواره یکی از اعضای کمیته جذب نیرو در دانشگاه شهید بهشتی همزمان در گفت وگو با تسنیم با تایید قراردادی بودن حضور فضلی در دانشگاه بهشتی و سپری شدن مدت قانونی حضور وی، اتهامات وی را تکذیب کرد. حضور در دانشگاه بهشتی اخراج به عنوان نامعتبر.

نصیری خدری: نمی شود استاد در عرض دو سال و دو ماه به دانشگاه نرود!

در همان سال و با وجود جنجال برکناری این استاد دانشگاه، نصیری کیدری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه ای تایید کرد که صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیئت علمی به دلایلی رد شده است. وی گفت: تعداد ساعات حضور در دانشگاه طبق قانون 40 ساعت است و پیمانکار نمی تواند ظرف دو سال به مدت دو ماه در دانشگاه بماند.

وی افزود: آخرین جلسه تغییر وضعیت اعضای هیأت علمی قراردادی در شهریور ماه سال 1400 هجری شمسی بود که صلاحیت حرفه ای پنج نفر از همکاران آنها به دلایلی رد شد. هیئت اجرایی همچنین زمان زیادی را صرف مطالعه مدارک دکتر فضلی کرد. اما او به این نتیجه نرسید که شرایط را تغییر دهد. کمیته های مربوطه در دانشگاه جلسه ای را به این موضوع اختصاص دادند. همچنین جلسه ای با تشکل های دانشجویی و پاسخ به نامه انجمن جامعه شناسی برگزار شد.

نصیری کادری ادامه داد: در گام بعدی به استاد بیمانی سه سال فرصت می دهیم تا کار را شروع کند تا بر اساس طرحی که اعلام می کند، وضعیت مسئول محاکمه شود. اگر نتوانست نظر مثبتی برای این تکلیف بگیرد، یکی دو سال دیگر به او فرصت می دهیم و اگر باز هم در این زمینه موفق نشد، باید از هیئت امنا برای عضو قراردادی هیئت علمی وقت بیشتری بخواهیم. مشروط به این است که بتواند به هیأت امناء گزارش دهد که در حال حل مشکلات موجود است یا مشکلاتی دارد که نمی تواند موافقت دانشگاه را جلب کند.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی افزود: در نهایت اگر یکی از اعضای مؤسس طی 8 سال نتواند تأییدیه لازم را برای تغییر وضعیت کسب کند، هیأت امنا فرصت دیگری به وی نمی دهد و این به معنای برکناری نیست. ” در واقع قرارداد او تمدید نخواهد شد. پس از آن روش های اعتراض به وزارت علوم را به استاد فوق الذکر ارائه خواهیم کرد که اولین گام در اعتراض به وزارت علوم است. این وزارتخانه پس از اعتراض به وزارت علوم، دو نفر را به کمیته اجرایی دانشگاه می‌فرستد تا با این دو نفر تبادل نظر کنند و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. در صورت عدم تصمیم کمیته اجرایی استخدامی در جلسه تجدیدنظر، عضو هیأت علمی می تواند طبق ماده 21 به وزارت علوم شکایت کند و در صورتی که وزارت علوم پس از بررسی های لازم رای به اعاده استاد بدهد. ، ما او را می پذیریم. اگر این تشریفات به نتیجه نرسید می تواند به مرجع بالاتر شکایت کرده و در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

وی درباره الزامات تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی قراردادی به آزمایشی رسمی گفت: هیات علمی برای تغییر وضعیت باید مقاله داشته باشد. در عین حال درخواست کردیم بدون اطلاع کاری خارج از دانشگاه نداشته باشند تا حضور مناسبی در دانشگاه داشته باشند. زیرا طبق مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را موظف به حضور در دانشگاه کنیم.

نصیری خدری خاطرنشان کرد: حضور 40 ساعته در دانشگاه طبق قانون لازم الاجرا است و پیمانکار در مدت دو سال حتی به مدت دو ماه مجاز به حضور در دانشگاه نیست. همچنین نام بردن از هیأت علمی که به وظیفه خود عمل نمی کند، کتاب و مقاله نمی نویسد و کار اجرایی، فرهنگی و علمی انجام نمی دهد، شرعاً جایز نیست.

لبه هایی که ماندگار شدند
پس از ماجرای این میزگرد، برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاستمداران تلاش کردند تا رفتار شایسته و بهره‌برداری مثبت را به نفع ستاد انتخاباتی نامزد خود توجیه کنند.

از سوی دیگر برخی فعالان فضای مجازی با یادآوری رفتارهای مشابه عباس آخوندی وزیر اسبق راه که با پرتاب میکروفون خبرنگار جنجال به پا کرد، نمونه واکنش و خشم اصلاح طلبان را بی سابقه دانستند. نکته قابل توجه دیگر پرتاب میکروفن فضلی به سمت پزشکان بود که برخی آن را نشانه بی اعتنایی او به پزشکان می دانستند.

12 بند از توضیحات دانشگاه در خصوص پایان همکاری با محمد فضلی
روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز امروز در واکنش به اظهارات محمد فضلی در برنامه میزگرد مسعود بهشتی بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

1. پس از قطع همکاری دانشگاه مازندران، جناب آقای دکتر محمد فضلی درخواست همکاری با دانشگاه شهید بهشتی را داشتند که علیرغم مخالفت هیئت اجرایی و با توجه به فضایی که در آن زمان به مسئولین دانشگاه در نظر گرفته شده بود، از تاریخ 01/06 همکاری کردند. /2013 این دانشگاه را به عنوان عضو هیئت علمی راه اندازی کردند.

2. وی قبل از ورود به دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری و همزمان به عنوان مشاور در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی طبق روال معمول این جلسات مشغول به کار بود وی یادآور شد: یکی از شروط پذیرش هیات علمی در دانشگاه، تمام وقت است و تایید شد که وی از سمت معاونت استعفا داده و در آن سمت به فعالیت ادامه خواهد داد. جناب آقای دکتر فضلی ضمن قبول شرط مذکور متعهد شدند که حتی در صورت اصرار رئیس آن مرکز و فشارهای خارجی، بلافاصله پس از قبولی در دانشگاه از سمت خود استعفا داده و از مرکز جدا می‌شوند و ایشان می‌گویند. به صورت تمام وقت به دانشگاه ملحق می شدند اما با وجود این، تعهدات و تذکرات بعدی از آن مرکز جدا نشدند و به فعالیت اجرایی خود در آن مرکز و سایر سازمان ها ادامه دادند.

(چندین نامه در مخالفت با استخدام وی در مورد فوق وجود دارد و قابل ارائه است.)
4. از جناب آقای دکتر فضلی با توجه به عدم حضور در دانشکده و گروه آموزشی در زمان تمدید قرارداد، از جناب آقای دکتر فضلی درخواست می شود در جلسه کارگروه ظرفیت علمی دانشکده هنر و علوم انسانی در تاریخ 07/01 حضور یابند. /2014 و تعهد به کار تمام وقت در دانشکده، حضور اعضای هیئت علمی و کاهش اشتغال در خارج از دانشگاه.

5. کمیته تمدید قرارداد در جلسه 16/08/1395 با تمدید قرارداد وی به شرط حضور منظم و برنامه ریزی شده با هماهنگی مسئولین دانشکده موافقت کرد.

6. به منظور تعیین وضعیت استخدامی جناب آقای دکتر فضلی با وساطت ریاست محترم دانشکده هنر و علوم انسانی بنا به قول محترم ایشان مبنی بر حضور مستمر در گروه و دانشکده، اعضای کمیته اجرایی. جهت استخدام در جلسه مورخ 1395/07/12 فرم شماره 2 را امضاء نمودند و در پایان پرونده قرارداد کار به وزارت مهربانی ارسال گردید. مرکز کارگزینی وابسته به وزارت قدردانی در تاریخ 1397/06/12 تاییدیه قرارداد ایشان را صادر و به اطلاع دانشگاه رساند.

7. نامه مدیر امور علمی منابع انسانی دانشگاه در مورخه 1398/02/07 حاکی از آن است که استاد محمد فضلی مشمول هیچ یک از شرایط تمدید قرارداد نمی باشد.

8. اگرچه مدت قانونی تبدیل وضعیت هیأت علمی پیمانی به کارمند آزمایشی پنج سال است، اما هفت سال پس از همکاری دکتر فضلی با دانشگاه، موردی مبنی بر تبدیل وضعیت استخدامی وی از قراردادی به کارمند آزمایشی مطرح شد. مسئول آزمایشی طی نامه شماره 352 مورخ 1398/04/16 توسط دانشکده به معاونت امور دانشکده ارسال شد تا فرآیند تغییر وضعیت شامل ارزیابی کارگروه صلاحیت عمومی و طرح در شورای استخدامی دانشگاه، اجرا خواهد شد.

9. در تاریخ 19/4/1300 تیم کاری مسئول تخصص عمومی پرونده وی را مورد بررسی قرار داد اما به اتفاق آرا صلاحیت وی تایید نشد و تیم کاری اعلام کرد که به هیچ وجه نیازی به ادامه همکاری خود نمی بیند. صورتجلسه به شرح زیر است: و همچنین نظرات همکاران در تیم کاری برای بررسی تخصص ها برای عموم مهم است، اما به دلیل محرمانه بودن قابل انتشار نیست.

10. به منظور تصمیم گیری نهایی در خصوص ادامه وضعیت همکاری مذکور و نتایج بررسی های علمی و عمومی، پرونده در جلسه شورای اجرایی استخدامی دانشگاه در تاریخ 15/6/1300 مورد بررسی قرار گرفت. شورای اجرایی استخدامی ضمن بررسی سوابق و شرایط عدم رعایت تعهدات اخلاقی و عملی و عدم احساس مسئولیت وی به عنوان یکی از اعضای هیات علمی در قبال دانشگاه و نیز بی توجهی ایشان به ضوابط و مقررات آئین نامه استخدامی دانشگاه – اعضای هیأت علمی بر خلاف مواد 21، 22، 23، 114 و با رعایت کنترل های فوق الذکر واجد شرایط ادامه کار در دانشگاه نبودند. لذا با تایید صریح کمیته صلاحیت عمومی شورای استخدامی و همچنین شورای مرکزی استخدامی دانشگاه، مقرر شد همکاری وی به عنوان هیات علمی با دانشگاه قطع شود.

11. جناب آقای رئیس دانشگاه در نامه شماره 567/1/130/الف مورخ 16/11/1300 به معاون وزیر در امور شهروندی و نماینده وزارت علوم در دفتر حقوق بشر تشریح می نمایند. پاسخ و علت پایان یافتن همکاری آقای محمد فضلی و محد.

12. شورای مرکزی استخدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه شماره 199834 مورخ 8/3/1402 هجری شمسی بر اساس مصوبه شورای مرکزی استخدام اعضای هیأت علمی به شماره 458 تصمیم دانشگاه را تصویب کرد. .

در صورت تمایل دکتر فضلی می توان جزئیات را منتشر کرد.

در پایان…
در شبکه های اجتماعی نظرات مختلفی درباره این حادثه وجود دارد. برخی معتقدند فضلی باید بر عصبانیت خود غلبه می کرد و برخی دیگر حق اعتراض و عصبانی شدن او را می پذیرند. اما جدای از توضیحات دانشگاه و رفتار فضلی در میزگرد یکی از کاندیدای انتخابات، چیزی که توجه همگان را به خود جلب کرد، پرسش از موضوع فرهنگ در میزگرد فرهنگ بود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا