مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

همه‌چیز درباره قانون جدید الزام ثبت معاملات اموال غیرمنقول | همکاری ضعیف مشاوران املاک خراسان رضوی با قانون

تبلیغات بنری



به گزارش شهران نیوز. نشست تخصصی بررسی “قانون ثبت رسمی معاملات ملکی” ظهر امروز (پنجشنبه 12 آبان) با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سرهنگ علی رضا شاهوردی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. از پلیس املاک خراسان و حسین رستمی رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد و همچنین دفاتر اسناد رسمی، روسای دفاتر ثبت اسناد شهرستان ها و اعضای اتحادیه مشاوران املاک خراسان رضوی.

هشت سال کار دانشگاهی برای ثبت قوانین

رئیس سازمان ثبت و اسناد املاک کشور در این جلسه با اشاره به سابقه قانونی و کارشناسی قانون الزامات ثبت رسمی معاملات ملکی گفت: قانون کالا یک فرآیند کارشناسی است و سال ها طول می کشد تا قانونی تصویب و اجرا شود. قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا در واقع لایحه آن در سال 1395 به کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تقدیم و روند بررسی آن در دستور کار قرار گرفت. از آن زمان تاکنون این قانون بیش از پنج بار به شورای نگهبان ارجاع شده است، اما با مخالفت این نهاد نظارتی قانونی، برای بررسی بیشتر به مجلس بازگردانده شد. بنابراین اگر امروز شاهد اجرای آن هستیم باید بدانیم که بررسی این قانون بیش از 8 سال طول کشید و همه جوانب آن بررسی شد.

وی افزود: این یک واقعیت است که عدم ثبت سند در قرن اخیر همواره محل اختلاف بوده است. البته در مواد 22 و 48 قانون ثبت مصوب 1310 به صراحت بر این موضوع تاکید شده بود که طبق قانون مالک ملک شخصی است که نام او در دفتر ثبت شده است ولی از آن زمان به بعد اقدام به تنظیم سند رسمی به دلیل سند عادی شوهر مثلاً غالباً اتفاق می افتد که مثلاً زمینی سند رسمی و مشخص یک صفحه ای داشته باشد اما شخص می تواند با سند عادی صحت اصل سند را زیر سؤال ببرد. شروع یک روند قضایی

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در نیم قرن اخیر صدها هزار پرونده در خصوص فروش یک قطعه زمین توسط فرد کلاهبردار به چند نفر در مراجع قضایی تشکیل شده است. بنابراین فردی با مراجعه به سند عادی زمین را به چند نفر می فروشد تا بعداً هر کدام ادعای مالکیت کنند و مجتمع کور حقوقی تشکیل شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه به گفته بسیاری از افراد، مشاوران املاک واسطه ای در یک معامله نیستند که موضوعات را در دفتر خود به خریدار ارائه می کنند. بسیاری از مردم معتقدند که مشاوران املاک کلاهبردار هستند و برای فروش غیرقانونی مشتری پیدا می کنند. این سخنان اشتباه است و مناسب این عزیزان نیست. شایسته نیست مشاوران املاک ما از ترس اینکه این فروش برایشان مشکل ساز شود نگران هر معامله ای باشند. به همین دلیل، قانون ثبت رسمی معاملات ملکی، وضعیت این عزیزان را تا حد دفتر حقوقی، امکان دسترسی به جزئیات دقیق اسناد ملکی و جلوگیری از فروش یک قطعه زمین را فراهم کرده است. زمین به افراد متعدد

همکاری ضعیف مشاوران املاک با قانون در خراسان رضوی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه 150 هزار مشاور املاک کشور به زودی به سامانه رسمی ثبت اسناد و املاک متصل می شوند، گفت: قبل از اجرای قانون جدید، سالانه 300 هزار معامله غیرقانونی در کشور منعقد می شد. و هر کدام از این پرونده ها با چندین پرونده در محاکم قضایی تشکیل شده و رسیدگی به آنها حداقل پنج سال زمان می برد، اما با اجرای این طرح، در صورت همکاری مشاوران املاک، بخش بزرگی از این چالش ها خواهد بود. حل شد.

وی تاکید کرد: طی سه ماه اجرای پروژه بیش از 40 هزار مشاور املاک به سامانه متصل شدند. به نظر من این شروع خوبی است اما باید بررسی شود که چرا کمترین درصد مشاوران املاک متصل به سامانه کاتب 15 درصد است یعنی حدود دو هزار دفتر در خراسان رضوی. انتظار می رود در شرایط کنونی پلیس استان نظارت خود را تا شناسایی افرادی که می خواهند در این فضای مبهم فعالیت کنند تشدید کند. باید آموزش های مناسبی در این زمینه ارائه شود، زیرا در سیستم جدید هیچ یک از اختیارات فعلی محدود نمی شود و از مشاوران املاک استفاده خواهد شد.

سرنوشت اسناد قدیمی چه خواهد شد؟

بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار یستا وی در خصوص سرنوشت املاک و اسناد زمین قدیمی گفت: مردم نگران نباشند. این یک گام بزرگ برای افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد، جنایات و دعاوی است. در این راستا اراده قطعی قانونگذار اجرای گام به گام آن است، یعنی کلیه اسنادی که از سوم تیرماه سال جاری تاکنون با آنها برخورد شده است، همه باید در سامانه ثبت احوال باشد و مواردی که برخورد شده است. با قبل از آن، نیازی به کار نیست.

وی افزود: از سومین روز تیرماه سال جاری تا امروز یک میلیون و 440 هزار عنوان ملکی به ثبت رسیده که از این تعداد حدود 200 هزار عنوان مربوط به معاملات و مابقی مربوط به ثبت اسناد توسط افراد است. باز هم می گویم مردم نگران نباشند زیرا قانون تعهد فقط مربوط به معاملات است و ثبت اسناد نیازی به استفاده از سیستم دفتریاری ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه از زمان ثبت قانون جدید تاکنون بیش از 101 هزار سند از 200 هزار معامله ملکی در کشور در سامانه الکاتب به ثبت رسیده است، تاکید کرد: به نظر ما، این عدد چیز خوبی است، اما کافی نیست.

تبلیغات بنری