مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

هشدار پکن به اتحادیه اروپا

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی چین با متهم کردن اتحادیه اروپا به اقدامات ناعادلانه در تحقیقات هشت ماهه ضد یارانه ای خود در مورد برق چینی، هشدار داد که اتحادیه اروپا ممکن است در صورت ادامه تشدید تنش ها، «جنگ تجاری» را آغاز کند. وسایل نقلیه. .

این هشدار پس از آن صادر شد که اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که عوارض گمرکی سنگینی تا 38 درصد بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی اعمال خواهد کرد، که پکن با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ علیه برخی از محصولات گوشت خوک وارداتی از این اتحادیه به آن پاسخ داد. پکن قبلاً هشدار داده بود که در واکنش به این مالیات، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که طرف اروپایی به تشدید اصطکاک تجاری ادامه می دهد و ممکن است یک “جنگ تجاری” را آغاز کند. این سخنگو تاکید کرد که مسئولیت کاملاً بر عهده طرف اروپایی است.

این بیانیه تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا را محکوم کرد و مدعی شد که این اتحادیه به اجماع مهمی که رهبران هر دو طرف به دست آورده‌اند نادیده گرفته شده است، یافته‌های تحقیقات از قبل تعیین شده است، و نرخ‌های تعرفه‌ای ناعادلانه صادر می‌کند که به نفع شرکت‌ها است. همچنین همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا را تضعیف کرده است و رویکرد اتحادیه اروپا نوعی حمایت گرایی تلقی می شود.

در سپتامبر 2023، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، طی سخنرانی سالانه خود در اتحادیه اروپا بدون اطلاع طرف چینی، تحقیقات به اصطلاح ضد یارانه را اعلام کرد.

به گزارش رویترز، بیانیه وزارت بازرگانی چین حدود یک ساعت قبل از ورود روبرت هوبک وزیر اقتصاد آلمان به پکن منتشر شد. سفر سه روزه هوپک به چین اولین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از زمان پیشنهاد تعرفه های بروکسل است که می تواند به تجارت آلمان آسیب برساند.

هابک طی یک پذیرایی در سفارت آلمان در پکن، نارضایتی خود را از استراتژی فعلی برلین در قبال چین ابراز کرد و آن را بسیار کوتاه مدت و مطابق با استراتژی چین با سایر کشورهای اتحادیه اروپا توصیف کرد. استراتژی مورد انتقاد هابک در سندی که در ژوئیه گذشته منتشر شد، تشریح شد.

در همین حال، خودروسازان چینی روز سه شنبه از پکن خواستند تعرفه خودروهای بنزینی موتور بزرگ وارداتی از اروپا را افزایش دهد.

ارقام رسمی نشان می دهد که صادرات خودرو اتحادیه اروپا به چین در سال 2023 به 19.4 میلیارد یورو (20.8 میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که این اتحادیه خودروهای الکتریکی به ارزش 9.7 میلیارد یورو از چین خریداری کرده است.

کارشناسان این صنعت هشدار داده اند که با توجه به اینکه بازار چین یکی از بازارهای اصلی صادرات خودرو این کشور است، خودروسازان آلمانی در برابر هرگونه اقدام متقابل پکن آسیب پذیرتر خواهند بود.

این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده در اوایل ماه جاری تعرفه خودروهای الکتریکی چین را چهار برابر کرد و به بیش از 100 درصد رساند و بر واردات 18 میلیارد دلاری چین تأثیر گذاشت.

پکن هشدار داد که چنین اقداماتی اصول رقابت منصفانه را نقض می کند و به ثبات تجارت جهانی آسیب می رساند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا