مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

هدف اسرائیل از حملات دو روز اخیر در بیروت چیست؟

تبلیغات بنری

گروه بین الملل یستا: شامگاه چهارشنبه شهر بیروت شاهد ساعاتی پرتنش و پرحادثه بود که طی آن چندین انفجار در دستگاه های ارتباطی از جمله دستگاه های بی سیم و لپ تاپ ها ثبت شد. این حملات با وجود اینکه چند روز پیش عملیات سایبری گسترده ای در بیروت انجام شد، منجر به کشته شدن 10 نفر و مجروح شدن 455 نفر دیگر شد.

به گزارش تسنیم، حملات دیروز به دلیل عملیات خرابکارانه بود که منجر به کشته شدن 11 نفر و مجروح شدن 2800 نفر دیگر شد که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. این حملات پس از آن صورت گرفت که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در جلسه ای درباره تشدید تنش در جبهه شمالی (نبرد با لبنان) تصمیم گرفت. وضعیت فعلی را باید با در نظر گرفتن سه عامل ارزیابی کرد:

این تشدید تنش در شرایطی رخ داد که مذاکرات رژیم صهیونیستی به رهبری آمریکا برای آزادی اسیران این رژیم از غزه نیز با شکست مواجه شد و حماس با وجود فشارهای واشنگتن و میانجی‌هایش از پذیرش شروط اسرائیل سرباز زد.

همزمان فشار افکار عمومی اسرائیل در خصوص وضعیت شهرک نشینان در شمال سرزمین های اشغالی نیز در حال افزایش است و دولت نتانیاهو باید برای بازگرداندن این افراد اقدامی انجام دهد. این فشارها به حدی رسید که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که هیچ گزینه دیگری جز جنگ برای اسرائیل وجود ندارد.

– این در حالی است که ارتش رژیم به دلیل خستگی ناشی از 11 ماه درگیری آمادگی کامل ندارد و نه تنها نیروی زمینی آن در غزه متحمل خسارات شد، بلکه نیروی هوایی رژیم نیز تضعیف شد. با توجه به حملات مداوم حزب الله به دستگاه های رادار.

نتیجه موارد فوق ما را به دو سناریو سوق می دهد:

یکی: در سناریوی اول، رژیم صهیونیستی به دنبال این است که با این حملات، کادر مرکزی حزب الله را وادار به عقب نشینی از ادامه جنگ کند و در عین حال، اختلال شناختی در مرجع تصمیم گیری مقاومت (از طریق حمله تروریستی گسترده شهری) ایجاد کند. به عبارت دیگر هدف رژیم این است که ارتباط جبهه جنوب لبنان و غزه را قطع کند تا حزب الله از حمایت حماس دست بردارد. این سناریو برای رژیم مناسب است زیرا به اهداف خود در توقف ماشین جنگی حزب الله بدون هزینه جنگ دست می یابد و به قول بنیامین نتانیاهو “ساکنان شمال اسرائیل را سالم به خانه هایشان باز می گرداند.”

دو: در سناریوی دوم، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که حزب الله نمی تواند از جبهه پشتیبانی جدا شود و بنابراین جنگ اجتناب ناپذیر است. برای این منظور، مانند نبرد 33 روزه، رژیم به طور خاص شبکه ارتباطی مقاومت را هدف قرار داد تا ارتباط بین بیروت و جبهه جنوبی را قطع کند. علاوه بر این، و در عین حال، دستیابی به یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی می تواند بخش مهمی از تشکیلات و کادرهای رزمی حزب الله را مشخص کند و عملاً آن را از میدان نبرد حذف کند.

به نظر می رسد این ارزیابی به واقعیت نزدیکتر است و صهیونیست ها به این نتیجه رسیده اند که باید با جنگ جلوی حزب الله را بگیرند. اما در این میان معمای بزرگ تل آویو این است که علیرغم توانایی اش در خرابکاری و مبارزه با امنیت، به دلیل ادامه جنگ از جایگاه ضعیف تری در عرصه نظامی برخوردار است.

گزارش ها حاکی از آن است که هرتز هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با این موضوع موافق نیست، زیرا وی در توانایی ارتش اسرائیل از نظر نیروی انسانی و ذخایر تسلیحاتی برای آغاز نبرد گسترده با مقاومت اسلامی در لبنان تردید دارد. اما به نظر می رسد او تحت فشار سیاستمداران کابینه قرار دارد و فرمانده نیروی هوایی و فرمانده سپاه شمال حضور دارند و در نهایت مجبور به اطاعت خواهند شد، همانطور که در غزه اطاعت کرد و اکنون شاهد گرفتار شدن ارتش صهیونیستی در باتلاق غزه است.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا