به گزارش یستا گالری خوشنویسی «حلقه عاشقان» مکانی است که هنر، تاریخ و نوآوری را در هم آمیخته و یادگاری شایسته برای رضا مافی، هنرمند پیشکسوت مشهدی است. این مراسم که به مناسبت تولد این چهره برجسته برگزار می شود، میزبان آثاری با الهام از سبک ها و دیدگاه های مختلف هنری است.
در این نمایشگاه ترکیبی زیبا از آثار پیشکسوتان بنیانگذار خوشنویسی در ایران همچون مرحوم علی اصغر رضایی در کنار آثار بدیع نسل جوان به نمایش گذاشته شده است. هر نقاشی داستان رابطه بین گذشته و حال را بیان می کند. از خوشنویسی کلاسیک تا ترکیب بندی خلاقانه با استفاده از مواد جدید.
روح این نمایشگاه حضور میراث هنری ردا مافی است. هنرمندی که با شجاعت و خلاقیت خوشنویسی سنتی را وارد مسیری جدید کرد و با استفاده از موادی مانند ورق طلا و اشکال برجسته توانست زبان جدیدی از بیان هنری خلق کند.
این نمایشگاه نه تنها تجلیل از گذشته روشن است، بلکه گامی به سوی آینده ای روشن در هنر خوشنویسی است. فضایی برای الهام، یادگیری و گفتمان هنری. «حلقه عاشقان» فرصتی است تا بازدیدکنندگان از نزدیک با تنوع و زیبایی هنر خوشنویسی آشنا شوند و در حفظ و ماندگاری این میراث گرانبها نقش ایفا کنند. گفتگوی ما با هنرمندان این نمایشگاه را می خوانید.
نگاه از جانبازان به نسل جوان
سعید خادمی، دبیر اجرایی نمایشگاه خوشنویسی «حلقه عاشیق» به تشریح اهداف و دستاوردهای این رویداد پرداخت. این نمایشگاه به مناسبت سالروز تولد رضا مافی از هنرمندان برجسته مشهدی در مشهد برگزار شد. خادمی با اشاره به رده سنی هنرمندان شرکت کننده گفت: در این نمایشگاه آثار 10 هنرمند به نمایش گذاشته شد. از پیشکسوتانی چون مرحوم علی اصغر رضایی که از پایه گذاران این هنر در مشهد بود تا هنرمندان جوان 30 تا 35 سال. این تنوع سنی و سبکی فرصتی است برای مشاهده سیر تکاملی خوشنویسی در یک منظر.
نقش ردا مافی در توسعه خوشنویسی معاصر
خادمی با تاکید بر اهمیت رضا ماوی در تاریخ هنر معاصر ایران، افزود: رضا ماوی یکی از پیشگامان خوشنویسی مدرن بود که خط سنتی را با ابزار و ترکیبات مدرن با استفاده از مصالح مختلف ترکیب کرد. آثار او، از ورق طلا گرفته تا چوب های حکاکی شده و فرم های لعاب دار، نمایانگر دیدگاه خلاقانه و ساختارشکن اوست. ماوی با نهضت سقاخانه نیز ارتباط تنگاتنگی داشت و در کنار بزرگانی چون پرویز تناولی و حسین زنده رودی در شکل گیری این مکتب نقش بسزایی داشت.
به یاد رضا ماوی صحنه معروف
وی درباره زندگی رضا مافی گفت: رضا مافی که متولد مشهد است در نوجوانی به تهران مهاجرت کرد. حضور او در تهران مصادف با شکل گیری جنبش های هنر مدرن بود و این فضا زمینه توسعه هنر او را فراهم کرد. او همیشه در نمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی شرکت می کرد و بسیاری از آثارش در گالری سهون یکی از برجسته ترین گالری های ایران به نمایش گذاشته شد.
فضای بازبینی؛ حرکتی برای ترویج هنر نمایش
خادمی درباره اهداف این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه علاوه بر تجلیل از رضا مافی، تلاش می کند هنرمندان و علاقه مندان را دور هم جمع کند تا فضای نقد و بررسی آثار هنری را فراهم کند. نقد سازنده می تواند زمینه ساز توسعه خوشنویسی در مشهد باشد. به همین دلیل از هر هنرمند تنها یک اثر در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد تا فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل تخصصی آثار فراهم شود.
اهمیت تداوم یادبودها
خادمی تاکید کرد: این گونه رویدادها نه تنها خاطره ای از شیوخ هنر ایران است، بلکه فرصتی برای نسل جوان است تا با میراث هنری آشنا شوند و از تجربیات گذشتگان بهره ببرند. امیدواریم این نمایشگاه گامی موثر در اعتلای هنر خوشنویسی در مشهد باشد.
توصیه ای برای جوانان و دوستداران خوشنویسی
محمدعلی فراستی رئیس انجمن خوشنویسان مشهد در حاشیه این نمایشگاه گفت: توصیه من به جوانان علاقه مند به خوشنویسی و خوشنویسی عربی ورود به دنیای رنگ هاست. در دنیای امروز رنگ حرف اول را می زند و می تواند جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند.
روی گرافیک و فضای مثبت و منفی تمرکز کنید
وی افزود: فضای گرافیکی، فضاهای مثبت و منفی و نور باید به جامعه القا شود. این رویکرد باعث ایجاد انگیزه بیشتر در مخاطب می شود. استفاده از رنگ با خطاطی باعث زیباتر، بهتر و موثرتر شدن کار خوشنویسی می شود.
ادامه سفر پروفسور ردا مافی
رئیس انجمن خوشنویسان مشهد با اشاره به سبک آثار رضا ماوی گفت: رضا ماوی به خوبی طراحی و خط نستعلیق، این هنر اصیل ایرانی را در آثار خود تلفیق کرده است. این رویکرد می تواند الگویی برای جوانان باشد تا در این مسیر تلاش کنند.
با الهام از آثار استاد ماوی در خوشنویسی
رضا فردوسی هنرمند مشهدی درباره تاثیر این استاد برجسته در دنیای هنر گفت: در دوران فعالیت هنری خود مستقیما تحت تاثیر استاد خاصی نبودم اما نمی توانم انکار کنم که آثار رضا ماوی تاثیر زیادی بر روی آن داشته است. هنر خوشنویسی او یکی از پیشگامان این عرصه بود و توانست با نوآوری هایی که به کار برد، تحولات زیادی در این هنر ایجاد کند. یکی از ویژگی های ماوی این است که علاوه بر خوشنویسی از گرافیک نیز استفاده کرده و این دو را به صورت هنرمندانه با هم ترکیب کرده است.
تنوع آثار و ادغام هنرهای مختلف
وی افزود: یکی از دلایلی که نمی توانم مستقیماً بگویم تحت تأثیر مافی یا معلمان دیگر قرار گرفتم این است که همیشه سعی کرده ام در کارم تنوع ایجاد کنم و از هنرهای مختلف در کنار هم استفاده کنم. این تنوع در کارم باعث شد تا از هنرهایی مانند گرافیک استفاده کنم که در گذشته در توسعه هنر کتابنویسی مؤثر بود.
هیچ تاثیری در توسعه خط وجود ندارد
این هنرمند مشهدی درباره تأثیر ماوی در پیشرفت خط و خوشنویسی گفت: استاد ماوی از کسانی بود که توانست خط های کهن به ویژه خط های میرزا غلامرضا اصفهانی را به شیوه ای جدید بازتفسیر کند و سیاه مشق هایی بیافریند که به نقاشی نزدیک تر است او در واقع زبان جدیدی از خوشنویسی ایجاد کرد که امروزه بسیاری از هنرمندان از آن استفاده می کنند.
اهمیت یادبودها برای نسل جوان
فردوسی همچنین با تاکید بر اهمیت برگزاری یادواره هایی مانند نمایشگاه «حلقه عاشقان» برای آشنایی نسل جوان با بزرگان هنر خاطرنشان کرد: ممکن است نسل جدید به دلیل سرعت بالای اطلاع رسانی در فضای مجازی نسبت به بسیاری از هنرمندان تأثیرگذار گذشته بی اطلاع باشند. و دنیای مدرن امروزی برگزاری این نمایشگاه ها و یادواره ها به نسل جوان کمک می کند تا بدانند هر دستاورد هنری حاصل سال ها تلاش و پشتکار است و باید قدر این میراث را بدانند.
پیامی برای نسل آینده
این هنرمند منظره ساز در پایان پیام خود را به نسل آینده اینگونه بیان کرد: در دنیای امروز با شتاب زیادی در انتقال اطلاعات مواجه هستیم و این امر هویت هنری و فرهنگی نسل ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اما برگزاری یادبودهایی از این دست نسل جوان را با گذشته آشنا می کند و به آنها می آموزد که هر آنچه امروز می بینیم ریشه در سوابق تاریخی و تلاش بزرگانی چون استاد ماوی دارد.
30 سال فعالیت مستمر در عرصه هنر
امیر شجاع شجاع پور از هنرمندان برجسته مشهدی در حاشیه نمایشگاه خوشنویسی حلقه عاشقان با اشاره به سابقه 30 ساله خود در هنر خوشنویسی گفت: تمام تمرکزم در این سال ها بر روی تولید آثار بود. و تدریس. اولین نمایشگاهم را در سال 2001 با عنوان هاله درخشندگی در گالری مریک برگزار کردم. تاکنون 12 نمایشگاه انفرادی در مشهد، تهران، شهرستان ها و حتی نمایشگاه های بین المللی داشته ام. امروز مفتخرم که با اساتید برجسته در این نمایشگاه شرکت می کنم.
ساختارشکنی های ردا ماوی
شجیبور در خصوص تأثیر رضا ماوی در خوشنویسی معاصر گفت: استاد ماوی از پیشکسوتان و مبتکران عرصه خوشنویسی بود. او خوشنویسی را از قالب های سنتی و محدود خارج کرد و بدعت هایی را مطرح کرد که مورد انتقاد بسیاری از علمای زمان خود قرار گرفت. اما با گذشت زمان، آثار او مشهورتر شد و الهام بخش هنرمندان و مجموعه داران آثار هنری شد. ماوی با جنبش سقاخانه همگام بود. حرکتی که اساتیدی چون پرویز تناولی، مسعود عربشاهی، حسین زنده رودی و محمد احصایی در آن نقش فعالی داشتند.
ضرورت مبانی خوشنویسی برای هنرمندان نسل جدید
شجی پور با اشاره به وضعیت فعلی خوشنویسی و استقبال گسترده جوانان از این رشته افزود: یکی از نکاتی که هنرمندان نسل جدید باید به آن توجه کنند این است که برای ورود به هنر خوشنویسی باید یاد بگیرند. اصول اولیه هنرهای تجسمی، اصول رنگ و استفاده از خطوط در گرافیک کاملاً شناخته شده است، اما مهمترین چیز تسلط کامل بر خوشنویسی است. متاسفانه برخی از جوانان تنها با تکیه بر فرم های ساده وارد این عرصه می شوند و آثارشان عمق و اصالت خوشنویسی را ندارد.
راز موفقیت شغل معلم مافی است
این هنرمند مشهدی درباره ویژگیهای خاص آثار استاد ماوی گفت: آثار رضا ماوی بر اساس خوشنویسی است. با کلمات آزاد و قابل رقص ترکیبات ریتمیک و هنری ایجاد کنید. حتی ساده ترین کارهای او نیز سرشار از عمق، هماهنگی و زیبایی است. همین ترکیب بندی ها و توجه به جزئیات بود که آثار مافی را ماندگار و تأثیرگذار کرد.
پیامی برای نسل جوان
شجاعی پور در پایان توصیه هایی به نسل جدید کرد و گفت: اگر نسل جوان با دقت بیشتری به آثار بزرگترها بنگرند، می بینند که خوشنویسی چیزی بیش از یک چینش ساده خطوط است. این هنر تلفیقی از خوشنویسی و تجسم است که باید با دقت، آموزش و تمرین مداوم به دست آید.
لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند تا روز جمعه 18 آذرماه از ساعت 17 الی 19 از نمایشگاه «حلقه عشاق» دیدن کنند. گالری سفید بازگشت به
مطالب مرتبط
بورس در پشت سد ۳ میلیونی | رشد ۲۲.۵ هزار واحدی شاخص کل (۱۹ دی ۱۴۰۳)
اولین کنسرت سال میلادی علی رهبری در تالار اپرای مارینسکی چین
تاجرنیا: هواداران استقلال منتظر بهبود نتایج هستند | شریعتمداری یک مدیر باسابقه است