مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ فرصت ساز یا تهدید آفرین

نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ فرصت ساز یا تهدید آفرین

تبلیغات بنری



در طول تاریخ، سلاح‌های جنگی همواره با پیشرفت‌های تکنولوژیک تکامل یافته‌اند و هوش مصنوعی بر آن‌ها تأثیر گذاشته و خواهد بود. در این مقاله به توضیح نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده در توسعه تسلیحات و جنگ در زمینه هایی مانند کشف و شناسایی اهداف و مدیریت جنگ می پردازیم. در ضمن به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه فرصت است یا تهدید؟

نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده

استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش دقت و سرعت هدف گیری تسلیحات ضروری است. امروزه، ایالات متحده و چین استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی را برای توسعه سلاح های خود در اولویت قرار داده اند. با کمک این فناوری، پهپادها می توانند به هدف خود برسند حتی اگر سیگنال های GPS را دریافت نکنند یا ارتباط خود را با خلبان خود قطع کنند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند به فرماندهان در رهبری جنگ کمک کند. زیرا پتانسیل تحول در حوزه هدایت و کنترل نظامی را دارد. به عنوان مثال، با کمک این فناوری می توان از حوادث هواپیماهای بدون سرنشین جلوگیری کرد. زیرا پردازش داده ها را با سرعت بالا فعال می کرد. امکان جمع آوری سریع داده ها و تجزیه و تحلیل سریع داده های موجود، خطرات را برای شهروندان کاهش می دهد.

تهدیدات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات

امکان ترکیب هوش مصنوعی با رباتیک و سلاح های خودمختار قابل استفاده در زمین، دریا و هوا وجود دارد. بنابراین سیستم های رزمی مجهز به آن می توانند اهداف را به سرعت و در مقیاس وسیع پیدا و منهدم کنند. قدرت سلاح های مجهز به هوش مصنوعی ممکن است به حدی برسد که سایر فرماندهان انسانی تحت فرمان و کنترل آنها باشند یا حتی تسلیم آنها شوند.

آمریکا و چین که در حال حاضر دو ابرقدرت هستند، به دنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات خود هستند. این موضوع یک تهدید بزرگ تلقی می شود. استفاده از سلاح های هوش مصنوعی در آینده ممکن است منجر به نقض قوانین بین المللی شود. هوش مصنوعی می تواند عملکرد سیستم رزمی را در شناسایی و هدف گیری اهداف افزایش دهد. اما استفاده از آن ممکن است ناقض قوانین بین المللی باشد.

سوالی که مطرح می شود این است که راه حل استفاده ایمن از هوش مصنوعی در زمینه توسعه تسلیحات چیست؟ شکی نیست که ارزش های انسانی و محدودیت های لازم در سلاح های نظامی باید برای سلاح های مجهز به هوش مصنوعی تعیین شود تا شاهد آسیب به افراد بی گناه نباشیم.

متأسفانه، این روزها سلاح‌های هوش مصنوعی نه تنها به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه در میدان‌های جنگ اوکراین و غزه نیز شاهد آن‌ها هستیم. افزایش سرمایه گذاری در استفاده از این تسلیحات از سال 2021 تا امروز نشان می دهد که در آینده جنگ ها سریعتر و گسترده تر شده و دخالت انسان در آنها کمتر خواهد شد.

گاهی اوقات هوش مصنوعی رزمی تشخیص اشتباه می دهد. این می تواند فاجعه بار باشد. برای مثال، سیستم‌های هوش مصنوعی بدوی و توسعه نیافته نمی‌توانند بین سربازانی که سلاح‌های واقعی حمل می‌کنند و کودکانی که سلاح‌های پلاستیکی حمل می‌کنند تمایز قائل شوند. آنها همچنین نمی توانند بین یک سرباز زخمی که روی تفنگ دراز کشیده و یک تک تیرانداز آماده شلیک تشخیص دهند! چنین سیستم هایی خطر بزرگی برای امنیت انسان ایجاد می کنند!

نقش هوش مصنوعی در افزایش سرعت و دقت هدف گذاری

با ادغام سیستم‌های هوش مصنوعی در حسگرهای نظامی و غیرنظامی، سربازان می‌توانند به اطلاعات لازم در زمان واقعی دسترسی داشته باشند و بر روی آنها عمل کنند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دستی داده ها مانند داده های تصویری و اطلاعاتی از پهپادها، ماهواره ها، شبکه های اجتماعی و سایر منابع اطلاعاتی توسط انسان نیاز به زمان زیادی دارد، اما با کمک هوش مصنوعی می توان این داده ها را به سرعت تجزیه و تحلیل کرد.

با استفاده از شبکه های عصبی، فرآیند شناسایی و شناسایی هدف را می توان خودکار کرد. با خودکارسازی فرآیند نظارت بر منطقه به صورت شبانه روزی برای دریافت اطلاعات فوری از تغییرات آن، به کمک این شبکه ها به راحتی امکان پذیر است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها در حال آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف هستند و در فرآیند آموزش آنها، داده‌های هزاران هدف را وارد سیستم می‌کنند. البته اکثر این سیستم ها در حال حاضر در مرحله بررسی و استفاده آزمایشی هستند و تعداد کمی از آنها به طور کامل طراحی و ساخته شده اند. وزارت دفاع بریتانیا از شبکه های عصبی برای خودکارسازی فرآیند شناسایی و شناسایی اهداف در تصاویر ماهواره ای استفاده کرده است.

با ترکیب هوش مصنوعی با فناوری بینایی کامپیوتری، می توان فرآیند هدف گذاری را خودکار کرد. با ترکیب هوش مصنوعی و سیستم‌های بینایی کامپیوتری در سلاح‌ها، می‌توان عملکرد این سیستم‌ها را در شناسایی، طبقه‌بندی و ردیابی اهداف در مقایسه با زمانی که توسط انسان کنترل می‌شد، بهبود بخشید.

در سال 2017، ایالات متحده در پروژه ای به نام Maven، تصاویر و ویدئوهای بی شماری را که توسط هواپیماهای بدون سرنشین در عراق و افغانستان ضبط شده بود، در سیستم های بینایی کامپیوتری گنجاند. این کشور از این طریق توانست اهداف لازم برای حملات هوایی را شناسایی کند.

شناسایی اهداف با کمک بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توانایی شناسایی اهداف استتار شده مانند تانک ها، کامیون ها، تجهیزات نظامی و حتی نیروها را دارد. طبیعتاً نیروهای رزمی چنین اهدافی را به راحتی پیدا نمی کنند و باید در شناسایی آنها نهایت دقت را به خرج دهند.

سیستم های هوش مصنوعی قادر به ترکیب و تجزیه و تحلیل داده های مختلف به منظور شناسایی اهداف پنهان هستند. به عنوان مثال، می توان با گوش دادن به مکالمات تلفنی، تصاویر ماهواره ای و سایر منابع اطلاعاتی مانند بوها، صداها و سیگنال های مختلف، در مورد نیروهای پنهان آگاهی یافت. به طور کلی، سیستم هوش مصنوعی می تواند روزانه هزاران هدف را شناسایی کند. به این ترتیب سرعت و دقت فرماندهان و نیروهای نظامی در جنگ ها افزایش می یابد.

هوش مصنوعی می تواند هم به رهبران و هم به سربازان کمک کند

از سیستم‌های هوش مصنوعی نیز می‌توان برای ارائه پیشنهادات به رهبران و پاسخ به سؤالات آنها استفاده کرد. در پروژه دارپا پنتاگون، تلاش هایی برای ارائه نرم افزار به رهبران با کمک هوش مصنوعی صورت گرفته است.

با کمک هوش مصنوعی می توان تاکتیک ها را تقویت کرد و انعطاف پذیرتر و انعطاف پذیرتر کرد. همچنین می‌توان از سیستم‌های هوش مصنوعی برای تسهیل آزمایش عملکرد سلاح‌ها و اثربخشی تاکتیک‌ها استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل سریع داده ها امکان دسترسی فوری به اطلاعات ضروری را فراهم می کند و سربازان می توانند از طریق هدست های واقعیت افزوده به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و تصمیم بگیرند و بر اساس آن عمل کنند.

هدست واقعیت افزوده برای سربازان

علاوه بر این، به دلیل اینکه امکان شناسایی بیماری ها با استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد. با کمک آن می توانید سلامت سربازان را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که به جنگ ادامه دهید یا آنها را به بیمارستان بفرستید.

آیا هوش مصنوعی آغازگر جنگ خواهد بود؟

همانطور که گفتیم در حال حاضر قدرت های بزرگ جهان یعنی آمریکا، چین، روسیه و حتی کره در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات نظامی با هم رقابت می کنند. این می تواند جهان را به مکانی ناامن تر تبدیل کند. اگر استفاده از سلاح های خودکار گسترش یابد، امنیت انسانی بیشتر تهدید می شود.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا