مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

نخست وزیر جدید انگلیس مشخص شد

تبلیغات بنری

به گزارش خبرگزاری یستا از جهان نیوز، بر اساس نتایج آماری که تاکنون به دست آمده، حزب کارگر با کسب 326 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام، به عنوان حزب غالب در مجلس انگلیس تبدیل شده است. از عوام بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک برای به دست گرفتن حکومت به مدت پنج سال.

از سوی دیگر، حزب محافظه کار به رهبری ریشی سوناک، پس از از دست دادن 170 کرسی، در راه سنگین ترین شکست سیاسی خود از زمان تأسیس این حزب در قرن نوزدهم است. بر اساس نتایج فوق الذکر حزب محافظه کار 71 کرسی، حزب لیبرال دموکرات 44 کرسی، حزب ملی اسکاتلند 4 کرسی و سایر احزاب سیاسی و مستقلین 22 کرسی به دست آوردند.

بر اساس آمار، وزرای دفاع، فرهنگ، دادگستری و آموزش و پرورش انگلیس کرسی پارلمانی خود را از دست دادند و از ورود به پارلمان بعدی ممانعت به عمل آمدند. مقامات حزب محافظه کار نتیجه انتخابات را فاجعه بار توصیف کردند و بر اساس گزارش ها، رایزنی های داخلی در این حزب برای تعیین جانشین ریشی سوناک آغاز شده است.

سوناک پیشتر اعلام کرد که پیروزی کیر استارمر را در انتخابات تبریک گفته است. وی مسئولیت شکست حزب محافظه کار را پذیرفت و گفت که اصولگرایان باید نتیجه انتخابات را در نظر بگیرند.

استارمر پس از برنده شدن در هولبورن و سنت پانکراس گفت: «امروز، مردم این منطقه و در سراسر بریتانیا اعلام کرده‌اند که آماده تغییر کشور هستند.» آنها به حزب کارگر رای دادند و اکنون ما وظیفه داریم به وعده های خود عمل کنیم.

حزب کارگر 14 سال است که از قدرت خارج شده است. این حزب آخرین بار برای سومین بار پیاپی در انتخابات 2005 پیروز شد، اما به تدریج به دلیل سیاست های تهاجمی بلر از محبوبیت آن کاسته شد تا اینکه سرانجام در انتخابات 2010 ریاست جمهوری را به ائتلاف دو حزب محافظه کار و حزبی سپرد. احزاب لیبرال دموکرات

در پنج سال اول، محافظه‌کاران مشکلات مالی کشور را تا حدی از طریق سیاست‌های ریاضت اقتصادی بحث‌برانگیز و کاهش خدمات عمومی مدیریت کردند. اما پیامدهای سیاسی و اقتصادی همه پرسی برگزیت، اپیدمی کرونا، جنگ اوکراین، ناآرامی در دریای سرخ و مشکلات ترانزیت کالا، وضعیت اقتصادی این کشور را در بدترین وضعیت در نیم قرن گذشته قرار داده است. .

این روزها، بحران هزینه های زندگی نارضایتی گسترده ای را در سراسر کشور ایجاد کرده است و کارگران بخش دولتی بارها در اعتراض به دستمزدهای پایین و شرایط بد کار دست به اعتصابات فلج کننده زده اند. هزاران پزشک بریتانیایی هفته گذشته دست از کار کشیدند تا اعتراض خود را نسبت به بحران گرانی زندگی در آستانه انتخابات به دولت بعدی برسانند.

کارشناسان معتقدند که حزب محافظه کار توسط رأی دهندگانی که بازپرداخت وام مسکن آنها در سال های اخیر به دلیل تورم بالا و نرخ سود بانکی افزایش یافته، مجازات شده است. دو سال پیش، بانک مرکزی انگلیس برای کاهش تورم، نرخ بهره اصلی خود را 525 درصد افزایش داد و این مشکل صدها پوند به مخارج ماهانه مردم اضافه کرده است.

سوناک قبل از انتخابات قول داده بود که تورم را مهار کند و نرخ بهره بانک مرکزی را کاهش دهد، اما نظرسنجی‌ها نشان داد که او اعتماد عمومی را از دست داده است.

نخست وزیر جدید بریتانیا که گفته می شود از مخالفان برگزیت است، قصد دارد با احیای روابط با اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را متحول کند. انتظار می رود او تا چند ساعت دیگر اولین سخنرانی خود را به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا و اولویت های دولتش ایراد کند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا