مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

مریخ هر سال با صدها سنگ فضایی بمباران می‌شود

مریخ هر سال با صدها سنگ فضایی بمباران می‌شود

تبلیغات بنری



محققان دانشگاه براون با مطالعات جدید درباره زمین لرزه های مریخ به شواهد جدیدی در مورد برخورد سنگ های فضایی با سطح این سیاره دست یافته اند.

به گزارش ایسنا. یک مطالعه جدید نشان می دهد که صدها سیارک به اندازه بسکتبال هر سال به مریخ برخورد می کنند و دهانه هایی را بر جای می گذارند و باعث ایجاد لرزش در سراسر سیاره سرخ می شوند.

به گزارش CNN، برنامه ریزان ماموریت می توانند از سرنخ هایی در داده های جمع آوری شده توسط ماموریت بازنشسته ناسا استفاده کنند تا دریابند که ماموریت های روباتیک و فضانوردان آینده در سیاره سرخ کجا فرود خواهند آمد.

ماموریت InSight ناسا در دسامبر 2022 به پایان رسید، زمانی که فرودگر نبرد خود را با گرد و غبار مریخ انباشته شده در صفحات خورشیدی خود از دست داد. با وجود این، انبوهی از داده های جمع آوری شده توسط فضاپیما همچنان به تحقیقات جدید کمک می کند.

فرودگر InSight اولین لرزه‌سنج را به مریخ برد و ابزار حساس آن قادر به تشخیص امواج لرزه‌ای بود که هزاران مایل از محل فرود در منطقه آتشفشانی بزرگ Elysium Planitia واقع در شمال استوای سیاره سرخ منتشر می‌شدند.

InSight در طول مدت حضور خود در مریخ، از لرزه‌سنج خود برای شناسایی بیش از 1300 زمین‌لرزه مریخ استفاده کرد که زمانی رخ می‌دهد که سطح زیرسطحی مریخ در اثر فشار و گرما ترک می‌خورد. این فضاپیما همچنین شواهدی از برخورد شهاب سنگ ها با مریخ به دست آورد.

به گفته ناسا، شهاب سنگ ها در واقع سنگ های فضایی هستند که از اجسام سنگی بزرگتر جدا شده اند و اندازه آنها از دانه های غبار گرفته تا سیارک های کوچک متغیر است.

دانشمندان تعجب کردند که چرا برخوردهای بیشتری در مریخ مشاهده نشد. در همین حال، مریخ در کنار کمربند سیارکی اصلی منظومه شمسی قرار دارد و به نظر می رسد بسیاری از سنگ های فضایی با سطح مریخ برخورد می کنند. ضخامت جو مریخ تنها 1 درصد از جو زمین است، به این معنی که شهاب‌سنگ‌های بیشتری می‌توانند بدون متلاشی شدن از آن عبور کنند.

این شهاب سنگ در 5 سپتامبر 2021 وارد جو مریخ شد و به حداقل سه قطعه تقسیم شد که هر کدام یک دهانه در سطح سیاره سرخ بر جای گذاشت.

در جستجوی گشایش های جدید

محققان پروژه داده‌های InSight را در سال 2021 تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که تعداد سنگ‌های فضایی که سطح مریخ را بمباران می‌کنند، بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

مریخ هر ساله توسط صدها سنگ فضایی بمباران می شود

اینگرید دوبار، دانشیار علوم زمین، محیط زیست و سیاره‌شناسی در دانشگاه براون و محقق ارشد این پروژه، گفت: مریخ ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم از نظر زمین‌شناسی فعال باشد. این پیامدهایی برای سن و تکامل سطح سیاره دارد. نتایج ما بر اساس تعداد کمی از نمونه‌های موجود است، اما برآوردهای تاثیر کنونی نشان می‌دهد که مریخ ضربه‌ای بسیار بزرگ‌تر از آنچه که با استفاده از تصویربرداری می‌بینیم خواهد دید.

تیم تحقیقاتی هشت دهانه برخوردی جدید ایجاد شده توسط شهاب‌سنگ‌ها را در داده‌های InSight شناسایی کردند که قبلاً توسط مدارگردهایی که به دور مریخ می‌چرخند شناسایی شده بودند. این تحقیق نشان داد که شش تا از این دهانه‌ها در نزدیکی محل فرود InSight قرار دارند و دو تای آن‌ها ناشی از بزرگترین ضربه‌هایی است که دانشمندان تاکنون روی سیاره سرخ مشاهده کرده‌اند.

هر دوی این برخوردهای بزرگ دهانه‌هایی به اندازه یک زمین فوتبال ایجاد کردند و در فاصله 97 روز از یکدیگر رخ دادند.

محققان داده های جمع آوری شده توسط InSight را با داده های مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) مقایسه کردند. تصاویر به‌دست‌آمده محققان را قادر ساخت تا وجود هشت دهانه را تأیید کنند. InSight احتمالاً در طول مأموریت خود برخوردهای بیشتری را ثبت کرده است و محققان قصد دارند به بررسی داده ها برای شواهد حفره های جدید ادامه دهند.

این تحقیق در مجله “Advance Science” منتشر شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا