مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

مریخ‌نورد ناسا تخته‌سنگی اسرارآمیز پیدا کرد

مریخ‌نورد ناسا تخته‌سنگی اسرارآمیز پیدا کرد

تبلیغات بنری



مریخ نورد هنگام عبور از نرتوا والیس با این صخره برخورد کرد. Neretva Wallis منطقه ای است که اعتقاد بر این است که شواهدی از رودخانه های باستانی وجود دارد که میلیاردها سال پیش وجود داشته اند.

استقامت مسیر خود را تغییر داده بود تا از ارتفاعات ناهموار پرهیز کند و از میان تپه های ماسه ای عبور کند تا به تپه ای به نام کوه واشبرن برسد.

تصاویر گرفته شده در طول مسیر جدید مریخ نورد نشان می دهد که تپه پوشیده از تخته سنگ هایی است که ناسا برخی از آنها را “از نوع هایی که قبلا در مریخ دیده نشده” توصیف کرده است.

یکی از صخره‌ها با عرض حدود 18 اینچ (45 سانتی‌متر) و ارتفاع 14 اینچ (35 سانتی‌متر)، رنگ روشن مشخصی در ناحیه‌ای از سنگ‌های تیره داشت.

محققان گفتند که این سنگ در میان صخره های مریخ “متفاوت و منحصر به فرد” است.

در پایین سایت جدید، مریخ نورد همچنین رخنمون‌های صخره‌ای با رنگ روشن را مشاهده کرد که احتمالاً نمونه‌هایی از سنگ‌های باستانی فرسایش یافته توسط رودخانه یا رسوباتی هستند که کانال را پر کرده‌اند.

براد جارزینسکی، مدیر ماموریت استقامت گفت: «تنوع بافت ها و ترکیبات در کوه واشبورن یک کشف هیجان انگیز برای تیم بود، زیرا این سنگ ها مجموعه ای از رسوبات زمین شناسی را نشان می دهند که از دیواره دهانه و احتمالا فراتر از آن به سطح آورده شده اند. “


تصاویر منتشر شده توسط مریخ نورد ناسا

اما در میان تمام این سنگ‌های مختلف، یکی وجود داشت که واقعاً توجه ما را به خود جلب کرد.»

ابزارهای موجود در مریخ نورد، سنگ عجیب و غریب به نام آتوکو پوینت را بررسی کردند و دریافتند که از مواد معدنی پیروکسن و فلدسپات تشکیل شده است.

برخی از دانشمندان بر این باورند که این مواد معدنی ممکن است از ماگمای موجود در زیر سطح مریخ به دست آمده باشند.

برخی دیگر می گویند این سنگ ممکن است در جای دیگری از مریخ تشکیل شده باشد و در امتداد یک کانال رودخانه باستانی به مکان فعلی خود حرکت کرده باشد.

ناسا گفت: «با این حال، تیم بر این باور است که اگرچه آتوکو اولین در نوع خود است که مورد رصد قرار گرفته است، اما آخرین نخواهد بود».

این آخرین کشف زمانی انجام شد که مریخ نورد Perseverance به دنبال ذخایر حاوی مواد معدنی کربنات و الیوین در منطقه ای در مریخ به نام واحد حاشیه بود.

این مواد معدنی به محققان علاقه مند هستند زیرا شناخته شده اند که بقایای گذشته را برای سال ها حفظ می کنند، به این معنی که شانس بیشتری برای یافتن نشانه هایی از حیات بیگانه باستانی در مریخ در این ذخایر وجود دارد.

به گفته ناسا، مریخ نورد در حال حاضر در حال بررسی است که آیا باید نمونه ای از سنگ بستر را در منطقه جمع آوری کند یا خیر.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا