مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

مراسم بزرگداشت «مرتضی روحانی» در نگارخانه رضوان مشهد

تبلیغات بنری

به گزارش یستا مراسم یادبود استاد مرتضی روحانی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت ایشان در نگارخانه رضوان برگزار شد، جمعی از هنرمندان، دانشجویان و مسئولین فرهنگی با حضور در محل، یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشتند.

درباره مرتضی روحانی

مرتضی روحانی یکی از نقاشان برجسته و شناخته شده مشهدی است که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می کند. او با استفاده از تکنیک های مختلف نقاشی با الهام از تاریخ و فرهنگ غنی ایران آثار منحصر به فردی خلق می کند. او نه تنها یک هنرمند موفق بود، بلکه یک سفیر فرهنگی برای صحنه بود. آثار او عمق احساسات انسانی و زیبایی فرهنگی ایران زمین را نشان می دهد که می تواند الهام بخش نسل های آینده باشد.

ویژگی های آثار مرتضی روحانی

آثار او اغلب به مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازد و سعی می کند روح و عواطف جامعه را به تصویر بکشد. در انتخاب رنگ ها دقت زیادی دارد و با ترکیب رنگ های مختلف احساسات عمیق تری را منتقل می کند. مرتضی روحانی از تکنیک های مختلف نقاشی از جمله آبرنگ، رنگ روغن و اکریلیک استفاده می کند که به تنوع آثار او کمک می کند. بسیاری از آثار او متاثر از زیبایی های طبیعی خراسان و مشهد است و این در نقاشی های او به خوبی مشهود است.

در ادامه این مراسم امیرحسن روحانی فرزند مرتضی روحانی با اشاره به سابقه هنری پدرش گفت: پدرم در سال 1318 متولد شد و پس از آشنایی با آقای ترمیچی وارد عرصه نقاشی شد. وی در زمینه خوشنویسی نیز فعالیت داشت و از پیشکسوتان این عرصه به شمار می رود.

وی ادامه داد: آنچه او را از دیگران متمایز می کرد، نوشته و کتیبه های بسیاری از مساجد به قلم پدرم بود. پدرم همیشه قبل از شروع کار وضو می گرفت و اقتصاد خانواده ما از این برکت بود.

در ادامه این مراسم حسین طالبی با اشاره به شخصیت استاد مرتضی روحانی افزود: آقای روحانی معلم ارزشمندی بود که در زمینه طراحی و خوشنویسی مهارت زیادی کسب کرد. وی در سال 57 برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری کرد و با همکاری تیمی که تشکیل داد، بزرگترین وجه امام خمینی (رضوان الله علیه) کار و گروه مخفی ایشان بود.

این نقاش مشهدی گفت: معتقدم چنین جشن هایی باید در زمان حیات هنرمند ایجاد شود. متأسفانه در بافت مذهبی یک صحنه، آثار هنرمندان آنطور که هنر آن هنرمند باید و شایسته آن است، به فروش نمی رسد. معتقدم توجه و اهمیت مدیون هنرمندان خوب مشهد است.

محسن توسلی درباره زندگی هنری این استاد تایید کرد: از دوران راهنمایی با استاد روحانی شروع به کار کردم و از آموزه های ایشان استفاده کردیم. من معتقدم آقای روحانی شاگرد زندگی و معلم هنر بود.

وی ادامه داد: این جشن قرار بود زمانی که آقای روحانی در قید حیات بودند برگزار شود اما به دلیل عدم هماهنگی و کسالت آقای روحانی به زمان دیگری موکول شد و دور هم جمع شدیم.

این هنرمند مشهدی افزود: آقای روحانی ذاتا هنرمند بود و شاگردان زیادی در رشته های مختلف تربیت کرد. آقای روحانی جو بازی را فراهم کرد و جلسات به نقد اقدامات اختصاص داشت.

تبلیغات بنری