مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

مدل جدید فروش غیررسمی در بازار موبایل

تبلیغات بنری



به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، بازار تلفن همراه در ایران در سال های اخیر با چالش ها و آشفتگی های زیادی روبرو بوده است. این اختلالات ناشی از عوامل مختلفی از جمله نوسانات ارزی، سیاست های ناپایدار اقتصادی، واردات غیرقانونی کالاهای بی کیفیت و ضعف نظارت در این بخش است.

واردات گوشی های ارتقا یافته و بسته بندی، فعالیت های سوداگرانه و غیرتخصصی، نامشخص بودن قیمت گذاری و فروش غیررسمی، گران فروشی و احتکار از جمله مواردی است که به مشکلات موجود دامن زده است. علاوه بر این، حضور شرکت های واسطه و فروش ژتون های اقتصادی به افراد غیرمجاز، پیچیدگی ها و بحران های اقتصادی را در این بازار افزایش داده است. این مقدمه به عوامل موثر بر اختلالات در بازار تلفن همراه ایران می پردازد و بر لزوم اصلاحات ساختاری و نظارتی در این زمینه تاکید می کند تا مصرف کنندگان ایرانی بتوانند به تلفن های همراه باکیفیت با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

گسترش گران قیمت گوشی های تلفن همراه وارداتی به قیمت دولتی
نکته جالب توجه این است که اگرچه نرخ ارز در سامانه نیما در این بازه زمانی تغییر چندانی نکرده است، قیمت ها نیز بر همین اساس تغییر خواهند کرد. موضوعی که بیش از یک ماه است که رسانه ها همزمان بر نوسانات نرخ ارز تاکید کرده اند. اما پس از گذشت یک ماه و در شرایطی که بازار به ثبات نسبی رسیده بود، دستور رسیدگی به موارد گران فروشی و احتمال احتکار در مورد علامت تجاری چینی از سوی دفتر مربوطه وزارت حراست صادر شد.

در متن مکاتبات مدیرکل صنایع لوازم خانگی و اداری معاون کل صنایع عمومی وزارت حراست و مدیرکل کنترل کالاهای معدنی و معدنی وزارت حراست آمده است:

با توجه به لزوم نظارت بر بازار گوشی تلفن همراه در شرایط فعلی، خواهشمند است با توجه به تغییرات قیمت گوشی های موبایل برند چینی در بازار و فروشگاه های اینترنتی به فروش رفته یا احتکار شده، با دو حلقه توزیع واردکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان برخورد شود. ، این کار باید انجام شود و بلافاصله به مراجع نظارتی ارائه شود. شایان ذکر است تا کنون بانک مرکزی تغییری در نرخ ارز تخصیصی به واردکنندگان در این حوزه نداده است.



اخاذی از برخی واردکنندگان تلفن همراه
حال در جدیدترین مدل سودجویی برخی از منتفع شدن برخی از آشفتگی بازار تخصیص ارز، برخی واردکنندگان نیز با بهره برداری از شرایط موجود، ترفندهای عجیبی را برای گران فروشی غیررسمی به کار می برند.

بررسی ها حاکی از آن است که در دور جدید سود در بازار تلفن همراه، همگام با فروش غیررسمی، در لیست های فروش، یک گوشی علاوه بر فاکتور، ثبت سفارش سامانه معاملات، قبض انبار و … نیز ثبت می شود. گوشی های خریداری شده توسط بانکداران، اما حقیقت این است که قیمت آن در نظر گرفته شده است، اما کالا به بانکدار تحویل داده نمی شود. لازم به ذکر است با توجه به هرج و مرج در حوزه تخصیص ارز، فرآیند مذکور به صورت توافقی انجام می شود.

همانطور که وزارت امنیت پیش از این در اطلاعیه ای در خصوص برخورد با گران فروشی هشدار داده بود، اکنون به نظر می رسد با تشدید بلاتکلیفی تخصیص، التهاب در بازار تلفن همراه افزایش یافته و زمینه برای موج جدید گران فروشی فراهم شده است. بر این اساس، نظارت بر نهادهای مسئول باید در کنار مدیریت بهینه تخصیص ارز، جدی تر از گذشته شود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا