مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

ماجرای حذف قیمت دستوری لبنیات چه بود؟ | افزایش قیمت‌ها هنوز رسما به بازار ابلاغ نشده است

تبلیغات بنری

به گزارش یستا طی روزهای گذشته اخباری به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی بر لغو قیمت گذاری چهار محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین لغو قیمت گذاری محصولات لبنی منتشر شد. افزایش 30 درصدی لبنیات بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی سازمان نظارتی و نظارتی منتشر شد و اخبار زیادی در این باره صحبت شد، اما در همین مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد. اینکه هیچ گونه تاییدیه و مجوزی از سوی نهادها یا سایر نهادهای ذیربط در این خصوص صادر نشده و خبر مذکور تایید و بر اساس آن نرسیده و افزایش قیمت لبنیات تکذیب شده است. سازمان حمایت

اما ماجرا چیست و بر چه اساسی این افزایش قیمت لبنیات اجرا می شود؟ این موضوع در مقاله زیر مورد بحث قرار گرفته است.

علی احسان ظفری رئیس هیئت مدیره فدراسیون تعاونی های لبنی در خصوص افزایش قیمت اجباری 4 لبنیات اساسی، یک لیتر شیر کم چرب، 900 گرم شیر نایلونی، 2 کیلوگرم، 2 کیلوگرم، 1 و نیم کیلوگرم ماست و 400 میکروگرم پنیر که توسط سازمان فرآوری و حمایت شده است، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را تکذیب کرد و گفت: کاملاً درست است که سازمان از این تصمیم حمایت کرده و اطلاع رسانی را تکذیب کرده است. تمام لبنیات نظارت می شود. اگر انجمن یا شخص حقیقی یا حقوقی متن یا گفتگویی داشته باشد که قیمت درخواستی از این چهار کالای اساسی حذف شده است، مطلقاً این موضوع صحت ندارد و ممکن است نظر شخصی آن شخص باشد و این موضوع کاملا مشمول این موضوع است. نظارت دولت است و این در جلسه تنظیم بازار مشخص و درخواست می شود و باید در چارچوب قیمت مصوب در تنظیم بازار قیمت را افزایش دهند.

وی افزود: درست است که این قیمت برای همه انواع لبنیات اجباری نیست و این چارچوب را ندارد. در حالی که شیر خام بر اساس قیمت دولتی کم و زیاد می شود، دیگر نمی توان گفت که مقدار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است. دولت می‌گوید من نهاده‌ها را وارد می‌کنم و با قیمت پایین‌تری در اختیار کشاورز قرار می‌دهم، بنابراین کشاورز باید شیر زیر نظر من را بفروشد. حال اگر قیمت شیرخام را دولت تعیین می کند دولت باید قیمت لبنیات را کنترل کند.

الظفری تایید کرد: بر اساس آنچه در جلسه تنظیم بازار بیان شد، مقرر شد قیمت لبنیات 25 درصد افزایش یابد و تنظیم بازار نیز ابلاغیه رسمی را صادر کند. این افزایش قیمت نیز برای همه اقلام است و بر اساس قیمت 1402 است نه بر اساس قیمتی که تا کنون می فروختند.

وی افزود: برخی واحدهای فروش در ابتدای سال جاری شاهد افزایش قیمت بودند که در چارچوب مصوبات نظارتی بازار نبود و اکنون میزان این افزایش قیمت از 10 درصد به 15 درصد خواهد بود و در این مدت 25 درصد خواهد بود. در واقع مبنای افزایش قیمت ها نسبت به خرداد ماه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره فدراسیون تعاونی های لبنی با تاکید بر اینکه اگر در این مدت افزایش قیمتی در برخی واحدها وجود داشته باشد باید به صورت همان افزایش 25 درصدی باشد نه بیشتر، ادامه داد: : آنچه مهم است این است که وقتی مواد اولیه محصول افزایش می یابد، در صورت افزایش تولید مواد اولیه و متغیرهای آن مانند حامل های انرژی، حقوق کارمندان و کارگران، بسته بندی مواد اولیه و… طبیعی است که این افزایش افزایش یابد. به خود محصول منتقل می شود.

ظفاری در پایان تاکید کرد: این محصول با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و غیره باید افزایش قیمت داشته باشد. بنابراین، اگر مشتریان متوجه شوند که ماست گران شده است، در واقع ماست گران نشده است. آن مواد اولیه ماست برای تولید کننده بسیار گران شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری