مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه ایکس الیت با اکثر بازی‌ها ناسازگار هستند

لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه ایکس الیت با اکثر بازی‌ها ناسازگار هستند

تبلیغات بنری



پس از ماه‌ها هیاهو، لپ‌تاپ‌هایی به اسنپدراگون بحث‌برانگیز مجهز شدند کوالکام ادعا می کند تراشه جدیدش سازگاری “بی عیب” با بازی های ویندوز دارد. اما نتایج نظرسنجی چیز دیگری می گوید. برخی از بازی ها سازگار هستند. اما بسیاری از بازی ها به خوبی آن هایی که به تراشه های اینتل یا AMD مجهز هستند اجرا نمی شوند.

با وجود تلاش های تهاجمی کوالکام برای ورود به فضای بازی در لپ تاپ های ARM ویندوز، به نظر می رسد که هنوز زمان زیادی برای توسعه نرم افزار و درایورها وجود دارد تا کوالکام بتواند پردازنده های لپ تاپ ایده آل را برای گیمرها ارائه دهد.

به گفته Tom's Hardcover، سال گذشته تعدادی از روزنامه نگاران توانستند لپ تاپ های مرجع Snapdragon X Elite را آزمایش کنند. نتایج معیارها از قبل آماده شده بود. اما تجربیات بازی محدود بود. حتی در آن زمان، به نظر می‌رسید که گزینش محدودی از بازی‌های قابل اجرا وجود داشته باشد و همه بازی‌ها نمی‌توانند 30 فریم در ثانیه را پشتیبانی کنند.

گزارشگرانی که اسنپدراگون را بررسی کردند

کوالکام

همزمان با رونمایی از با این حال، عملکرد روان هزاران بازی موجود در رایانه شخصی ویندوزی به زیرساخت نرم افزاری جامع تری نیاز دارد.

PCWorld آزمایش‌های جدیدی را با لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite و Intel Core Ultra 7 انجام داد که در حال حاضر در دسترس عموم هستند. نتایج نشان داد که X Elite نه تنها در اجرای بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی (مانند Premiere و After Effects) بسیار ضعیف است. در واقع، در تمام بازی‌هایی که سایت آزمایش کرده بود، بسیار از Core Ultra 7 عقب بود. در برخی موارد خاص، مانند Civilization VI، گرافیک مجتمع Intel Arc تا 3.5 برابر سریعتر از Adreno X1 کوالکام بود.

گرافیک Snapdragon X Elite در مقابل 7940HS
کوالکام

لپ تاپ های Snapdragon X Elite دارای ویژگی های مهم بسیاری هستند. اما عملکرد بازی یکی از آنها نیست. تامچاردر معتقد است که گرافیک های یکپارچه پایین تر از AMD و Intel گزینه های بهتری هستند. زیرا حداقل آنها می توانند برخی از بازی های محبوب را انجام دهند. در حالی که لپ تاپ های X Elite هنگام اجرای این بازی ها خراب می شوند. ظاهرا سازگاری و عملکرد برای اجرای بازی ها در Windows Arm بدتر از Steam Deck است.

لیست رسمی بازی های آماده برای Windows Arm در مجموع 1259 بازی شامل تعدادی بازی مستقل و بازی های دو بعدی با نیاز سخت افزاری بسیار پایین را شامل می شود. با استفاده از Proton Valve (ابزار سازگاری با لینوکس)، Steam Deck در حال حاضر می تواند 15391 بازی تایید شده را اجرا کند.

پردازنده گرافیکی Adreno X1 مورد استفاده در Snapdragon X Elite عملکرد 4.6 ترافلاپس FP32 را روی کاغذ ارائه می دهد. این GPU یکپارچه رم را با کل سیستم به اشتراک می گذارد و به لطف رم LPDDR5X-8448 دارای پهنای باند 135 گیگابایت بر ثانیه است.

در مقابل، Steam Deck از APU سفارشی ون گوگ AMD استفاده می کند که روی کاغذ عملکرد ضعیف تری در 1.6 ترافلاپس و 102 گیگابایت پهنای باند دارد. با این حال، Steam Deck از درایورهای AMD و معماری x86 استفاده می کند که نیازی به شبیه سازی ندارد. البته نباید رزولوشن پایین صفحه نمایش Steam Deck را فراموش کرد.

باید دید برنامه های کوالکام برای آینده تراشه های لپ تاپ خود چیست. انتظار می رود کوالکام در آینده پشتیبانی از درایور و نرم افزار پردازنده های سری اسنپدراگون X را بهبود بخشد.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا