در حالی که کریدور حمل و نقل شمال به جنوب برای هندی ها جذابیت چندانی ندارد، چه از منظر شرایط تحریم ایران و چه از منظر اختلال در دسترسی به اروپا پس از جنگ اوکراین، نگاه هند به این کریدور بر دسترسی به افغانستان متمرکز است. و منطقه مرکزی آسیا. اما با عملیات 16 مهر، امنیت مرزها و بنادر در سرزمین های اشغالی و در سطحی وسیع تر، حضور رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه شد و ارتباط IMAC با اروپا حداقل تا زمانی که اوضاع در … منطقه مشخص شد.
بر اساس این تحولات، به نظر می رسد هند در مورد گزینه های IMAC و کریدور شمال-جنوب برای برقراری ارتباط چندوجهی با اروپا در بلاتکلیفی به سر می برد و در این صورت تصمیم گرفته است در حوزه های ایران و صهیونیستی بازی کند. موجودیت در عین حال و همچنین اجرای عملیات الصادق، اگرچه توانست سطح IMAC و سطح کریدور شمال-جنوب را از نظر هندی ها به بالاتر از قبل کاهش دهد. اما اینکه انتظار داشته باشیم کریدور شمال-جنوب وزن بیشتری نسبت به کمیته مشورتی مدیریت مستقل (IMAC) داشته باشد، فراتر از عقل است.
در گزارش مرکز تحقیقات شورا، توصیه هایی برای تقویت کریدور شمال-جنوب در مقابل IMAC وجود دارد. از جمله اصلاح موافقتنامه «کریدور حمل و نقل شمال-جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال-جنوب» از جمله ابتکاراتی برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه.
پلت فرم های اقتصادی و امنیتی برای تشکیل IMAC
شایان ذکر است که توانایی هند برای ادغام در کریدور هند به اروپا که از کشورهای عربی و مدیترانه ای (مانند IMAC) می گذرد، عمدتاً به نحوه مدیریت هند مجموعه شرکای خارجی خود برای مشارکت در زنجیره های ارزش تولید بستگی دارد. انجام دادن.
به طور کلی، این مشارکت های اقتصادی شامل سه پلت فرم است:
1. کریدور غذای هند (که معماری تجاری مد عرب را ترویج می کند)،
2. کریدور نوآوری (زنجیره های ارزش برای صنایع تولید انرژی سبز و فناوری نوآورانه)
3. صنایع پایین دستی پتروشیمی (ادغام زنجیره ارزش هیدروکربنی در هند)
به عنوان مثال، در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، با توجه به همزیستی نیاز استراتژیک کشورهای عربی خلیج فارس به تامین امنیت غذایی و نیاز استراتژیک هند به افزایش ارزش تولید مواد غذایی و فرآوری مواد غذایی به عنوان محور مرکزی ادغام زنجیره ارزش هندی در iMac پیشنهاد شد.
در این راستا، امارات در نظر دارد تا غلات، میوه ها و سبزیجات را مستقیماً از کشاورزان هندی خریداری کرده و به هشت کارخانه فرآوری که با بودجه خود در هند در حال ساخت است، تحویل دهد.
هند به دنبال دستیابی به چه اهدافی از کریدور مد عربی است؟
در همین رابطه سامان فرادونی از اعضای دفتر دیپلماسی واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گفت: کریدور مد عربی در خاورمیانه احزاب خاصی دارد.
امارات و عربستان سعودی به دنبال استفاده از این قابلیت هستند. این دو کشور برای افزایش نفوذ و قدرت ایران در منطقه در حال رقابت با ایران هستند. ایران در سالهای اخیر توانسته با شعارهای مقاومت و برقراری روابط با قدرتهای بزرگ جهانی نفوذ زیادی در منطقه به دست آورد. امارات و عربستان سعودی به دنبال تغییرات ساختاری در منطقه هستند و یکی از راه حل های آنها حضور در کریدور مد عربی است.
این دو کشور با ورود به این کریدور می توانند اتحاد جدیدی با هند به عنوان یک قدرت بزرگ آسیایی ایجاد کنند که بر اهمیت و نفوذ آن در منطقه خواهد افزود.
هدف دیگری که این کشورها به دنبال دستیابی به آن هستند، دستیابی به یک اقتصاد با ثبات به دور از وابستگی به نفت است. این کشورها می خواهند با کاهش وابستگی به نفت و گسترش تجارت و سرمایه گذاری، پویایی اقتصادی خود را افزایش دهند.
اقتصاد این دو کشور به نفت وابسته است. این اقتصاد بسیار شکننده و متاثر است و با هر پیشرفتی در جهان، زمانی که قیمت نفت تغییر کند، این اقتصادها شوکه شده و تغییر خواهند کرد. یکی از معیارهای قدرت در عصر کنونی ما، اقتصاد با ثبات است، بنابراین این دو کشور به دنبال پویایی اقتصاد خود هستند.
چالش های فنی و زیرساختی
این پروژه مستلزم ایجاد و پیوند زیرساخت های حمل و نقل، انرژی و ارتباطات بین طرف های مختلف است. به عنوان مثال خط راه آهن بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هنوز ساخته نشده و نیازمند توافقات حقوقی و مالی است.
خطوط لوله انتقال نفت، گاز و هیدروژن پاک نیز باید بر اساس استانداردهای فنی و ایمنی مناسب طراحی و ساخته شوند. کابل های فیبر برق و نوری برای انتقال نیرو و داده نیز باید با توجه به شرایط زمین شناسی و محیطی منطقه تهیه شود.
نکته بسیار جالبی که نشان از دور بودن این طرح دارد، زیرساخت های ضعیف کشورهای مشارکت کننده در این طرح است. حمل و نقل ریلی بین امارات و عربستان سعودی ظرفیت حمل حجم زیادی از کالا را ندارد. آمارها حاکی از آن است که ظرفیت راه آهن بین امارات و عربستان سعودی سالانه بیش از 16 میلیون تن نیست، در حالی که حجم تجارت بین هند و اروپا بیش از 100 میلیون تن در سال است.
بنابراین لازم است طرفین برای افزایش ظرفیت این خط از طریق افزایش سرمایه گذاری و بهبود زیرساخت های ریلی تلاش کنند. همچنین تسریع در حمل و نقل کالا با رفع موانع گمرکی و قانونی ضروری است.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
افغانستان و ایران تفاهمنامه اتصال شبکههای اینترنت امضا کردند
آیا مدارس اصفهان فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟
خروج نیروهای فرانسوی از جمهوری چاد (یکم دی ۱۴۰۳)