مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست

تبلیغات بنری

به گزارش یستا محمد سلیمانی بیان کرد: دولت در حمایت از اتحادیه نانوایان، قیمت جدید نان را در نیمه شهریور ماه سال جاری برای دولت تهران تعیین و اعلام کرد، اما قیمت اعلامی حمایتی از نانوایان است و قیمت غیرمنطقی و غیرمنطقی است. متناسب با قیمت نان هزینه های تولید.

وی با اشاره به اینکه قیمت آرد آزادپزها مشمول حمایت دولت نیست، افزود: قیمت نان آزادپزها به عرضه و تقاضا بستگی دارد، اما از آنجایی که تعداد این واحدها زیاد نیست، به زودی قیمت مصوب را تعیین خواهیم کرد. در حال حاضر واحدهای آزادپزها را برای ارائه قیمت های متفاوت ترتیب می دهند.

سلیمانی ادامه داد: بر اساس مصوبه جدید، قیمت هر عدد نان سنجکی معمولی 5 هزار تومان و قیمت نان سنجکی دو دیسک 10 هزار تومان است و بر این اساس، عرضه بالاتر از این نرخ تخلف محسوب می شود موضوع و مسئولیت نظارت بر تخلفات نانوایی ها بر عهده سازمان است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران بر آزادسازی قیمت نان تاکید کرد و افزود: معتقدم با آزادسازی قیمت نان و پرداخت حمایت مستقیم، مشکلات ضایعات، ضایعات و فسادها پایان خواهد یافت، زیرا مشخص است. که تخصیص حمایت از هر محصولی منجر به فساد در آن حوزه می شود.

وی با بیان اینکه واحدهای نانوایی سالانه به 11 میلیون تن آرد نیاز دارند، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با آزادسازی قیمت نان، مصرف آرد بیش از 30 درصد کاهش می یابد و از سوی دیگر ایجاد رقابت باعث افزایش کیفیت نان می شود. و در نهایت ضایعات نان کاهش می یابد که به نفع دولت است.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو نان خشک 15 هزار تومان است در حالی که قیمت هر کیلو نان با قیمت مصوب 7 تا 8 هزار تومان است و مشخص است که پرداخت یارانه باعث هدر رفت و هدر رفت نان می شود. پرداخت یارانه تا پایان زنجیره و مدیریت آن توسط مردم … راه حل کامل است.

بر اساس این اطلاعیه و با موافقت وزارت کشور، علاوه بر تغییرات قیمت، گزینه کنجدی نیز به کارتخوان های هوشمند کترینگ نان اضافه شد. بنابراین مشتریان در این بخش می توانند برای هر نان بین 10 تا 30 گرم کنجد خریداری کنند و قیمت هر 10 گرم کنجد 1500 تومان است و نانوایان می توانند از این کنجد برای پخت نان مشتریان استفاده کنند.

تامین حداقل یک میلیون تن گندم با آزادسازی قیمت نان

در ادامه عطالله الهاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران نیز گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح ارتقای هوشمندی واحدهای هیبیسکوس نتیجه ای در بر نداشت، بنابراین باید سیاست یکسان سازی اجرا شود تا یارانه ها قابل اجرا باشد. به ابتدای زنجیره پرداخت تا از رانت و فساد در این حوزه تا انتها جلوگیری شود.

به گفته وی تا زمانی که در زمینه آزادسازی قیمت ها و حمایت از اقشار آسیب پذیر اقدام نشود، هیچ اتفاقی در مصرف نخواهد افتاد. این در حالی است که با آزادسازی نرخ پیش بینی می شود مصرف آرد سالانه واحدهای هیبیسکوس یک میلیون تن کاهش یابد.

هاشمی به ضایعات و تخلفات در حوزه آرد و نان اشاره کرد و افزود: هوشمندی کارخانه ها نقشی در کاهش مصرف آرد نداشت و نتوانست جلوی مصرف را بگیرد، بنابراین نیاز کارخانه ها به 10.5 میلیون تن تبدیل شد. روی کاغذ، اما با آزادسازی قیمت و عرضه گندم، آرد به دلیل تخلفات در این زمینه به قیمت واقعی تمام می شود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه کاهش مصرف آرد در واحدهای هیبیسکوس تاثیر بسزایی در پایداری خودکفایی گندم دارد، گفت: با یکسان سازی قیمت آرد و نان و پرداخت حمایت تا پایان سال در این زنجیره بین 27 تا 28 سجاف منابع مالی صرفه جویی می شود که انتظار می رود دولت با واگذاری این وظیفه یک بار برای همیشه به مشکلات آرد و نان پایان دهد.

با توجه به مشکلات فراوان در حوزه آرد و نان، آزادسازی قیمت ها و پرداخت حمایت های مستقیم تنها راه حل برای جلوگیری از رانت و فساد در حوزه نان است، بنابراین با آزادسازی قیمت آرد و نان، انتظار می رود میزان مصرف کاهش یابد حداقل 3 میلیون تن، که برای خودکفایی گندم و جلوگیری از هدر رفت این محصول استراتژیک در آن سوی مرزها بسیار تاثیرگذار است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

تبلیغات بنری