وی ادامه داد: در واقع در این رای بر ضرورت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شد که بر اساس آن آزادسازی بین سال های 94 تا 97 اجرا شد. شرکت های هواپیمایی همواره سعی کرده اند با سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگی داشته باشند. تحلیل نرخ مسیر پرواز و هزینه هر ساعت صندلی پرواز برای انواع هواپیما از جمله هواپیماهای ایرباس، ام دی و ۷۳۷ که بیشتر ترددهای کشور را انجام می دهند تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد.
وی افزود: اسفندماه سال گذشته اعضای شورای عالی هوانوردی به این نتیجه رسیدند که نرخ ساعتی صندلی پرواز 40 دلار تعیین شود. طبیعتا پیشنهاد انجمن هواپیمایی بر اساس تحلیل قیمت 51 دلار بود. این روزها با رای دادگاه، با وجود افزایش تورم، ایرلاین ها کرایه و برخی هزینه های ارزی در خارج از کشور دارند، همچنان با همان قیمت 40 دلار برای هر صندلی، ایرلاین ها را اداره می کنند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تشریح اینکه قیمت های جدید در سایت شرکت های هواپیمایی افزایش می یابد، گفت: به مردم اعلام کردیم که در صورت خرید بلیت بیشتر از قیمت اعلام شده از سوی شرکت های هواپیمایی، موارد را با شماره انجمن اعلام کنند. که به آن رسیدگی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون هواپیمایی، تعیین قیمت بلیط هواپیما برای شرکت های هواپیمایی مجاز است، السامانی افزود: به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل – تهران چند قیمت اعلام کرد که بر اساس عرضه و تقاضا است. . قیمت ها در زمان تبلیغات تعدیل می شود.
وی تاکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، قیمت بلیت پرواز داخلی باید آزاد شود. با توجه به اجرای قیمت های دستوری، بازار سیاه در حمل و نقل هوایی شکل گرفت و تعدادی از دلالان و واسطه های این بخش، قیمت هایی را برای بلیت های هواپیما تعیین کردند که مورد تایید شرکت های هواپیمایی نبود.
وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای رای دیوان عدالت اداری به تدریج شاهد نظم و تعادل در بازار باشیم. بهترین کنترل کننده بازار شرکت های هواپیمایی هستند و شرکت های هواپیمایی موظف به کنترل بازار هستند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: با آزادسازی، عرضه بلیت افزایش و قیمت ها کاهش می یابد.
السامانی یادآور شد: در سال 94 که قانون اجرا شد، در مقطعی شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که قیمت ها کمتر از قیمت نهایی است و شرکت های هواپیمایی در کف قیمت ها با یکدیگر رقابت می کنند. قطعا به آن نقطه نیز خواهیم رسید.
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر میزان سود این شرکت از تعیین قیمت 40 دلاری هر صندلی پرواز، گفت: حدود 10 درصد. البته در حال حاضر از آنجایی که ما بخش زیادی از نیاز ارزی خود را از طریق بازار آزاد تامین می کنیم، شرکت های هواپیمایی سود چندانی ندارند. شرکت های هواپیمایی سالانه به حدود 1 میلیارد دلار برای پوشش هزینه های عملیاتی نیاز دارند. سال گذشته حدود 430 میلیون دلار از طریق مرکز مبادلات در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار گرفت و مابقی نیازمندی ها را از بازار آزاد خریداری کردیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ورود شرکت های خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و غیرقانونی است، گفت: از سوی دیگر ایران در معرض تحریم است و زمانی که این اتفاق بیفتد شرکت های داخلی متضرر شده و از بازار حذف خواهند شد. فردا اگر ایرلاین خارجی از بازار کشور خارج شود از نظر امنیتی و اجتماعی برای کشور مشکل ایجاد می کند. بنابراین طرح این موضوع به دلیل امنیت ملی خطرناک است و اگر فردی پیگیر این موضوع باشد، کار خوبی نخواهد بود.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
هشدار پاوز به کاربران: امتیازات خود را قبل از اسنپ شات برگردانید! + آموزش و تاریخ
همه آنچه باید درباره تجربه دندان درآوردن کودکتان بدانید | چالشهای یک اتفاق دندانی
پایگاه هوایی «نواتیم» ارتش رژیم صهیونیستی مورد حمله موشکی ارتش یمن قرار گرفت (۸ دی ۱۴۰۳)