مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

قضاوت ممنوع؛ «شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی!»

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از فارس، تا صبح عاشورا گناهکارتر از حربن یزید الریاحی نبود. تا روز عاشورا فرا رسید، حسین علیه السلام و اهل بیتش زنده بودند، خونی بر زمین کربلا ریخته نشد، علی اصغر علیه السلام کشته نشد و حسین علیه السلام بر او باد) پیرمرد نشد. یک گروگان و این جنگ بود، یزید الریاحی با هزار شوالیه راه کاروان حسین (علیه السلام) را بست و زره او را وارونه کرد پایین و صندلش به گردنش آویخته بود گفت: توبه کنم؟ آیا توبه من پذیرفته شده است؟» امام حسین علیه السلام فرمودند: آری توبه شما پذیرفته شده است، 1400 سال و آسان است، تا قیامت می توانیم از عاشورا صحبت کنیم و بنویسیم و یاد بگیریم. معلم امشب «حربن یزید الریاحی» با نگاه حجت الاسلام «محسن الموسوی» است.

در محکومیت حکم!
تفسیر محسن موسوی از حجت الاسلام والمسلمین اولین درسی که واقعه حر در کربلا به نسل امروز منتقل می کند «پرهیز از قضاوت مردم» است و تعبیر این درس شنیده می شود. «تصور کنید تاریخ در صبح دهم محرم سال 61 متوقف شود. آیا کسی بود که مانند حربن یزید الریاحی خطا کند، اما وقتی حر برای توبه نزد امام حسین (علیه السلام) رفت، حسین در این مورد به او چیزی نگفت.» حال اوست که ما و خانواده ما را به این بلایی که به بار آورد، توبه می کنی؟ زیرا منطق امام حسین (علیه السلام) منطق خداست و در سخت ترین شرایط هم راه هدایت را حتی برای کسانی که به او ظلم کردند باز گذاشت. اما حربن یزید الریاحی چگونه مسافت جهنم تا بهشت ​​را در نیم روز طی کرد و مس وجودش را طلا کرد؟ پس همه مردم ممکن است چنین توانایی داشته باشند و چگونه بسیاری از ما در جامعه امروزی می توانیم به راحتی در مورد مردم قضاوت کنیم و فکر نکنیم که ممکن است به بیراهه برویم. بیهوده نیست که حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر می فرماید: ای مالک! اگر شب دیدى کسى مرتکب گناه مى شود، فردا به چشم او نگاه مکن که ممکن است سحر توبه کرده باشد و تو ندانى».

چقدر فکر می کنیم؟!
چند درصد از ما قبل از انجام هر کاری فکر می کنیم و فواید و مضرات تصمیم خود را می سنجیم؟ چرا می گویند یک ساعت مراقبه بهتر از هفتاد سال عبادت است؟ درس دیگری از داستان حر لنا «تفکر و تصمیم به موقع» است که حجت الاسلام موسوی آن را با خاطره ای جاودانه از شیخ حسین انصاریان ادامه می دهد. از شیخ مرتضی انصاری پرسیدند: چگونه این امر ممکن است؟ آیا ممکن است انسان یک ساعت فکر کند و این فکر بهتر از هفتاد سال عبادت عبد باشد؟ شیخ الانصاری فرمود: آری، چنان فکر کن که جناب حر در روز عاشورا فکر می کرد; مدتی فکر کرد و از بهشت ​​و جهنم خبر داشت. اما عمر سعد سالها برده بود و سرانجام نتوانست راه راست را تشخیص دهد. پس از این، حر بن یزید الریاحی مصداق نتیجه خوب تفکر است.

مثل آقای هار مودب باش.
حر اشتباهاتی داشت و اشتباهات او قبل از توبه کم نبود یا نبود، بلکه بسیار زیاد بود. آمد تا امام را به دست دشمن بسپارد، آمد تا راه را بر حضرت اباعبدالله علیه السلام ببندد. با اینکه همه این اشتباهات را اصلاح کرد، حتی قبل از توبه در مخالفت با امام، احترام و ادب را برای امام حفظ کرد و حجت الاسلام موسوی با مرور گفتگوهای حر و امام حسین (علیه السلام) یادآوری می کند. او) از این جنبه. از شخصیت این مرد بزرگ و چه بسا ادبیات حرّ بود که راه نجات او را باز کرد: «حور آمد تا راه امام حسین و اهل بیتش را ببندد». یاران امام سوار شدند و زنان را جلوی قافله بردند.

مسافران کوفه پیشروی کردند و راه را بستند. پس حضرت دست به قبضه شمشیر برد و بر حُر فریاد زد و فرمود: تاکلاتکا اوموبکا! چه می خواهی بکنی؟» (مادرت به عزا بنشیند! چه می خواهی بکنی؟!) حُر پاسخ داد: به خدا اگر یکی از اعراب – غیر از تو – چنین می گفت، جواب می دادم. او را هر کس می خواهد، ولی به خدا قسم نمی توانم نام مادرت را به زبان بیاورم (به خاطر عظمت آن حضرت)، اما باید تو را در صحنه ای دیگر، زمانی که امام حسین (علیه السلام) می برد به حور گفت: با اصحاب خود نماز بخوان، اما حر امتناع کرد و گفت: نه، امروز با تو و به امامت تو نماز می خوانیم.

«عملکرد ما تأثیر مثبت دارد» به چه معناست؟
در شب چهارم محرم، قاریان حر بن یزید الریاحی و توابین وی، تالار امام حسین (علیه السلام) را با چهره های شعر و ضریح کربلا مزین می کنند. حجت الاسلام سید محسن الموسوی هم به خوانندگان و هم به خوانندگان این مقاله توصیه می کند: «امیدوارم بدانیم که تأثیر مثبت کارها می تواند سال ها و حتی قرن ها در منطقه جبل عامل در لبنان باقی بماند یکی از مشهورترین علمای ما از نسل آزاد، شیخ الحر العاملی، نویسنده کتاب «وسائل الشیعه» است، یعنی قرن ها پس از واقعه عاشورا، فرزندی از نسل حر الریاحی متولد شد. و با کتاب ارزشمند «وسائل الشیعه» شیعیان را زنده کرد.

قایق نجات ما در بحران زندگی
روایت قرن چهاردهم حربن یزید الریحی که تا قیامت چیزی نیست، نمونه ای از گمراهان ابدی است، نه فقط کسانی که یک بار گناه کرده اند و یادآور این طلاست. فرمود: «در زمان حیات، محبت به اهل بیت علیهم السلام بهترین راه زنده ماندن است.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا