مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

فیلم‌های اسپانیا و فرانسه در راه اسکار ۲۰۲۵

تبلیغات بنری

به گزارش شهران نیوز; «بازگشت زحل» جدیدترین فیلم ایزاک لا کوستا است که عنوان بهترین فیلم و کارگردان اسپانیایی را در جشنواره مالاگا امسال به دست آورد و نماینده اسپانیا در رقابت‌های بین‌المللی اسکار 2025 بود «یک سال، یک شب» درباره حمله تروریستی به سینمای باتاکلان فرانسه که با استقبال خوبی مواجه شد.

فیلم «بازگشت زحل» توانست در فهرست کمیته انتخاب اسپانیا از رقبای خود از جمله «ستاره آبی»، «مارکو» و دو فیلم دیگر پیشی بگیرد.

«بازگشت کیوان» یک فیلم ظاهراً بیوگرافی است که به تدریج مخاطب را با شخصیت هایی آشنا می کند که نمی توانند به یاد بیاورند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است.

این فیلم بر اساس گروه اسطوره ای راک اسپانیایی Los Plantas ساخته شده است که در اواخر دهه 1990، با وجود انشعاب های گروه، رکوردی را ثبت کردند که شهرت آنها را تایید کرد.

این فیلم را لا کوستا با همکاری پل رودریگز کارگردانی کرده و فیلمنامه نویس معروف اسپانیایی فرناندو ناوارو و نویسنده کتاب SubZero را در نگارش فیلمنامه همراهی کرده است. چندین شرکت مهم اسپانیایی مستقل این فیلم را تولید کردند.

فرانسه نیز فیلم «امیلیا پرز» ساخته کارگردان ژاک اودیار را به عنوان نماینده کشورش در رقابت های بین المللی اسکار معرفی کرد. این فیلم برنده دو جایزه مهم جشنواره کن شد و نقدهای مثبتی نیز دریافت کرد.

امیلیا پرز با بازی کارلا سوفیا گاسکون در نقش یک قاچاقچی ترسناک، فیلمی اسپانیایی زبان است که یکی از طولانی‌ترین تشویق‌ها را در کن دریافت کرد و جایزه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

اودیار نویسنده و کارگردان فرانسوی است که برای فیلم «دبان» برنده نخل طلا شد و پیش از این برای فیلم «پیامبر» با بازی طاهر رحیم نامزد دریافت جایزه اسکار خارجی شده بود.

این فیلم یکی از 4 فیلمی بود که کمیته اسکار فرانسه در فهرست نهایی خود قرار داد: «کنت مونت کریستو» ساخته ماتیو دلاپورت و الکساندر د لا باتای، «همه ما نور را تصور می‌کنیم» اثر پایال کاپادیا و «متشکرم». ” نوشته آلن ژیرودی امیلیا پرز بزرگترین رقیب «کنت مونت کریستو» بود که بیش از 8 میلیون بلیت در باکس آفیس فرانسه فروخت اگرچه فیلم «امیلیا پرز» کمتر از یک ماه پیش اکران شد، اما نزدیک به 750 هزار بلیت فروخت. قرار است از اول نوامبر در سینماهای آمریکا اکران شود.

کمیته انتخاب بازیگر جدید اسکار به ریاست چارلز تایسون، مدیر هنری سابق هفته منتقدان در کن، نماینده فرانسه را انتخاب کرد. آدری دوان، کارگردان “امانوئل”، برنده شیر طلایی ونیز، فلوریان زلر، نمایشنامه نویس و تهیه کننده “پدر”، پاتریک واکسبرگر، رئیس سابق Lionsgate، کارول باراتون، رئیس فروش و فرم بین المللی، گرگوار میلن و میشل هالبراستاد، توزیع کننده قدرتمند فرانسوی، به همراه تهیه کنندگان ندیم چیخروآ و دیوید تون و بازیگر کلمنس بوسی اعضای کمیته انتخاب هستند.

این کمیته سال گذشته پس از انتخاب نکردن «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی جاستین تریر، برنده نخل طلای کن، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد که در نهایت پنج نامزدی اسکار در بخش‌های اصلی دریافت کرد و بهترین فیلمنامه اصلی را از آن خود کرد. فیلم آشپزی عاشقانه “طعم چیزها” نماینده فرانسه در اسکار سال گذشته بود.

منبع: مهر

تبلیغات بنری