مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

«فدیورس» چیست و چرا در اروپا نمی‌توان به آن دسترسی داشت؟

تبلیغات بنری

متا این هفته اعلام کرد که کاربران شبکه اجتماعی تازه ایجاد شده Treads در بیش از 100 کشور، به استثنای کسانی که در اتحادیه اروپا زندگی می کنند، می توانند پست های خود را در fediverse مشاهده کنند.

قبلاً اگر کاربران می‌خواستند واکنش‌ها یا نظرات دیگران را در مورد پست‌های تجاری خود ببینند، باید به شبکه‌های اجتماعی «Mastodon» یا «Bluesky» مراجعه می‌کردند، اما اکنون دیگر لازم نیست این کار را انجام دهند.

متا قبلاً استفاده از معاملات در FedEx را فقط برای ایالات متحده، کانادا و ژاپن مجاز کرده بود. اما به تدریج گسترش یافت و این سرویس اکنون در بیش از صد کشور در دسترس است.

فدیورس چیست؟
به گفته متا، این کلمه به معنای «جهان فدرال» است. این به معنای مجموعه یا گروهی از رسانه های اجتماعی به هم پیوسته است که هر کدام به طور مستقل میزبانی می شوند، اما می توانند از طریق یک پلت فرم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

سرویس جدید چگونه کار می کند؟
متا از کاربران می‌خواهد که فیدیورس را «مانند ایمیل» که می‌توان بین حساب جی‌میل و یاهو رد و بدل کرد، فکر کنند. این از نظر قانونی امکان پذیر است زیرا حساب های ایمیل از مجموعه قوانین جهانی برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت استفاده می کنند.

در واقع، این همان چیزی است که ادغام معاملات در FedEx را ممکن می کند. کاربران اکنون می توانند بدون نیاز به جابجایی بین حساب های رسانه های اجتماعی خود با افراد دیگر رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند.

متا در توضیح این ابتکار جدید گفت: برخلاف ایمیل، مکالمات و نمایه FedEx شما عمومی است و می تواند بین پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

او افزود: «تصور کنید که در Trades پست می‌کنید و مردم پست شما را در Tumblr یا Flipboard می‌بینند.

Mastodon در حال حاضر بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی FedEx با 15 میلیون حساب کاربری است که از این تعداد تقریباً 871000 کاربر فعال ماهانه هستند.

دیگر شبکه های اجتماعی در FedEx عبارتند از PeerTube که شبیه یوتیوب است و Tumblr، یک سایت میکروبلاگینگ محبوب.

چرا شهروندان اتحادیه اروپا مستثنی هستند؟
در دسامبر گذشته، متا این پلتفرم را در بیش از 100 کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا، شش ماه پس از راه اندازی اولیه، راه اندازی کرد. Trades اکنون بیش از 150 میلیون کاربر دارد که 100 میلیون نفر از آنها در هفته اول ثبت نام کردند.

رسانه ها می گویند که دلیل تاخیر در راه اندازی معاملات در کشورهای اروپایی این است که به دلیل قانون جدید بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، متا مجبور شد برای مقررات حفظ حریم خصوصی برنامه از اتحادیه اروپا مجوز بگیرد.

اگرچه متا مستقیماً این موضوع را تأیید نکرد، اما گاردین به نقل از آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام، گفت که به دلیل قوانین جدید، “پیچیدگی های قابل توجهی” در راه اندازی معاملات وجود دارد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر چندین پروژه آزمایشی را برای آزمایش نحوه انطباق سرویس جدید با قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا اجرا می کند.

در بیانیه ای که توسط دو نهاد نظارتی اتحادیه اروپا صادر شد، آمده است: «این پروژه آزمایشی ثابت می کند که یک پلت فرم غیرمتمرکز رسانه اجتماعی می تواند حقوق اساسی کاربران را در خصوص حریم خصوصی، داده های شخصی و حاکمیت دیجیتال اتحادیه اروپا در اولویت قرار دهد.»

این نهاد اروپایی گفت که متعهد به “کاوش در راه حل های نوآورانه” در مورد نحوه استفاده از فدوریس “پس از موفقیت این پروژه آزمایشی” است.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا