مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

عراقچی در گفت‌وگو با رسانه مصری: ما تهدید به بستن تنگه هرمز نکردیم، درحالی که در این زمینه توانمندی بالایی داریم

تبلیغات بنری

به گزارش یستا سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با روزنامه المصری الیوم گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی را پشت سر می گذارد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط فعلی، وی بیش از هر زمان دیگری نیاز به هماهنگی و رایزنی فوری میان کشورهای منطقه دارد.

کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید برای پایان دادن به جنایات رژیم غاصب اسرائیل تلاش بیشتری کنند تا به مناطق بیشتری سرایت نکند.

این احتمال وجود دارد که شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم. تاکید می کنم تا زمانی که اقدامات جدی برای توقف دشمن صهیونیستی صورت نگیرد، کشورهای منطقه باید گام های عملی و موثری برای توقف این جنایات بردارند. تا بتوانیم تنش ها را کاهش دهیم، زیرا تشدید تنش ها به نفع هیچ طرفی در منطقه ما نخواهد بود.

یک سال پس از نابودی صهیونیست ها در نوار غزه و پس از افشای برخی نقشه های توسعه طلبانه این رژیم، مشخص شد که بزرگترین تهدید برای منطقه و کشورهای آن، دشمن صهیونیستی است.

من معتقدم تمام تلاش هایی که برای شیطان جلوه دادن ایران و محور مقاومت انجام شده، شکست خورده است و بدون شک مشخص شده است که چه کسی تهدیدی برای کل منطقه است. همچنین مشخص است که چه کسانی برای آرمان فلسطین و برای منافع منطقه می جنگند.

امکان همکاری و نزدیک شدن کشورهای منطقه وجود دارد، زیرا فرصت و اراده وجود دارد. ایران، ترکیه و کشورهای عربی می توانند متحدان خوبی باشند و شاید تشکیل یک اتحاد منطقه ای نیازمند اقدامات مقدماتی و مقدماتی باشد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید در این مسیر حرکت کنیم.

رایزنی ها بین ما و مصر همیشه ادامه دارد و ما آماده ایم این رایزنی ها و همکاری های مشترک بین خود را ادامه دهیم. روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و روابط تهران و قاهره حتی در دوران بیگانگی دیپلماتیک، رابطه ای با احترام متقابل بود.

آمریکا با یک گام، یعنی توقف حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات آن، می تواند نقش موثرتری در برقراری صلح در منطقه داشته باشد.

من معتقدم که تعصب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی، امنیت منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند و اگر مسلح کردن رژیم صهیونیستی به سلاح‌های آمریکایی و غربی نبود، بسیاری از جنایاتی که در غزه و سپس در لبنان شاهد آن هستیم، انجام نمی‌شد. رخ داده اند. شاید

ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم، هرچند ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد. اما وی با پیش بینی روابط با کشورهای منطقه هرگز به این موضوع اشاره نکرد و رابطه ما با عربستان سعودی بسیار خوب است و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد.

در واقع ما خواهان جنگ نیستیم، اما در صورت حمله اسرائیل به ایران، برای همه سناریوهای ممکن آماده هستیم. ما موضوع را با دقت بررسی خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت که چگونه پاسخ دهیم و اسرائیلی ها می توانند اراده ما را آزمایش کنند. ما عجله نداریم و معطل نیستیم.

اسرائیل به دنبال جنگی گسترده است و این چیزی نیست که ما می خواهیم. بلکه می خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچکس در منطقه به جز نخست وزیر اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی کند و به دامی که نتانیاهو راه انداخته نمی افتیم. .

ما معتقدیم که راه حل دو دولتی به صلح پایدار در منطقه منجر نخواهد شد. صلح در منطقه تنها با حل مسئله فلسطین بر اساس «دموکراسی در سرزمین های فلسطینی» محقق می شود.

در چنین حکومتی همه مردم بومی فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی دوشادوش یهودیان همزیستی می کردند و این مردم بومی بر اساس همه پرسی سرنوشت و آینده خود را از طریق صندوق های رای دموکراتیک تعیین می کردند. اما در نهایت ما از هر تصمیمی که فلسطینی ها به تنهایی می گیرند حمایت می کنیم و فقط دیدگاه خود را ارائه می دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری