مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

طفلانم را نذر تو کردم رد نکن برادرم را به مادرش فاطمه(س) قسم دهید طفلان زینب چگونه فدایی نهضت حسین (ع) شدند؟ +بسته عزاداری

طفلانم را نذر تو کردم رد نکن برادرم را به مادرش فاطمه(س) قسم دهید طفلان زینب چگونه فدایی نهضت حسین (ع) شدند؟ +بسته عزاداری

تبلیغات بنری



گروه فرهنگی یستا: محمد و عون فرزندان زینب کبری و عبدالله بن جعفرتیار علیهما السلام هستند. هنگامی که اباعبدالله (علیه السلام) از مکه به سوی شهر کوفه رفت، عبدالله بن جعفر (علیه السلام) خطاب به او نوشت: به خدای متعال سوگند این سفر را متوقف کن، زیرا می ترسم برای تو اتفاقی بیفتد. در این سفر شهید و خانواده شما آواره خواهند شد. اگر کشته شوی، نور اهل زمین خاموش می شود. امروز تو پناهگاه و امیرالمؤمنین و امیرالمؤمنین هستی. پس در این سفر عجله نکنید و من بعد از پستم به شما می پیوندم.

او این پیام را از طریق پسرانش محمد و عون به خدمت او فرستاد و خود نزد عمرو بن سعید والی مدینه رفت و از او خواست که برای اباعبدالله (علیه السلام) امان نامه بنویسد و از او بخواهد. انجام دهید. برگشت از این سفر عمرو بن سعید امان نامه ای به او نوشت و به او وعده ثواب و صدقه داد.

عبدالله بن جعفر امانت نامه را با برادرش یحیی بن سعید گرفت و در نیمه راه نزد امام رفتند و به حضور امام رسیدند و امانت نامه را تقدیم کردند. حضرت نپذیرفت و فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم و به من دستور داد که راهم را ادامه دهم.

سپس حضرت جواب نامه ای به عمرو بن سعید نوشت و (احتمالاً) به عبدالله بن جعفر داد. هنگامی که عبدالله از عقب نشینی امام ناامید شد، به پسرانش عون و محمد دستور داد تا در سفر و جهاد با او همراهی کنند و خود با یحیی بن سعید بازگشت.

در روز عاشورا که نوبت به جوانان هاشمی رسید. فرزندان زینب کبری (سلام الله علیها) نیز آماده جنگ شدند. حال حضرت زینب (سلام الله علیها) زمانی که فرزندان عزیزش را به نبرد با دشمنان دین و قرآن هدایت می کرد، تغییر کرد.



او عقیله بنی هاشم است. او نایب امام است. به طور کلی در کربلا شریک حسین علیه السلام است. خیر، زیرا طبق آنچه در روایت آمده، فرزندانش را با دستان خود پوشانده و به او فدیه داده، پس راه حسین علیه السلام باز شد. از این رو مردم دال آفرینش او را به کربلا توضیح دادند.



امّا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حالی که در مجتمع تفسیر قرآن در کوفه بود و آیه شریفه (کهیس) را برای زنان کوفه توضیح می داد، به او فرمود: این عبارت «کهیس». نماد مصیبتی است که بر شما و کربلا خواهد آمد که آن دارو را هدایت کرد. بسیاری می گویند: زینب کبری (سلام الله علیها) دو پسر خود را برای جنگ آماده کرد و به آنها آموخت که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شما را رد کند – چون آن ستمگر حتی غلام سیاه را از جنگ برحذر داشته است – عمویش بر او سوگند یاد می کند. دایی. ام فاطمه (سلام الله علیها) برای رفتن به میدان اجازه خواست.

امام راضی نیست و مخالفت می کند. عقیله بنی هاشم، زینب کبری (سلام الله علیها) فوراً گفت: برادرم به خاطر مادرم به فرزندان خواهرت اجازه میدان بده. بچه ها هم این درخواست و سوگند را مؤثر یافتند، گفتند: عمو جان، به مادرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) اذن بده.

امام صورت خواهرزاده هایش را می بوسد و به آنها اجازه جنگ می دهد. این دو بزرگوار پیاده به میدان جنگ می روند. ابن سعد آنها را شناخت و با صدایی متحیر گفت: چه شگفت است رحمان، یعنی از این برادری حسین و زینب علیهاالسلام شگفت زده شد.



 



محمد بن عبدالله بن جعفر ابتدا به میدان آمد و این سرود را خواند:
از دشمنی دشمنان و مردم ظالمی که کورکورانه با ما قیام کردند به درگاه خداوند شکایت دارم. آیات محکم و صریح قرآن را که مبین کفر و طغیان است کنار گذاشتند و پس از جنگی ظاهری به شهادت رسید.


پس از او برادرش عون بن عبدالله جعفر به جنگ رفت و خود را چنین معرفی کرد:



اگر مرا نمی شناسید من فرزند جعفر خلبانی هستم که در راه حق شهید شد و با بالهای سبز در آسمان روشن پرواز می کنم. از نظر شرافت برای من کافی است.»
حمید الزبیراوی
عون پس از جنگی دلیرانه به دست عبدالله بن قطنا به شهادت رسید و در راه حسین علیه السلام قربانی شد. سیدالشهدا (علیه السلام) جنازه این دو برادر را آورد و به سینه گرفت و به خیمه شهدا رساند. همه اهل حرم می روند جز مادرشان زینب کبری (سلام الله علیها) که داخل خیمه می نشیند و می گوید: می ترسم از خستگی بمیرم و برادرم از من شرمنده و اندوهگین شود. .

 


بارگاه اولاد زینب کجاست؟
شهدای کربلا زیر پای حسین (علیه السلام) مدفون هستند و احتمال حضور این دو عاشق در همان محل منوره مجمع الحائر الحسینی وجود دارد. واقع شده است. البته در ۱۲ کیلومتری کربلا بارگاه کوچکی به نام عون بن عبدالله وجود دارد که زیارتگاهی است. برخی معتقدند این زیارتگاه از اولاد امام مجتبی (علیه السلام) است که نامش عون است.

 



حسینیه خانگی ویژه شب چهارم محرم الشهدات فرزندان زینب

حجت سلام مهدوی عرف/ شهادت فرزندان سیده زینب(س) (سخنرانی)


پروفسور پناهیان / شهادت فرزندان سیده زینب درود بر آنان (کشته شدند)


حاج محمود کریمی/ شهادت فرزندان سیده زینب درود بر آنها


میشام مطیع است/ در این زندگی جز این (تنهایی) برکتی نیست


حاج محمد رضا طاهری/ من تو را نذر کرده ام، پس رد مکن


تهیه کننده: حسام الزبیراوی

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا