به گزارش شهرران نیوز؛ در سالهای اخیر، با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی، برخی از مطالعات به این نتیجه رسیدهاند که شبکههای اجتماعی میتوانند خواب ما را مختل کنند، باعث افسردگی شوند و احتمالاً مغز کودکان را تغییر دهند. البته طبق گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه کرتین استرالیا به نتایج متفاوتی دست یافتند.
از آنجایی که شبکههای اجتماعی مختلف محتوا، ویژگیها و تعاملات متفاوتی را ارائه میدهند، محققان رابطه بین پریشانی روانی و پرکاربردترین پلتفرمها مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپچت، ایکس و تیکتاک را بهطور جداگانه بررسی کردند. آنها همچنین تأثیر شبکه های اجتماعی را بر کنترل توجه یا تمرکز مطالعه کرده اند.
بر اساس مقاله منتشر شده در مجله علوم اجتماعی و پزشکی، در مجموع 425 شرکت کننده برای این تحقیق انتخاب شدند. 7/74 درصد جامعه آماری را زنان با میانگین سنی 22 سال تشکیل می دادند. بهجای تکیه بر گزارشهای خود کاربران، محققان بر میزان زمانی که شرکتکنندگان در این پلتفرمها در طول یک هفته صرف میکنند، تمرکز کردند.
محققان از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) برای اندازه گیری حالات عاطفی – افسردگی، اضطراب و استرس – و همچنین اندازه گیری پریشانی روانی عمومی شرکت کنندگان استفاده کردند. هنگامی که محققان استفاده از رسانه های اجتماعی را با سطوح افسردگی، اضطراب، استرس و کنترل توجه شرکت کنندگان مقایسه کردند، دریافتند که استفاده از رسانه های اجتماعی بسیار ضعیف با اضطراب مرتبط است و ارتباطی با افسردگی یا استرس ندارد.
با این حال، محققان می گویند که آنها فقط زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی را بررسی کردند و نوع محتوایی را که شرکت کنندگان به آن نگاه می کردند در نظر نگرفتند. به همین دلیل، باید توجه داشته باشید که این تحقیق فقط بر زمان استفاده تمرکز دارد، نه نوع تعامل شما با شبکه های رسانه های اجتماعی.
به طور کلی، محققان تأکید میکنند که یافتههای آنها نشان نمیدهد که استفاده از رسانههای اجتماعی بیضرر است یا تأثیری بر سلامت روان ندارد، بلکه نشان میدهد که رابطه بین این دو پیچیده است. به عنوان مثال، شبکه های اجتماعی ممکن است به شکل دیگری مضر باشند که با تحقیقات دیگری بررسی شده است.
محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) دریافتهاند که اینستاگرام و TikTok به وسواس غیرواقعی و ناسالم مردان برای داشتن بدنی متناسب و عضلانی دامن میزند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که مردانی که به لایکها و کامنتهای مثبت در پستهایشان اهمیت بیشتری میدهند، احتمالاً علائم بدشکلی عضلانی (MD) یا اختلال خودبیزاری را دارند: این باور که بدنشان کوچک و ضعیف است.
بر اساس مقاله ای که در New Media & Society منتشر شده است، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی 95 مرد استرالیایی بین 18 تا 34 سال را مورد بررسی قرار دادند تا مشخص کنند که آیا بین نظرات رسانه های اجتماعی در مورد ظاهر و نگرانی های مربوط به تصویر بدن آنها رابطه وجود دارد یا خیر.
محققان از پرسشنامه اختلال دیستروفی عضلانی (MDDI) برای اندازه گیری علائم دیستروفی عضلانی شرکت کنندگان استفاده کردند. آنها همچنین از شرکت کنندگان پرسیدند که چند ساعت در روز را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. در نهایت، مشخص شد که 19٪ از شرکت کنندگان امتیاز بالاتر از 39 را کسب کردند، که نشان می دهد آنها در خطر داشتن ایده آل های غیر واقعی در مورد بدن خود هستند. آنها همچنین دریافتند که توجه به لایک ها و نظرات تأثیر قابل توجهی بر علائم ام اس دارد.
به عبارت دیگر، این مطالعه نشان میدهد که نه تنها زنان در رسانههای اجتماعی درگیر ایدهآلهای غیرواقعی درباره بدن خود هستند، بلکه محتوای تناسب اندام افراد مشهور نیز بر مردان تأثیر منفی میگذارد. وقتی این پست ها تعداد زیادی لایک و نظرات مثبت را به خود جلب می کند، این پیام را به آقایان می دهد که این استاندارد بدن زیبا است. با گذشت زمان، این استانداردها می تواند منجر به رفتارهای مضری مانند ورزش بیش از حد، محدودیت رژیم غذایی و حتی استفاده از محرک ها شود.
منبع: دیجیاتو
مطالب مرتبط
ضرورت کاهش تعطیلی ناشی از ناترازی برق و گاز واحدهای صنعتی و تولیدی خراسان رضوی
گریم رضا عطاران در نقش صدام + ویدئو
پخش زنده بازی رئال مادرید و مایورکا در سوپرکاپ اسپانیا (۲۰ دی ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین