مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

شناسایی ۷۲۶۱ مورد مبتلا به سل در سال گذشته | هزینه درمان ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر مورد ابتلا به سلِ مقاوم

تبلیغات بنری

به گزارش یستامحشید نشی رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه برنامه ریزی هایی برای مبارزه با سل در کشور انجام شده است؟ وی گفت: از آنجایی که تشخیص و درمان بیماران سل ریوی اصلی ترین ابزار پیشگیری از این بیماری در جامعه محسوب می شود. خدمات تشخیص و درمان سل در شبکه بهداشت و درمان کشور رایگان است. لازم به ذکر است که وزارت بهداشت و شبکه بهداشت و درمان وابسته به آن برای تشخیص و درمان هر بیمار مبتلا به سل شایع (حساس به دارو) به طور متوسط ​​یک میلیون تومان و برای هر مورد سل مقاوم 500 میلیون تومان هزینه می کنند.

وی ادامه داد: تشخیص فعال (غربالگری) سل و ارائه درمان های پیشگیرانه برای موارد سل در افرادی که بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند مانند افرادی که در تماس نزدیک با بیماران هستند، افراد آلوده به HIV، بیماران دیالیزی و یا مبتلایان. از … سل. سیلیکوزیس، افرادی که کاندید پیوند عضو یا مغز استخوان هستند و بیمارانی که درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند از دیگر برنامه های مهم برای کنترل سل در کشور هستند.

النشیحی تاکید کرد: تزریق واکسن BCG در بدو تولد که به منظور پیشگیری از بروز اشکال شدید و کشنده بیماری مانند سل منتشر و مننژیت سلی در کودکان انجام می شود، از دیگر اقدامات بسیار موفق در سطح کشور است. برنامه کنترل سل

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت درباره آمار سل در کشور گفت: طی سال گذشته (1402) 7261 مورد بیماری سل در کشور شناسایی و گزارش شده است که 44 درصد آن را بیماران زن و 25 درصد این آمار مربوط به افراد غیر ایرانی بوده است. شایع ترین شکل سل که بیش از 80 درصد موارد را تشکیل می دهد، سل ریوی است.

وی درباره استان‌هایی که بیشترین مبتلایان به سل را دارند، گفت: استان‌های سیستان، بلوچستان و گلستان بیشترین تعداد مبتلایان به سل را دارند و پس از آن استان‌های گیلان، خوزستان، خراسان رضوی، قم و یزد قرار دارند. البته هیچ استانی نیست که مورد سل نداشته باشد و شاید اگر بشنوید که در استان تهران سرانه ابتلا به سل بیشتر از میانگین کشوری است، عجیب به نظر برسد.

نشی افزود: در حال حاضر در بین بیماری‌های عفونی (به استثنای کووید-19)، سل شایع‌ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در بین بزرگسالان است (سالانه 1.1 میلیون مرگ). با این حال، اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و به درستی درمان شود، می توان از همه این مرگ ها پیشگیری کرد.

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت درباره درمان سل گفت: سل یک بیماری کاملا قابل درمان است. البته مشروط بر اینکه بیمار دوره درمان ضد سل را با دقت، به طور کامل و منظم در مدت تعیین شده توسط پزشک (که کمتر از شش ماه نباشد) طی کند. حتی اگر بیمار قبل از پایان این دوره احساس بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت میکروب های سل می توانند به ابر میکروب های خطرناک و مقاوم در برابر دارو تبدیل شوند که دیگر با داروهای معمول سل درمان نمی شوند. مصرف نامنظم و ناقص داروهای ضد سل خطرناک است و می تواند باعث عدم درمان یا عود بیماری، ادامه انتقال بیماری به دیگران، مقاومت میکروب های سل در برابر داروهای موجود، پیشرفت بیماری و حتی مرگ شود.

هزینه ها و مدت درمان برای سل مقاوم

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در خصوص سل مقاوم به درمان گفت: مقاومت دارویی در صورت تشخیص دیرهنگام و استفاده ناقص یا نامنظم از رژیم درمانی در بیماران جذامی رخ می دهد. احتمال استفاده نامنظم یا ناقص از رژیم دارویی در بیماری سل به دلیل طولانی بودن دوره درمان (حداقل 6 ماه) بیشتر از اکثر بیماری های عفونی است.

وی افزود: در یک مقایسه کلی می توان گفت که هزینه درمان سل حساس به دارو حدود یک میلیون تومان است و با درصد بهبودی بیش از 95 درصد همراه است در حالی که هزینه درمان سل مقاوم به دارو در میانگین 500 میلیون تومان. تومان با امید بهبودی 60 درصدی. طول درمان سل حساس به دارو 6 ماه است و کمتر از 10 درصد بیماران نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. اگر طول درمان سل مقاوم به دارو 18 تا 24 ماه باشد، 100 درصد موارد نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای تقریباً 1 تا 6 ماه دارند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به سل مقاوم به درمان عفونت را منتقل می کنند و همسایگان خود و افرادی که در تماس با میکروب های مقاوم به دارو هستند را آلوده می کنند.

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت درباره وضعیت داروهای سل گفت: داروهای مورد استفاده برای درمان بیماران سل توسط نظام سلامت در کشور تهیه و از طریق نزدیکترین مرکز، پایگاه، به صورت رایگان در دسترس است. یا مرکز بهداشت به محل سکونت یا کار بیماران.

ارائه خدمات رایگان به 423 آزمایشگاه میکروسکوپی و 51 آزمایشگاه سل در کشور

نشی با اشاره به آزمایشگاه های تشخیص سل گفت: در هر شهر کشور حداقل یک آزمایشگاه تشخیص میکروسکوپی سل با خدمات رایگان و در هر استان حداقل یک آزمایشگاه رایگان برای کشت سل وجود دارد (در برخی شهرها و استان‌ها، تعداد بیشتری از آزمایشگاه‌های میکروسکوپی و کشت سل وجود دارد و در حال حاضر 423 آزمایشگاه میکروسکوپی و 51 آزمایشگاه کشت سل در کشور خدمات تشخیصی رایگان ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، یک قطب ملی و 9 قطب مرجع آزمایشگاهی منطقه ای نیز داریم که علاوه بر آزمایش های میکروسکوپی و کشت، آزمایش های میکروبی پیچیده تری برای بیماری سل مانند روش های مولکولی و تعیین مقاومت دارویی را به صورت رایگان ارائه می دهند. لازم به ذکر است که ساختار این آزمایشگاه ها به صورت همسطح و به هم پیوسته طراحی شده و نمونه های تهیه شده از بیماران معمولاً توسط مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی وابسته به آنها یا منازل گرفته شده و برای معاینه به صورت رایگان به این آزمایشگاه ها منتقل می شود. .

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر اغلب نیازی به مراجعه مستقیم بیماران به آزمایشگاه نیست و نمونه ها از طریق نزدیک ترین واحد بهداشتی به محل سکونت یا محل کار فرد دریافت و به آزمایشگاه ارسال می شود. شبکه آزمایشگاهی کشور با پراکندگی جغرافیایی نسبتاً خوب مجهز به 53 دستگاه پیشرفته تشخیص مولکولی سریع سل است که زمان تشخیص را به 90 دقیقه کاهش می دهد.

شیوع سل در کشورهای همسایه

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که بیماری سل در کشورهای همسایه چگونه گسترش می یابد و چه عواقبی ممکن است برای کشور ما داشته باشد؟ وی گفت: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز سالانه سل در جمهوری اسلامی ایران 11 مورد در هر 100 هزار نفر (معادل ده هزار مورد جدید در سال) است که این رقم را با میزان بروز برآورد شده توسط سازمان مذکور مقایسه می کنیم. کشورهای همسایه (مثلاً 258 مورد در هر 100000 نفر جمعیت که معادل 600000 بیمار سالانه در پاکستان است یا 185 مورد در هر 100000 جمعیت که معادل 76000 بیمار سالانه در افغانستان است) در یک زمان دو نکته مهم را به ما یادآوری می کند: اولاً در مقایسه با کشورهای همسایه در مبارزه با این بیماری موفق‌تر بودیم و ثانیاً موفقیت‌های ما تحت تأثیر این همسایگی به راحتی به خطر می‌افتد.

منبع: ایلانا

تبلیغات بنری