مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

شناسایی ۱۳۸ مورد بیمار دنگی در کشور

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از برنا، نشست خبری تشریح وضعیت تب دنگی امروز سه شنبه 21 تیرماه با حضور حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت و شهنام آرشی سرپرست برگزار شد. مرکز بیماری های واگیر. مدیریت وزارت بهداشت و فرشید رضایی، رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت.

حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت در این جلسه اظهار داشت: سه اداره عمومی درگیر تب دنگی هستند و حوزه کاری وزارت بهداشت، معاونت تحقیقات و آموزش وزارت بهداشت در خصوص تب دنگی است. تب و 10 درصد سهم وزارت بهداشت در روند مبارزه با تب دنگی و 80 درصد مابقی در روند مبارزه با این بیماری به سایر طرف ها از جمله گمرک و وزارت کشور می رسد.

وی به ایام اربعین و حرکت اهالی به سمت مرز اشاره کرد و ادامه داد: مبارزه و درمان تب دنگی کار ساده ای نیست چرا که شهر بنگر پاکستان نزدیک ترین شهر به کشورمان است که پشه های آلوده آئدس در آن یافت می شوند. . پشه های آلوده در چند استان کشورمان وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: تیم نظارتی وزارت بهداشت پایش را از سال 1394 آغاز کرد در حالی که هیچ پشه آلوده ای وجود نداشت و در این مشاهدات در سال 1395 تخم پشه و پشه Aedes کشف شد در حالی که هیچ گونه آلودگی نداشتیم. .

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت گفت: در سال 1394 دستورالعمل شناسایی و درمان تدوین شد و در سال 2018 با پیدا شدن این پشه آمادگی کامل برای مقابله با پشه آئدس داشتیم. سازمان بهداشت جهانی به کشورمان اعلام کرد که ایران اولین کشوری است که پشه آئدس را پیدا کرده است اما هیچ بیمار مبتلا به این بیماری ندارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه کارکنان وزارت بهداشت در دزفول در حال جستجو برای یافتن پشه آئدس هستند، گفت: پشه آئدس می تواند روزانه 10 نفر را نیش بزند و از این طریق ویروس وارد بدن انسان می شود.

وی بابیان اینکه اولین مورد ابتلا به تب دنگی یک شهروند اماراتی بوده و فردی به امارات سفر کرده و در امارات مبتلا شده است، خاطرنشان کرد: 138 بیمار در کشور شناسایی شده که از این تعداد 7 مورد در داخل کشور به این بیماری مبتلا شده اند. لنگ بودند بقیه بیماران در امارات، دبی، پاکستان و بنین به تب دنگی مبتلا شدند و از این تعداد یک بیمار مبتلا به تب دنگی در امارات جان باخت.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت گفت: در مجموع 7 مورد عفونت داخلی داریم که شاخص پیشگیری برای وزارت بهداشت است. تیم نظارت در حال حاضر در حال شناسایی پشه آئدس است و امارات فعلا آماری از بیماران مبتلا به تب دنگی ارائه نکرده است، اما آمار بیمارستان هلال احمر نشان می دهد که هیچ تخت خالی برای این بیماری نداریم.

فرشیدی خاطرنشان کرد: پشه آئدس در هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان مشاهده شد. از نظر جغرافیایی، استان های شمالی در معرض پشه دنگی و آئدس، پشه آئدس در استان گیلان و مازندران و گلستان نیز در معرض پشه آئدس هستند.

وی ادامه داد: واکسن دنگی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است اما واکسن دنگی در کشور ما توصیه نمی شود. اگر بیماری دیر درمان شود یک تا دو درصد احتمال مرگ وجود دارد.

فرشیدی گفت: بارندگی و تغییر اقلیم از عوامل حضور پشه آئدس است. بهداشت محیط مهمترین عامل برای پیشگیری از بیماری است. در دنیا برای از بین بردن این پشه از روش هایی از جمله عقیم سازی استفاده می شود.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه این نشست گفت: 138 مورد ابتلا شناسایی شد که 125 مورد از امارات، یک مورد از پاکستان و 7 مورد. موارد داخل کشور از بندرلنگ در 7 استان از جمله 4 مورد در استان های جنوبی کشور مشاهده شد.

وی گفت: نوع پشه در استان شمالی قدرت انتقال کمتری دارد. در ماه های مهر و شهریور ترس ما بیشتر می شود زیرا پشه ها اکنون در خانه ها حضور دارند و به دلیل گرمای این ماه ها وارد محیط می شوند.

در ادامه فرشید رضایی رئیس اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار داشت: سال گذشته به دلیل بارندگی شدید، بزرگترین شیوع دنگی در جهان با شش میلیون بیمار رخ داد. امسال، از ژانویه، بیش از ده میلیون بیمار در سراسر جهان گزارش شده است.

وی ادامه داد: تب دنگی یکی از بیماری های همراه با سفر است که برای پیشگیری از این بیماری و اطلاع رسانی باید همکاری همه جانبه بین ارگان ها و نهادها وجود داشته باشد. این بیماری با مسافران شروع می شود و اگر مسافر زن ناقل بیماری به مدت یک هفته رابطه جنسی نداشته باشد، احتمال انتقال بیماری کاهش می یابد.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت در ایران در حال مبارزه با این بیماری و کنترل آن است. رسانه ها باید اطلاع رسانی کنند و از رفتارهای احساسی پرهیز کنند. ما از یک سیستم مراقبت رفتاری پیروی می کنیم تا زمانی که رفتار سالم شکل بگیرد.

رضایی گفت: این بیماری درمان های پیچیده ای ندارد و تب با استامینوفن و ژلوفان کنترل می شود و ایبوپروفن و آسپرین نباید مصرف شود. این احتمال وجود دارد که از 80 نفری که گاز گرفته می شوند، 60 نفر از آنها علائمی نداشته باشند و فقط 1% از گازگرفته ها احتمال مرگ دارند. این بیماری با مایعات و قرص استامینوفن قابل کنترل است.

وی افزود: مایع درمانی برای این بیماری بسیار مهم است. درمان به موقع سرم می تواند در کاهش علائم بسیار مفید باشد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا