به گزارش یستاعلی جعفریان مشاور عالی وزیر بهداشت روز یکشنبه 11 دی 1403 هجری شمسی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به بررسی چالش های مالی پیش روی حوزه سلامت پرداخت و گفت: طبق قانون سهم افراد خارج از کشور عبارتند از: پرداخت از جیب مردم برای خدمات درمانی در بیمه همگانی باید حدوداً 10 درصد باشد، اما در عمل به دلایل مختلف این رقم بین 30 تا 50 درصد برآورد می شود.
وی به تاثیر گرانی ارز و تورم بر هزینه های درمان اشاره کرد و افزود: برخی از خدمات پزشکی به ویژه تجهیزات پزشکی و داروها به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز هستند. این تغییرات غیرمنتظره معمولاً در تعاریف گنجانده نمی شود و گردش مالی سیستم بهداشت و درمان را مختل می کند.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر نظام پزشکی نتواند مابه التفاوت هزینه ها را جبران کند، مجبور است این هزینه ها را از بیماران متحمل شود. این به طور مستقیم باعث می شود مردم از جیب خود پول بیشتری بپردازند و فشارهای مالی بیشتری بر خانوارها وارد می کند.
مشاور عالی وزیر بهداشت نیز خواستار توجه ویژه به این چالش ها شد و بر اصلاح و اصلاح سیاست های سلامت به ویژه در حوزه تعرفه ها برای رفع فشارهای مالی بر مردم تاکید کرد.
سهم سلامت در تولید ناخالص ملی و رابطه آن با پرداختهای از جیب مردم
مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به یکی از چالش های اساسی در حوزه سلامت گفت: یکی از موضوعات اساسی در پرداخت از جیب مردم ارتباط مستقیم آن با سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی است. بالاترین برآوردها حاکی از آن است که این سهم در حال حاضر حدود 3.9 درصد است.
وی افزود: مقایسه سهم نظام سلامت کشور با سایر کشورها بدون در نظر گرفتن حجم تولید ناخالص داخلی مقایسه اشتباهی است. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است توجه به حجم تولید ناخالص ملی و تاثیر آن بر منابع مالی بخش سلامت است.
مشاور ارشد وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت موازین قانونی گفت: طبق قانون سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی باید به 7 درصد برسد اما این رقم در حال حاضر کمتر از 4 درصد است. این شکاف بزرگ نه تنها منجر به محدودیت منابع در حوزه سلامت میشود، بلکه بر تصمیمگیری در مورد تعرفههای پزشکی نیز تأثیر میگذارد که خود تأثیر مستقیمی در کاهش پرداختهای مردم از جیب مردم دارد.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در نظام سلامت، انجام اقدامات جدی و موثر برای ارتقای سهم این حوزه در اقتصاد ملی را ضروری دانست و اظهار داشت: این اقدامات می تواند علاوه بر کاهش مالی، به ارتقای کیفیت خدمات درمانی نیز منجر شود. فشار بر مردم
جعفریان افزود: تعرفه پزشکی در ابتدای هر سال تصویب می شود اما در طول سال با تورم 40 تا 50 درصدی مواجه هستیم. این ناهماهنگی و عدم بررسی تعاریف، نظام سلامت را با مشکلات جدی در معاملات مالی مواجه می کند.
بدهی وزارت بهداشت چقدر است؟
وی همچنین به مشکلات مالی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: حجم بدهی های وزارت بهداشت در حال حاضر حدود 94 هزار میلیارد تومان است. حتی اگر تمام مطالبات این وزارتخانه جمع آوری می شد باز هم با 80 هزار میلیارد تومان کسری مواجه بودیم. این کسری عمدتاً به دلیل قیمت بالای تجهیزات و داروهای لازم برای تأمین نیازهای اساسی نظام سلامت است.
وی بر لزوم بازنگری در سیاست های مالی و تعرفه ای نظام سلامت تاکید کرد و خواستار مدیریت موثر برای جلوگیری از تشدید بحران مالی در این حوزه شد.
وی مدیریت تغییرات قیمت تجهیزات و دارو را مهم دانست و گفت: در بودجه سال آینده این موضوع را در اولویت قرار داده ایم. طرحی ارائه شد که بر اساس آن حدود 80 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی های دولتی از جمله سهام و اوراق قرضه به وزارت بهداشت تعلق می گیرد تا بخشی از کسری موجود جبران شود. اما برای دستیابی به کاهش 30 درصدی پرداخت از جیب مردم نیازمند اجرای برنامه های مختلف و نظارت مستمر هستیم.
انتصابات در وزارت بهداشت چه شد؟
مشاور ارشد وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انتصاب انتصابات در وزارت بهداشت گفت: دکتر ظفر قندی کمیته ویژه ای را برای رسیدگی به موضوع انتصابات تشکیل داد که ماموریت آن بررسی و جمع بندی پیشنهادات مربوط به دانشگاه ها خوشبختانه این مراحل تقریباً کامل شده است و برای دانشگاه هایی که تصمیم به جابجایی مدیران گرفته اند به نتیجه نهایی رسیده ایم.
وی ادامه داد: افرادی که از نظر امتیازات و صلاحیت ها در سطح بالاتری هستند به وزیر بهداشت معرفی شدند. دکتر الظفرقندی همچنین تاکید می کند که انتصاب روسای دانشگاه ها باید با تفاهم و همفکری با نمایندگان و استانداری انجام شود تا هماهنگی و تعامل بهتری در سطوح اداری حاصل شود.
وی افزود: تکلیف انتصابات تا قبل از پایان سال مشخص می شود. البته برای برخی از دانشگاه ها برنامه ای برای تغییر وجود ندارد و روسای فعلی به کار خود ادامه می دهند. احکام روسای دانشگاه ها تاریخ مشخصی ندارد و تا زمان تعیین فرد جدید، رئیس فعلی در سمت خود باقی خواهد ماند. تغییر رئیس دانشگاه یک گزینه است نه شرط.
جعفریان با انتقاد از روند انتخاب روسای فعلی دانشگاه ها گفت: سازوکار فعلی برای انتخاب روسای دانشگاه ها ناکارآمد است. کسی که درک دقیق تری از نیازها و شرایط دانشگاه داشته باشد بهتر می تواند انتخاب درستی داشته باشد. راه حل مناسب برای این مشکل ایجاد ساختاری موثر به نام هیئت امناء است.
نقش ویژه هیئت امنا در دانشگاه ها
وی در تشریح نقش هیات امنا گفت: هیات امنا با تصمیم رئیس جمهور منصوب شد اما در ده سال گذشته این مسئولیت به وزارت بهداشت و وزارت علوم محول شد. پیشنهاد من این است که بخشی از اعضای هیات امنا از بین خود دانشگاه انتخاب شوند و بقیه اعضا توسط وزیر بهداشت یا وزیر علوم منصوب شوند. وظیفه هیات امنا نظارت بر فعالیت دانشگاه ها است و هر اقدام دانشگاه باید به تایید هیات امنا برسد. بنابراین هیئت امنا باید از شرایط دانشگاه آگاهی کافی داشته باشد.
وی ادامه داد: در صورتی که عملکرد رئیس دانشگاه راضی کننده نباشد و یا به دلیل تغییر دولت نیاز به تغییرات اداری باشد، هیات امنا که شناخت بیشتری از دانشگاه دارد می تواند افراد واجد شرایط بیشتری را به وزیر پیشنهاد دهد. سلامتی این موضوع به عنوان پیشنهاد اولیه در کمیته تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و با مخالفت جدی مواجه نشد.
جعفریان در پایان خاطرنشان کرد: این پیشنهاد را تهیه و ارائه خواهیم کرد. ما معتقدیم که این اقدام می تواند تاثیر مثبتی بر جامعه دانشگاهی داشته باشد، فرآیند انتصاب روسای دانشگاه ها را شفاف تر کند و به معیارهایی که باید در انتخاب لحاظ شود، توجه بیشتری شود. این اقدام همچنین می تواند کمک قابل توجهی به ثبات اداری دانشگاه ها کند.
مقایسه جمعیت کشور و تعداد پزشکیان
وی در خصوص میزان پذیرش در رشته پزشکی گفت: گاهی بحث هایی مطرح می شود که همه ابعاد واقعیت را نشان نمی دهد. به عنوان مثال در سال 1360 تعداد پزشکیان کشور حدود 11516 نفر بود اما در سال 1400 این تعداد به 147144 نفر رسید. این بدان معناست که در حالی که جمعیت کشور تنها 2.02 برابر شده است، تعداد پزشکیان 14.04 برابر شده است.
وی افزود: در حوزه پزشکی ظرفیت پذیرش به میزان قابل توجهی گسترش یافته است. تاکنون 166912 پزشک و 47490 دندانپزشک در کشور آموزش دیده و فارغ التحصیل شده اند. این آمار حکایت از رشد چشمگیر تربیت کادر انسانی متخصص در حوزه سلامت دارد و همچنین نشان دهنده علاقه جدی نظام آموزشی به پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه است.
وی ادامه داد: در سال 1400 تعداد پزشکیان کشور حدود 147 هزار نفر بود که پیش بینی می شود تا سال 1410 به 200 هزار و تا سال 1420 به 350 هزار نفر برسد و به همین دلیل مشکل کمبود تعداد پزشکیان از نظر تعداد کارآموزان و فارغ التحصیلان واقعی نیست.
وی افزود: اما نکته اصلی این است که در حال حاضر چه تعداد از این پزشکیان مشغول به طبابت هستند؟ بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی حدود 20 هزار پزشک عمومی طبابت نمی کنند. این نشان می دهد که به جای تمرکز صرفاً بر افزایش ظرفیت تربیت پزشک، باید بر سیاست هایی تمرکز کرد که بتواند پزشکیان را برای ارائه خدمات پزشکی در حوزه پزشکی تشویق و راهنمایی کند.
وی با اشاره به موضوع مهاجرت پزشکیان گفت: بسیاری از پزشکیان در رشته های عمومی و تخصصی مهاجرت کرده و یا قصد مهاجرت دارند. در نتیجه از ظرفیت ایجاد شده برای تربیت پزشک به طور کامل استفاده نمی شود و این مشکل منجر به کاهش نیروی انسانی در حوزه سلامت می شود.
جعفریان افزود: طبق آمار تعداد پزشکیان عمومی به ازای هر 10 هزار نفر 11.5 نفر و پزشک متخصص 7.5 نفر است. این آمار نشان می دهد که باید به موضوع آموزش و نگهداری پزشکیان به طور جداگانه پرداخته شود.
مشاور عالی وزیر بهداشت تایید کرد: گروه پزشکی مجموعه ای است که آموزش های آن هدفمند و بلند مدت است. آموزش در این زمینه بین 12 تا 16 سال طول می کشد و پزشکیان معمولا از سی سالگی وارد بازار کار می شوند. هدف از تربیت پزشکیان، دندانپزشکان و سایر فارغ التحصیلان علوم پزشکی خدمت به ملت است.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید شرایط مناسب کاری، اشتغال و درآمد برای پزشکیان فراهم شود. در غیر این صورت انگیزه ماندگاری در نظام سلامت کاهش می یابد و کشور از نیروی کار مجرب محروم می شود.
تصمیم برای افزایش ظرفیت پزشکی چه شد؟
جعفریان با تاکید بر اینکه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی از سرمایه های ارزشمند کشور محسوب می شوند تصریح کرد: بر اساس مصوبه شماره 1400 مقرر شد ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی سالانه 20 درصد افزایش یابد. این رشد در سه سال اول به سطحی رسید که به رقم مورد انتظار در چهار سال نزدیک شد. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد توانمندی ها به میزان مقرر در قانون افزایش و سپس برای مدت سه سال ثابت بماند. یعنی از امروز تا چهار سال آینده فرصت رفع نواقص و ایجاد زیرساخت های لازم را داریم.
وی به رشد سریع توانمندی های آموزشی در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: کمتر از چهار سال است که ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی دو برابر شده است اما در این مدت زیرساخت های آموزشی و بالینی به همان میزان توسعه نیافته است. . ظرفیت دانشجویان باید همزمان با توسعه امکانات مراقبت های بالینی و اجتماعی افزایش یابد. دانشجویان پزشکی برای آموزش به محیط های بالینی مناسب، امکانات رفاهی و کلاس های درس استاندارد نیاز دارند. در صورت فراهم نشدن این امکانات، دانش آموزان با هزینه های مردمی تحصیل می کنند و به دلیل نبود شرایط مناسب مهاجرت می کنند.
جعفریان تاکید کرد: این دانشجویان و فارغ التحصیلان از برجسته ترین سرمایه های ملت هستند و نباید به راحتی توانایی ها و پتانسیل های آنها را دست کم گرفت. بعضی ها فکر می کنند که ما درس بدهیم اشکالی ندارد و می توانند به هر کجا که می خواهند بروند، اما این نظر درستی نیست. اگر کشور به این افراد نیاز دارد و آموزش رایگان ارائه می کند، پس تک تک این فارغ التحصیلان برای ما ارزشمند هستند و باید تلاش کنیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند به ملت خدمت کنند.
وی ادامه داد: بر اساس برآورد 1402 برای پوشش افزایش ظرفیتی که تاکنون رخ داده است، حدود 17 تلاش برای تامین زیرساخت های فیزیکی نیاز بود که این تعداد هنوز در بودجه وزارت بهداشت نیامده است. در سلامت با جان و سلامت مردم سروکار داریم و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای آموزش با کیفیت بسیار مهم است.
وی با اشاره به هزینه های جاری آموزش پزشکی گفت: بر اساس برآورد 1402 بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها هزینه جاری تحصیل برای هر دانشجوی پزشکی حدود 300 میلیون تومان است. بنابراین آموزش پزشک در دوران تحصیل بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه دارد. اگر هدف ما تربیت نیروی کار ماهر و تحصیلکرده است، باید زیرساخت های لازم برای آموزش با کیفیت را فراهم کنیم.
جای خالی در رشته های پزشکی
جعفریان به وضعیت خالی بودن ظرفیت ها در رشته های پزشکی اشاره کرد و افزود: در سال 1397 از مجموع 3 هزار و 714 ظرفیت، 361 ظرفیت خالی مانده است. در سال 2019، از 4338 ظرفیت، 858 ظرفیت خالی مانده است. در سال 1400 از 4328 ظرفیت 804 ظرفیت خالی ماند. در سال 1401 هجری قمری از 4331 ظرفیت، 299 ظرفیت خالی ماند. اما در سال 1402 از مجموع 4620 ظرفیت، 861 ظرفیت خالی ماند و در سال 1403 از 5181 ظرفیت اعلام شده، 1678 ظرفیت خالی ماند.
وی ادامه داد: برخی از تخصص ها مانند داخلی، عفونی و گرمسیری، بیهوشی، اطفال و فوریت های پزشکی در وضعیت وخیمی قرار دارند. به عنوان مثال، در سال 1403، 428 پست از 639 پست در اطفال خالی ماند. این در حالی است که تا یک دهه پیش این رشته ها با رقابت شدید تکمیل می شد. وزارت بهداشت به وظایف خود عمل کرد؛ اما مشکل جای دیگری است.
وی با انتقاد از نگاه یک جانبه به تعاریف پزشکی گفت: هر وقت صحبت از تعاریف می شود گفته می شود که شما به دنبال منافع پزشکیان هستید. اگر پزشک از 35 سالگی شروع به کار کند و درآمد خوبی نداشته باشد، چرا باید رزیدنت شود؟ چرا باید شیفت های طولانی، سختی تحصیل و مشکلات زندگی را تحمل کند، اگر بالاخره می خواهیم بگوییم تعرفه باید محدود شود؟ این دیدگاه که حرفه پزشکی همیشه سودآور است به دلیل وضعیت مالی برخی از پزشکیان است و منجر به نادیده گرفتن مشکلات واقعی سایر پزشکیان می شود.
وی بر کیفیت آموزش پزشکی تاکید کرد و گفت: توجه به کیفیت آموزش به طور کلی و سطوح تخصصی و فوق تخصصی و همچنین تامین امکانات بالینی مناسب برای دانشجویان پزشکی یک ضرورت انکارناپذیر است. بدون این توجه نمی توان به آینده ای مطمئن در سلامت امیدوار بود.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط
نقدهای مردمی به عرضه روغنموتورهای بیکیفیت در مشهد
به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادرهای سینمای پس از انقلاب اسلامی
خروجی جلسه هیئت مدیره پرسپولیس| کریم باقری سرمربی موقت تا نیمفصل