مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

سفر پوتین به ویتنام و افزایش نگرانی آمریکا

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز ، تسنیم به نقل از خبرگزاری نووستی نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شب گذشته در یک سفر رسمی وارد هانوی پایتخت ویتنام شد.

در فرودگاه هانوی از پوتین در بالاترین سطح استقبال شد. بر اساس دستور کار خود، وی با تمامی مقامات ارشد ویتنام – رئیس جمهور و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور، نخست وزیر و رئیس مجلس ملی ویتنام – دیدار خواهد کرد. قرار است در جریان مذاکرات با طرف ویتنامی مسائل مربوط به انعقاد یک مشارکت راهبردی جامع دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از مقامات دولتی به عنوان بخشی از هیئت همراه پوتین در این سفر در این مذاکرات شرکت دارند.

بلومبرگ: ویتنام انتقاد آمریکا از سفر پوتین را نادیده گرفت
خبرگزاری بلومبرگ صبح امروز گزارش داد که مقامات هانوی که میزبان رئیس جمهور روسیه بود، انتقادهای آمریکا را نادیده گرفتند. گزارش شده است که علیرغم انتقادهای سفارت آمریکا در هانوی قبل از سفر ولادیمیر پوتین، ویتنام آگاهانه روابط گرم خود را با روسیه برای دهه ها نشان داده است. علاوه بر این، ویتنام برای روسیه به عنوان یک شریک قابل اعتماد در زمینه “دفاع استراتژیک” و حامی این کشور در بسیاری از زمینه ها از جمله بخش انرژی و صنایع نظامی ارزش قائل است.

این خبرگزاری در عین حال نوشت که ویتنام به یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شده است که پس از آغاز درگیری نظامی در اوکراین روسیه را محکوم نکرد و در قبال این درگیری موضع بی طرفی اتخاذ کرد. بیانیه دولت ویتنام حاکی از این بود و سفر پوتین بیانگر این واقعیت است که این کشور به طور فعال سیاست خارجی مستقل خود را بر اساس روحیه استقلال طلبی، خوداتکایی و تکثر دنبال می کند.

علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه در آستانه سفر به هانوی در مقاله ای که برای روزنامه ویتنامی «نهان دان» نوشت، به ماهیت دوستانه و یکپارچه روابط دو کشور اشاره کرد و تأکید کرد که روسیه و ویتنام همواره در یک رابطه بوده اند. روابط و علاقه صمیمانه ای به گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه در طرح های مشترک نشان داده اند.

ولادیمیر پوتین در این مقاله اشاره کرد که بر اساس آمار روسیه، در سال 2023 حجم تجارت دوجانبه 8 درصد افزایش می یابد و در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 1.3 درصد افزایش یافته است. وی افزود که ویتنام و روسیه امکان پرداخت این مبادلات را به ارزهای ملی خود – روبل و دونگ – پیدا کردند. در سال 2023، سهم چنین معاملاتی بیش از 40 درصد از حجم تجارت دوجانبه را به خود اختصاص داده است و در سه ماهه اول سال جاری – تقریبا 60 درصد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا