مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

سخنی با نامزدهای انتخاباتی مناظره میزگرد نیست از دو فرصت باقیمانده بهره برداری کنید

تبلیغات بنری

گروه سیاسی جهان نیوز: «درگیری» یک ارزش خبری مهم است که متخصصان رسانه می دانند. زیرا برخورد برای افراد جذاب و جالب است. حتما تجربه کرده اید که وقتی در خیابان درگیری می شود مردم جمع می شوند و تماشا می کنند. به همین دلیل است که مردم بیشتر به اخبار حاوی درگیری و درگیری علاقه مند هستند.

بحث هم محل ملاقات است و در جلسات بحث سیاسی شکل می گیرد. بنابراین در انتخابات گذشته همین بحث های سیاسی بود که نتیجه نهایی را رقم زد.

برنامه سوم مناظره های انتخاباتی به پایان رسید اما این مناظره ها تاکنون نتوانسته است مانند انتخابات 88 تا 96 نظر مردم را به هم نزدیک کند و موضوع انتخابات را در بدنه جامعه تعمیق بخشد.

پنج مناظره طولانی و چهار ساعته که صرفاً صرف بیان موضوعات خسته کننده برای کارشناسان می شود، طبیعتاً برای مردم چندان جذاب نیست.

از آنجایی که اکثر نامزدها به بهانه اخلاق از هرگونه درگیری اجتناب می کنند، مناظره های امسال عملاً کارکرد اصلی خود (شکل دادن به موضوع سیاسی) را کنار گذاشته و به ارائه برنامه میزگرد تبدیل شده است.

اما انتخابات نوعی سیاست است و تقابل جوهره سیاست و انتخابات است. فرار از تقابل و مناظره در واقع فرار از بزرگترین مسئله سیاسی کشور یعنی انتخابات است.

اتفاقی که در سال 1400 رخ داد و نبود فضای سیاسی در انتخابات گذشته باعث کاهش میزان مشارکت در انتخابات آن سال شد.

به این ترتیب رونق بحث های انتخاباتی به دلایل اخلاقی در نهایت به رونق انتخابات منجر می شود. اگرچه برخی از کاندیداها از جمله دکتر زاکانی تلاش می کنند مناظره ها را به کارکرد اصلی خود بازگردانند.

تلاش های یک جانبه زاکانی برای تبدیل میزهای کارشناسی به عرصه ای برای گفت و گو در مقیاسی موفق بود و توجه بخشی از افکار عمومی را به انتخابات جلب کرد. اگرچه وی با در نظر گرفتن اصول مناظره بدون توهین و افترا از نامزدهای رقیب انتقاد می کند، اما واکنش برخی رسانه ها و ستادهای انتخاباتی با هدف محکومیت هرگونه تقابل در برنامه های مناظره این تصور را در افکار عمومی ایجاد کرد که تلاش های زاکانی غیر اخلاقی! در صورتی که می توانست مانند سایر نامزدها وقت خود را صرف ارائه برنامه های خسته کننده کند و خود را در معرض حملات نامزدها و رسانه های آنها قرار ندهد.

به چالش کشیدن کاندیداها و نقد رویکرد، نگاه و برنامه های آنان در حضور مردم، ماهیت مناظره های انتخاباتی است که در نهایت منجر به ارزیابی کاندیداها توسط مردم و ترسیم فضای روشن برای انتخاب درست می شود.

هنوز دو بحث وجود دارد که فرصتی برای افزایش مشارکت و بسیج افکار عمومی برای انتخابات و روشن شدن خطر بازگشت دولت سوم روحانی و ضرورت ادامه راه رئیس جمهور شهید است.

بیشتر بخوانید:
چرا کار پزشکان و برمحمدی سخت شده است؟

چند نکته در مورد بحث دوم

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا