مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟

تبلیغات بنری

به گزارش خبرگزاری جهان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، استرس، رژیم غذایی نامناسب و بیماری های زمینه ای از عوامل شناخته شده ریزش مو هستند.

کارشناسان می گویند کمبود ریزمغذی ها و رژیم های غذایی ناسالم نیز از علل شایع ریزش و ریزش مو هستند. از آنجایی که مو ساختار ضروری برای بقا نیست، بدن استفاده از مواد مغذی را برای رشد مو در اولویت قرار نمی دهد.

هر فرد به طور طبیعی بین 50 تا 100 تار مو در روز از دست می دهد. این عدد معمولاً قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان رشد می کنند. اما مشکل ریزش مو زمانی به صورت غیر طبیعی و پاتولوژیک رخ می دهد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند.

ریزش مو معمولاً با یک یا چند مورد از عوامل زیر همراه است:

*سابقه خانوادگی (ژنتیک): شایع ترین علت ریزش مو عامل ژنتیکی است که با افزایش سن ایجاد می شود. به این شرایط آلوپسی آندروژنیک، طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه می گویند. به طور معمول، این نوع ریزش مو به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد.

* تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلف از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود. درماتوفیتوزیس نیز یکی از بیماری های پزشکی است که منجر به ریزش مو می شود.

*داروها و مکمل های غذایی: ریزش مو می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد، مانند داروهایی که برای درمان سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شوند.

* پرتودرمانی سر: ممکن است موها مثل قبل رشد نکنند.

* رویداد بسیار استرس زا: بسیاری از افراد چندین ماه پس از تجربه ضربه فیزیکی یا عاطفی ریزش موی عمومی را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

*مدل مو و درمان: آرایش بیش از حد یا مدل مو که موهای شما را می کشد یا می کشد نیز می تواند باعث نوعی ریزش مو به نام “آلوپسی کششی” شود.

“آلوپسی” اصطلاح پزشکی رایج برای ریزش مو است.

این ریزش مو می تواند ناشی از نوعی بیماری سیستم ایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی به بدن فرد حمله می کند و در این نوع به فولیکول های مو حمله می کند.

این بیماری می تواند موهای سرتاسر بدن را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از انواع آلوپسی موقت و برخی دائمی هستند.

در فوریه سال جاری، دارویی به نام رتلسیتینیب که با نام لتولو نیز شناخته می شود، توسط سازمان بهداشت ملی بریتانیا تایید شد و برای برخی از بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر مانجو کالاوالا، پزشک متخصص و مدیر کلینیک پوست و مو در بیمارستان کاردیف می گوید: «این خبر بسیار خوبی است.

او می گوید که شاهد موجی از تقاضا برای این دارو از سوی افراد مبتلا به ریزش مو بوده است، اما لیست انتظار برای تهیه آن پس از همه گیری کرونا به دو سال نزدیک می شود.

لیست انتظار ما اکنون تا 42 هفته طول می کشد. در عین حال، ما می دانیم که نمی توانیم بیماران را برای مدت طولانی منتظر نگه داریم.

به گزارش بی بی سی، وی می گوید: برای تشخیص بیماری های پوست و مو (درماتولوژی از راه دور) از تصاویر دیجیتال استفاده می کنیم تا پزشکان عمومی با این تصاویر دیجیتالی بیماران را به متخصصان معرفی کنند و در نهایت بسته به نوع ریزش مو، درمان تجویز شود.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا