مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

روایتی از کیارنگ علایی، عکاسی که این روز‌ها حامی گربه‌های آسیب‌دیده است | ما عاشق معصومیت هستیم

تبلیغات بنری



به گزارش یستا “اهلی شدن آغاز عفونت است”؛ اما روباه چیز دیگری به شازده کوچولو گفت: رام کردن آغاز دوستی است. اما فردی که افسار طبیعت را از گردن خود برداشته و افسار را بر گردن طبیعت نهاده است چگونه و چگونه می تواند به معنای دوستی با حیوانات پی ببرد؟ این سوالی بود که کرنگ علایی، عکاس و مدرس مشهدی حامی گربه های آسیب دیده در مشهد در نشست تبادل تجربه پاسخ داد. انتشار کتاب من شکسته نیستم از مربی عکاسی، مستندی درباره گربه های شهری، حامیان و منتقدان حیوانات شهری را در خانه هنر کاما گرد هم آورد تا بسیاری از موضوعات بحث برانگیز در این زمینه را بررسی کنند. علایی در این نشست به ضرورت عقیم سازی حیوانات شهری، فرهنگ حمایت از حیوانات و روش علمی پرداخت.

به خاطر اجدادمان، ما در قبال گربه ها مسئولیم!

علایی جلسه را با پاسخ به سؤالات «چرا باید مراقب گربه ها باشیم یا چرا باید در قبال آن ها مسئول باشیم؟» آغاز کرد. و “منطق در این چیست؟” وی در آغاز گفت: گربه ها، سگ ها و به طور کلی حیوانات شهر، حیوانات جنگل نیستند، حیوانات طبیعت نیستند و نباید در این گونه زیر گروه ها طبقه بندی شوند. نه زندگی عادلانه دارند و نه مرگ عادلانه. ما به عنوان بهترین موجودات که در مقایسه با آنها از قدرت و امکانات بسیار بیشتری برخورداریم، می توانیم کم و بیش عادلانه بر آنها حکومت کنیم. منطق زندگی روزمره و مشاهدات ما می گوید که رنج این حیوانات به طور مداوم توسط انسان تولید می شود. اما این رنج را می توان کاهش داد.

این عکاس مشهدی همچنین با بیان دیدگاه خود در خصوص حقوق حیوانات بیان کرد: طبیعت چندین دهه پیش به دلیل دخالت آشکار انسان ها، طبیعت خواری آنها و مالکیت جویی برای گربه ها زیستگاهی ایجاد نکرد. گربه در طبیعت بکر خود کاربرد دیگری داشت، نژاد آن توسط اجداد ما دستکاری شده بود. گربه ها توسط اجداد ما به نفع خود مجبور و اهلی شدند. اهلی شدن نیز آغاز عفونت است; بنابراین، ما در برابر گربه های شهر مسئول کارهایی هستیم که در نسل های قبل از ما و در تاریخ انجام داده اند.

وی همچنین از دیدگاه فلسفه دوری کرد و گفت: همه انسان ها فطرتاً در زندگی به سمت معصومیت گرایش دارند. ما به افرادی که بی گناه هستند علاقه مند می شویم. ما عاشق آنها می شویم و آنها را به عنوان دوستان خود انتخاب می کنیم. ما آدم های تقلبی را دوست نداریم. این معصومیت ذاتی در گربه ها نیز وجود دارد.

داستانی از Kerang Alai، عکاسی که از گربه های زخمی حمایت می کند این روزها ما عاشق معصومیت هستیم

عقیم سازی یا تولید مثل؟

یکی از حاضران در جلسه بیت کما پرسید: در دوراهی عقیم کردن گربه ها یا اجازه تولید مثل به آنها کدام را انتخاب کنیم؟ اگر این حیوانات عقیم نشوند چه اتفاقی می افتد؟ علایی پاسخ داد: علم هیچ گونه لذتی را در نظر نمی گیرد، چه لذت جنسی، چه لذت نفسانی و چه احساس معنوی و احساس مسئولیت و بصیرت در بچه دار شدن از حیوانات. به جز در برخی از انواع حیوانات خاص، نه گربه ها. وقتی صحبت از حضور گربه ها در شهر می شود، رنج آنها دو چندان می شود و اوضاع پیچیده تر می شود. آنها در یک محیط ناعادلانه زندگی می کنند. برای درک اینکه چگونه جمعیت گربه‌های شهری می‌توانند در این وضعیت آشفته به طور چشمگیری رشد کنند، نیازی به مدرک ریاضی ندارید. تنها لذت گربه پس از تولد نوزاد خوردن جفت است که بسیار مغذی است. این تنها غذای خوبی است که یک گربه خیابانی در تمام عمرش می خورد! اما وقتی گربه عقیم می شود، میل به پرسه زدن بسیار کاهش می یابد، تمایلات سرزمینی و جنگ بر سر قلمرو کاهش می یابد، خطر آسیب ناشی از دعوا و عفونت گربه کاهش می یابد و نیازی به جستجوی غذا برای خود و افراد نیست. گربه ها میزان استرسی که گربه های مادر متحمل می شوند تکان دهنده است، زیرا آنها باید تقریباً در تمام زندگی خود از بچه گربه ها مراقبت کنند و هر روز از سال بدن خود را وقف بستر در حال رشد بچه گربه ها کنند. آنها مدام از مکانی به مکان دیگر منتقل می شوند تا توسط حیوانات دیگر شکار نشوند و یا توسط انسان بدرفتاری شود. با عقیم سازی تمام این فشارها از بین می رود. مهم ترین خدمت به حیوانات خیابانی اعم از گربه و سگ عقیم سازی است و اگر هر خانواده یک گربه را عقیم کند وضعیت آشفته گربه های شهری بسیار بهتر می شود و می توانند زندگی بهتری با ما داشته باشند.

معضل تغذیه یا عدم تغذیه

یکی دیگر از حاضران بحث را به موضوع سخت غذا دادن به حیوانات خیابانی برد و گفت: برخی می گویند با غذا دادن به سگ و گربه چرخه طبیعی زندگی آنها را از بین می بریم. علایی در پاسخ گفت: این یک سوال اساسی است و پاسخ به آن در پیچیدگی های سیستم مدیریت شهری در ارتباط با حیوانات شهری در سراسر جهان نهفته است. من برای این سوال دو جواب دارم یکی از نظر علم و یکی از نظر اخلاق. خیلی خوب است که یک حیوان شهری غذای خود را پیدا می کند، اما چرا آنها به جای شکار در سطل زباله محله هستند؟ محل کار باید لنگ باشد. افرادی که این سوال را می پرسند و فکر می کنند نباید به آنها غذا داد دشمن حیوانات شهر نیستند. آنها نگران محیط زیست هستند اما درک آنها از موضوع ناقص است یا تحت تأثیر رسانه ها این درک مخدوش شده است. می گویند با غذا دادن به آنها به تولید مثل کمک می کنید. مقدار نیش آنها زیاد می شود و هاری زیاد می شود. اما پاسخ من به این سوالات چیست؟ یک گربه گرسنه به تولید مثل ادامه می دهد و اگر به او غذا ندهید تولید مثل متوقف نمی شود. دوره های فحلی در گربه های نر و ماده کاملاً متفاوت است و نتیجه گرسنگی یا سیری نیست. پاسخ دیگر به این افراد این است: بپذیر; از فردا به هیچ حیوانی در شهر غذا نمی دهیم. اما شرط ما برای این چیست؟ شرط ما این است که شش و هفت طبقه نسازید، تراکم نخرید، زمین را نخورید، در همه شیب ها خانه نسازید، همه دریاچه ها را آلوده نکنید، مدام از سهم سبز شهری کم نکنید. فضا، بزرگراه های ما را ایمن و یکنواخت کنید، در مورد بزرگراه هایی که حصار می کشیم تا حیوانات از ورود به جاده نتوانند. طبیعت آنها برمی گردد و ما هم به آنها غذا نمی دهیم. در واقع پاسخ علمی به این سوال این است که همه موجودات تحت کنترل طبیعت هستند، اما از یک نقطه عطف تاریخی، این سیر طبیعی کاملاً نقض شده است. چون انسان سعی می کرد نیازهای خود را برآورده کند، بر همه چیز در طبیعت پیروز شد. از این رو، انسان افسار طبیعت را از گردن خود بیرون کشید و خود افسار را بر گردن طبیعت نهاد.

داستانی از Kerang Alai، عکاسی که از گربه های زخمی حمایت می کند این روزها ما عاشق معصومیت هستیم

گربه هایی که هر روز فلج می شوند

وی افزود: اکنون به سراغ یادداشت های میدانی می رویم. هر روز صبح چند گربه در موتور ماشین می سوزند؟ روزانه چند گربه فلج در سینی ماشین ها قرار می گیرند؟ من در یکی دو سال گذشته حداقل دوجین از این آسیب ها را درمان کرده ام. وقتی گربه ای روی کاپوت ماشین می خوابد به این معنی است که شما او را از ذات خود محروم کرده اید و دیگر جایی برای پنهان شدن و گرم شدن در شهر ندارد. بیایید به غریزه شکار برسیم که انسان ها سال ها آن را سرکوب کرده اند. شما گربه ها را به شکار تشویق نمی کنید. تلاش برای نجات طعمه من آن را بسته ام. چند تا موش، مارمولک و سوسک در خیابان های مشهد می بینید؟ آنها توسط فاضلاب از بین رفته اند و جمعیت آنها بسیار کاهش یافته است، بنابراین شکار معنای خود را از دست می دهد و قبل از آن شما گربه ها را برای نیازهای خود در مزارع و زمین های کشاورزی اهلی می کردید.

غذاهای خشک ایرانی نخرید

این مدرس که از حامیان گربه های آلوده است همچنین خاطرنشان کرد: در فرهنگ تغذیه حیوانات شهری مشکلات زیادی وجود دارد و مشکل تغذیه نیست، بلکه عدم تغذیه مناسب است. علایی بیان کرد: اول اینکه ریختن غذای گربه روی زمین و جاده ها کاملا اشتباه است چرا که انواع میکروب ها وارد غذای آنها می شود و همچنین به سلامت محیط زیست برای انسان آسیب می رساند. دادن غذای خشک ایرانی نیز نسبت به حیوانات ظلم می کند و گربه را دچار مشکلات کلیوی، کبدی و مثانه می کند. این غذا از مواد مناسب تولید نمی شود و ظلم به حیوانات محسوب می شود. غذای خشک اصیل تهیه کنید و آن را در ظروف یکبار مصرف بی رنگ در خیابان بگذارید تا زباله گردها بلافاصله آن را جمع آوری نکنند. همچنین تا پایان غذا بایستید و گربه را همراهی کنید و سپس ظرف را جمع کنید. به طور کلی، غذای خشک اصیل به دلیل ترکیبات مناسب برای هضم گربه، ارزش غذایی و ویتامین های فراوان آن بر حیوانات خیابانی ترجیح داده می شود.

مردن او را در خیابان تماشا نکنید

کمک به حیوانات شهری یکی دیگر از موضوعات پیچیده است که می گوید وقتی حیوانی مجروح در خیابان می بینید به دیگران که اطلاعاتی دارند پیام ندهید. تا زمانی که شما پیامی بفرستید و کسی را در آنجا بکشید، گربه مخفی شده یا تلف شده است. در واقع ما یک مرکز کمک های اولیه مانند اورژانس انسانی برای حیوانات آسیب دیده نداریم. اگرچه انتشار کتاب کمک های اولیه برای گربه ها به قلم آقای لویک آفاکم این روزها نعمت بزرگی است. وی افزود: بهترین کار این است که گربه را با انداختن یک حوله بزرگ روی آن بگیریم. آن را در یک جعبه قرار دهید و بلافاصله به کلینیک ببرید. مرگ آن را در خیابان تماشا نکنید، زیرا بسیاری از گربه های تصادفی می توانند زنده بمانند اگر آنها را به کلینیک ببرید.

گربه سالم را قبول نکنید

اما آخرین موضوعی که در جلسه خانه کاما مطرح شد، موضوع مهم نگهداری از گربه ها در خانه بود. کیارنگ علایی که سابقه هفت ساله کمک مستمر به گربه های مجروح در مشهد را دارد، نظر قاطعانه ای در این باره دارد. گفت: نگه داشتن گربه سالم در داخل خانه شاید بزرگترین ظلم به گربه باشد. این به معنای حبس خانگی دائمی است. چیزی شبیه به حبس ابدی یک انسان. همانطور که می بینید، مهمترین مسئله در اینجا این است که با نگهداری یک گربه سالم در خانه، این حیوان برخلاف تمام غرایز خود عمل می کند. دائماً خانه را با فضای بیرون تقلید می کند. در جستجوی طعمه اش او شب ها بیدار می ماند زیرا فکر می کند در فضای بیرونی زندگی می کند. اگرچه گربه ها به سرعت با هر موقعیت و محیطی سازگار می شوند و طبیعتاً برای خودشان سخت نیستند، اما نظر من این است که از گربه های سالم مراقبت نکنید. در عوض، از گربه های آسیب دیده، ناتوان، کم بینا، بدون بازو یا پا، فلج یا گربه هایی که به دلیل آسیب به محیط شهری قادر به زندگی در شهر نیستند، مراقبت کنید. هرگز بچه گربه نخرید، با این کار به مافیای وحشتناک کمک می کنید توله سگ ها را در ایران بکشند، که ظلم محض به حیوانات است. به نظر من کشتن توله سگ یکی از آسیب های اجتماعی است که قطعا باید جلوی آن گرفته شود.

تبلیغات بنری