مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

روایتی از رشادت‌های شهید کاوه در کردستان | کاف مثل کوه، کردستان، کاوه

تبلیغات بنری

شکیبا افخمی راد یستا; نمایش «کاف» از جمله کوه، کردستان، کافه به نویسندگی مهدی سیمرز و کارگردانی مهمت جهانبا در این شب ها و همزمان با هفته بسیج در دو نوبت ساعت 18:30 و 19:30 به طور عمده در ساعت 19:30 پخش می شود. تالار تئاتر شهر. نمایشی از تولیدات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد که پیش از این در پانزدهمین جشنواره سودا عشق خراسان رضوی در کاشمر به نمایش درآمده بود و توانسته بود جوایز بهترین کارگردانی، بهترین نویسنده و بهترین بازیگر مرد را در بین آثار برگزیده این رویداد از آن خود کند. همچنین.
سرو می شود

محمد جهانبا کارگردان و سیدعلی موسوی و امیرحسان امیرپور بازیگران سریال کاف مثل کوه کردستان کاوه توضیحات بیشتری درباره این اثر ارائه کردند که سعی دارد گوشه ای از رشادت های شهید محمود کاوه را روایت کند. ، که می توانید در زیر بخوانید.

بیان اندیشه های شهید کاوه

برنامه «کاف» به زمان حضور شهید کاوه در کردستان و درگیری های وی با حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان می پردازد. اما مخاطبان تا پایان نمایش شخصیت شهید کاوا را روی صحنه نمی بینند. محمد جهانبا در این باره می گوید: از آنجایی که فکر می کردیم نتوانیم شکوه و سحر و جادوی شهید کاوه را در فضای محدودی که در اختیار داریم به تصویر بکشیم و ادای احترام مناسبی از او به عمل آوریم، تصمیم گرفتیم حضور فیزیکی این شخصیت را داشته باشیم. شهید کاوه باید از صحنه حادثه خارج شود. علاوه بر این اگر می خواستیم نقش این شهید بزرگوار را به بازیگری بسپاریم باید شباهت ظاهری و رفتاری را انجام می دادیم که کار را برایمان سخت می کرد.

وی ادامه می دهد: در برنامه «کاف» به دنبال بیان افکار شهید کاوه بودیم و سعی کردیم حضور او در جبهه عملیات غرب کشور و رشادت هایی که از خود به نمایش گذاشت را روایت کنیم.

کهنبا به همراه مهدی سیمرز زمان زیادی را صرف اجرای نمایش «کاف» و نوشتن نمایشنامه خود کرد: حدود سه هزار صفحه از کتاب را خواندیم و همچنین خاطرات جمع آوری شده از بازماندگان لشکر ویژه شهدا را مرور کردیم. می تواند آنچه را که ما اجازه دادیم مستند روی صحنه بیاورد را توصیف کند.

این کارگردان همچنین از حضور بیش از چهل بازیگر در کار خود بهره برد تا نمایش را باورپذیرتر و تاثیرگذارتر کند. او می گوید: برنامه CAF حول محور یک شخصیت بزرگ می چرخد، بنابراین ما تمام تلاش خود را کردیم تا فضا را برای این شخصیت مناسب کنیم.

جهانبا همچنین درباره زمان محدودی که برای روی صحنه بردن نمایش KAF دارند، می گوید: تئاتر شهر با ترافیک سنگینی مواجه است و تا جایی که می دانم سالن تا اردیبهشت سال آینده رزرو شده است. با وجود این، دوستان شرایطی را برای ما فراهم کردند تا بتوانیم «کاف» را در هفته بسیج به نمایش بگذاریم.

او امیدوار است در آینده شرایط برای نمایش دوباره «کاف» فراهم شود و درباره بلیت رایگان این نمایش نیز می گوید: فرهنگ کاخ حاج قاسم سلیمانی با توجه به اینکه هزینه های تزئین، لباس و … را متحمل شده است. ، به نوعی صاحب کسب و کار است و در دوره ای که با آن ها همکاری داشتیم مرسوم نبود که برای تماشای نمایش ها از مخاطب پول بگیرد.

این هنرمند حمایت از اجراها و مشاهدات ارزشمند و مستند را وظیفه مسئولین می داند و خاطرنشان می کند: معتقدم آثار و نمایش های قهرمان محور که به مسائل مربوط به شاهنامه، هویت، دین، ایثار و مقاومت با بلیت فروشی می پردازد، فرصت خود را دارد. . از آنجایی که دید کاهش می یابد، نهادهای دولتی باید سرمایه گذاری بیشتری در این گونه آثار داشته باشند.

اگر ایران نبود بدن من وجود نداشت

جهانبا که در «کاف» از رشادت های یکی از قهرمانان مشهدی و بخشی از فداکاری ها برای حفظ کشور می گوید، یادآور می شود: من و آقای سیمرز حدود دو سال است که در کارمان به موضوع وطن پرداخته ایم. ما این کار را کرده ایم که آن را می خوریم، واقعاً عجیب است که در این دوره و زمانه، اگر در مورد ملت صحبت کنید، به عنوان یک دولت یا یک سازمان طبقه بندی می شوید. در حالی که ما بد نمی گوییم و فقط می خواهیم مثل فردوسی بگوییم: «ایران نباش، تن من باش».
او ادامه می دهد: ما فقط به گیشه فکر نمی کنیم و به دنبال کسب درآمد زیاد نیستیم. حوزه ای که می تواند در مسیر توسعه انسانی کمک کند.

این کارگردان همچنین بر ضرورت حضور همه ژانرها در تئاتر تاکید می کند: یکی از جذابیت های تئاتر مشهد ارائه نمایش هایی در ژانرهای مختلف است که به بالندگی هنر این شهر کمک کرده است. با این حال، احتیاط خاصی در مورد نمایش هایی وجود دارد که کمی خاص هستند و بر شخصیت های خاص تمرکز دارند.

جهانبا معتقد است که موضوع جنگ و مقاومت هیچ وقت قدیمی نمی شود، اما نوع نگاه و برخورد با این موضوع بسیار مهم است. وی یادآور می‌شود: «کمبود مخاطب برای آثار دفاع مقدس به دلیل عملکرد ضعیف ما و ارائه نمایش‌هایی با شعارهای دور از ذهن و باور مردم در سال‌های گذشته است وگرنه هیچ فرد وطن‌دوستی وجود ندارد که نسبت به این مفهوم بی‌تفاوت باشد مثلاً نمایش های بسیار خوبی داشتیم که روی کشور تأثیر گذاشت، مثل «خنکای خاتم خطرناک» حمیدرضا آذرنگ یا «پنجمین مظلوم» رضا صابری.

به گفته این هنرمند، مضامین جذابی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد که اگر با نگاهی هنرمندانه و دقیق خلق شود، دل و جان مخاطب را متاثر می کند. او همچنین معتقد است مردم ظاهر شعار را دوست ندارند و شهید دست نیافتنی است، بلکه با رسول حاج فیلم آژانس شیشه ای ارتباط برقرار می کنند و گوشت و پوست و استخوان این جامعه هستند.
جهانبا با تاکید بر اینکه کار خوب به هر شکلی راه خودش را باز می کند، ادامه می دهد: تمام تلاشم این بود که نگاهی متفاوت به KAF داشته باشم و به دور از شعارهایی که شاید برای عموم جذاب باشد.

جاودانه ماندن شهید کاوه در اذهان عمومی

آقای علی موسوی در سریال «کاف» نقش «کاک قدیر» رهبر کوماله و به نوعی قهرمان داستان را بازی می کند. یک بازیگر می گوید که بازی در نقش های منفی را بیشتر از نقش های مثبت دوست دارد، زیرا به سختی می تواند شخصیت های منفی را به خوبی به تصویر بکشد.

وی با اشاره به بازخوردهای مثبتی که از بازی در نقش کاک کادر دریافت کرده، یادآور می شود: بعد از نمایش وقتی دیدم تماشاگران از من متنفر هستند، متوجه شدم کارم را درست انجام داده ام.

الموسوی همچنین درباره دلیل موافقت خود با حضور در برنامه «کاف» توضیح می دهد: در روزهایی که اکثر برنامه ها محتوای خاصی ندارند، «کاف» سعی می کند به داستان زندگی شهید کاوه بپردازد و این شخصیت بزرگ را در اذهان جاودانه کند. از مخاطبان . از آنجایی که می خواستم بخشی از این رویداد باشم، موافقت کردم که در CAF شرکت کنم.
این هنرمند ادامه می دهد: اگر رسانه ها به بحث تبلیغات بیایند، مخاطبان بیشتری «CAF» را تماشا خواهند کرد. مخاطبی که هرگز تئاتر ما را ناراضی رها نمی کند.

الموسوی معتقد است که کارهای محدودی که در حوزه دفاع مقدس و ارائه شهدا انجام شده هدفمند نبوده و تأیید می کند: در گذشته بیشتر کارها شعاری بود و همین موضوع باعث شکل گیری ذهنیت شد. در میان مردم مردم معتقدند همه کارهای دفاع مقدس یکسان است و در نتیجه از این پیشنهادات حمایت نمی کنند. در حالی که نمایش ما به دور از فضای کلیشه ای و شعاری است به گونه ای که مخاطب اصلا شهید کاوه را روی صحنه نمی بیند. نویسنده اثر نیز متنی را زیرکانه نوشته است که رگه هایی از طنز را در خود دارد و می تواند به وظیفه اصلی آن یعنی تقدیم شهید کاوه بپردازد.

بیان حقایق

امیرحسن امیرپور در سریال کافی نقش سرباز گیلانی را بازی می کند که با شنیدن شهرت شهید محمود کاوا از شمال کشور به کردستان سفر کرد تا این شخصیت را از نزدیک ببیند. این سرباز در طول داستان به خاطر جایزه ای که کوماله به سر محمود کاویه داده اند کمی مردد می شود اما در نهایت تحت تاثیر شخصیت شهید کاویه قرار می گیرد و به شهادت می رسد.

امیرپور که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره منطقه ای سودای عشق را برای ایفای این نقش دریافت کرده است، می گوید: من همیشه طرز فکر و اندیشه محمد جهانبا در عرصه دفاع مقدس و به ویژه مقام شهید را دوست دارم و این بوده است. من سال ها به عنوان بازیگر در کارهای او بازی می کنم. بنابراین از آنجایی که سریال «کاف» درباره یک قهرمان مشهدی بود، من هم بازی در این کار را پذیرفتم.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های نقش خود در این نمایش می گوید: ما همیشه معتقدیم وقتی از جنگ و شهادت صحبت می کنیم، همه چیز از ابتدا باید 100 درصد معنوی و آماده شهادت باشد. در حالی که انگیزه کاراکتر من از رفتن به کردستان فقط دیدن شهید کاوه بود و اصلاً نمی خواست دعوا کند، حتی در جاهایی از داستان می بینیم که به مادیات گرایش دارد. این نوسان ایمان و دگرگونی شخصیت که در نهایت منجر به شهادت می شود برای من بسیار جذاب بود.

امیرپور در ادامه صحبت های خود درباره آسیب های برنامه هایی که واقعیت را به مردم نشان نمی دهد، گفت: ما همیشه به دنبال نشان دادن مدینه فاضله در آثارمان بودیم و حقیقت را به مردم نشان ندادیم، بنابراین مردم با آثار ارتباط برقرار نکردند. در حالی که در صورت مواجهه با واقعیت، داستان را راحت تر می پذیرند و از پیشنهادات استقبال می کنند. اتفاقی که در نمایش «کاف» افتاد و می بینیم که هر شب هر دو نمایش تقریبا پر می شود.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews