مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

رمزگشایی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با برگزاری دادگاه‌های داخلی

تبلیغات بنری

به گزارش سایت یستا به نقل از روزنامه جهان، کودتای 28 مرداد هنوز مشخص نیست. درباره نقش آمریکا در حوادث منتهی به 28 مرداد و حوادث آن روز، مقالات، کتاب ها و اسناد زیادی منتشر شده است، اما هنوز کسی نتوانسته فهرست جامعی از ابعاد دقیق و جامع 28 مرداد ارائه کند. کودتا 1332. ماجرا زمانی پیچیده تر می شود که بدانیم تا کنون حتی یک دادگاه رسمی، عمومی و بی طرف به این حادثه رسیدگی نکرده است. صرف نظر از جنبه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وقایع 28 مرداد، بحث حقوقی این کودتا و حوادث قبل و بعد از آن نیازمند چندین کتاب و مقاله جداگانه است. یکی از جنبه های قانونی انقلاب 28 مرداد رسیدگی به شکایات مردمی است که صدای ظالمانه آنها راه به جایی نبرده است. افرادی که لزوماً در آن مقطع به جایی نرسیدند، اما حقوقشان در کودتا، قبل و بعد از آن پایمال شد. پرداختن به این امور خالی از لطف نیست.

سرنگونی محمد مصدق، نخست وزیر قانونی ایران، در کودتای آمریکا، انگلیس و پهلوی، خلاصه اتفاقات روز 7 مرداد 1332 است. ملی شدن نفت ایران که از سال 1325 آغاز شد. شکست مذاکرات مصدق با غرب، دولت سرلشکر زاهدی و وابستگی روزافزون ایران به آمریکا اینها سرفصل حوادث قبل و بعد از کودتای 28 مرداد است، اما این تمام ماجرا نیست.

خون مردگان از دست رفته است
درست است که در همان زمان محمد مصدق در دادگاه نظامی محاکمه شد و اخبار و تصاویر این دادگاه نیز در رسانه ها منتشر شد، اما به جز دادگاه مصدق، دادگاه های دیگری در دوره کودتای 28 مرداد برگزار شد.

بر اساس برخی آمارهای منتشر شده، در جریان کودتای 28 مرداد 300 نفر کشته شدند. اسامی کشته شدگان، خانواده و نحوه کشته شدن آنها در دسترس نیست و آمار موثقی در دست نیست. تا به امروز هیچ دادگاهی به طور جداگانه به موضوع این مرگ ها رسیدگی نکرده است. ممکن است برخی از سرپرستان این قربانیان دیگر در جهان وجود نداشته باشند، اما در حال بررسی آثار و گفتگو با خانواده های این قربانیان فوت شده و بررسی اسناد کشتار 28 اوت هستند که با حمایت ایالات متحده انجام شد. ایالات و انگلستان، و آنها می توانند به کشف حقیقت در این زمینه کمک کنند.

علاوه بر قتل، حامیان مصدق در دادگاه های نمایشی به اعدام یا حبس های طولانی محکوم شدند. تا به امروز اطلاعات منسجم و متناقضی در مورد این افراد منتشر نشده است. هیچ دادگاهی به طور مستقل به این مسائل رسیدگی نکرد. در این زمینه هیچ مدرکی کم نیست، اما بررسی قضایی این شواهد یکی از حلقه های مفقود تاریخی پیرامون کودتای 28 مرداد است.

در این زمینه می توان به حسین فاطمی وزیر امور خارجه دولت مصدق اشاره کرد که پیشنهاد ملی شدن اولیه صنعت نفت را مطرح کرد و در دادگاه نظامی به اعدام محکوم شد و در حالی که بیمار بود تیرباران شد. کیفیت رسیدگی به این پرونده هنوز در هیچ دادگاه مستقلی بررسی نشده است.

امیر مختار کریم پور شیرازی مدیر روزنامه شوروش نیز در میان کشته شدگان است. او که از شاه و نزدیکانش انتقاد می کرد، در زندان لشکر ۲ زارعی، محل بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی پس از کودتا، زنده زنده سوزانده شد و کشته شد. این پرونده هنوز به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است.

محمود سخایی، فرمانده انتظامی استان کرمان نیز به طرز فجیعی به قتل رسید. او از طرفداران مصدق بود. ده ها نفر دیگر که حتی در حکومت پهلوی هم از مقامات بودند به همین ترتیب کشته شدند. بسیاری از شهروندان عادی نیز در این رابطه کشته شدند که اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست. رویه های مستقیم قضایی می تواند ابعاد این موضوعات را روشن کند.

دخالت آشکار خارجی در امور ملی
هیچ مورخ و کارشناس دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد را رد نمی کند. اسناد این مداخلات آشکار توسط خود آمریکا منتشر شد.

علاوه بر جاسوسی ساختاری قبل از کودتا، خارجی ها نیز مستقیماً در خود کودتای 28 مرداد نقش داشتند. اگرچه دولت ایران در آن زمان متکی به آمریکا و انگلیس بود، اما صحبت از دخالت بیگانگان در حوادث 7 مرداد بی ربط به نظر می رسد، اما نباید فراموش کرد که کودتای 28 مرداد علیه کشوری انجام شد. دولت منتخب مردم ایران در مقاطع مختلف از جمله انحلال مجلس از حمایت مردمی برخوردار بوده است.

حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق پذیرفته شده در کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشر محسوب می شود. جهانی بودن این حقوق در حقوق بین الملل به آن چیزی تبدیل شده است که آن را «حق اجباری» می نامند که قابل نقض نیست. یکی از ابعاد این حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت داخلی آنهاست. طبیعتاً یک دولت منتخب مردم باید تحت این حق بین المللی حمایت شود.

مشارکت آمریکا و انگلیس در حوادث 28 اوت نقض آشکار حق تعیین سرنوشت ایرانیان است. گذشته از پرونده‌های امنیتی متعددی که در رابطه با جاسوسی خارجی توسط دولت کنونی ایران باید تشکیل و بررسی شود، رسیدگی قضایی به نقض حق تعیین سرنوشت ایرانیان نیز نیازمند دادگاه‌های ویژه‌ای است که هنوز تشکیل نشده است.

بسیاری از ایرانیان به طور مستقیم و همه ایرانیان در سال 1332 به طور غیرمستقیم از این جنبه از کودتای 28 مرداد آسیب دیدند. شکایت دسته جمعی ایرانیان و افراد ایرانی در این زمینه هنوز در هیچ دادگاهی رسیدگی نشده است. این کاستی های قضایی در حالی صورت می گیرد که اسناد متعدد مرتبط با کودتای 28 مرداد رسما منتشر شده است. فقط در یک مثال، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه ایالات متحده، رسماً در سال 2000 اعلام کرد:

در سال 1953، آمریکا نقش فعالی در ترتیب دادن سرنگونی محمد مصدق، نخست وزیر محبوب ایران ایفا کرد. که بسیاری از ایرانیان از این مداخله آمریکا در امور داخلی خود آشفته هستند، علاوه بر این، در ربع قرن بعد، ایالات متحده و غرب به طور مستمر از رژیم شاه حمایت کردند و اگرچه دولت شاه اقدامات زیادی برای پیشرفت اقتصادی ایران انجام داد. وحشیانه مخالفان خود را سرکوب کرد.

کودتا فقط انتقال قدرت نبود
تقلیل کودتای 28 مرداد به انتقال قدرت یک خطای ریاضی است که منجر به نادیده گرفتن سایر جنبه های این رویداد می شود.

بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد که پس از کودتای 28 مرداد 1332 تحولات گسترده ای در عرصه های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی ایران و ایرانیان رخ داد.

از سبک مجلس و ارتش گرفته تا روابط خارجی و نظام اقتصادی ایران در دو مقطع تاریخی جداگانه قبل از 7 مرداد و بعد از 7 مرداد قابل تحلیل است. این تغییرات ساختاری و بنیادی در هویت بین نسلی برخی از ایرانیان نیز مؤثر بود. پس از کودتای 28 مرداد، مطالبی درباره این تغییر هویت نوشته شد.

از دیگر حقوق ایرانیان که در ماجرای این کودتا پایمال شد می توان به حقوق فرهنگی و اجتماعی ایرانیان اشاره کرد. اگرچه اسناد تاریخی وجود دارد، اما هیچ دادگاهی به این جنبه از کودتای 28 مرداد 1332 نپرداخته است. تغییر هویت یا حتی تلاش خارجی برای تغییر هویت در یک جامعه دلیل موجهی برای شکایت در دادگاه مستقل است.

نیاز بین المللی به دادگاه های محلی
پرداختن مستقل به ابعاد چندگانه وقایع 7 مرداد مستندات قانونی متعددی دارد. علاوه بر حقوق داخلی، حقوق بین الملل نیز قواعد خاص خود را در این زمینه دارد.

سید حسین موسی فر، استاد حقوق در این خصوص می گوید: فرآیندهای قضایی و برخورد با اقدامات دولت ها در قلمرو سایر دولت ها دارای روش ها و ویژگی هایی در حقوق بین الملل است. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، تصویب رویه های قضایی داخلی در برخورد با اعمال و جرایم با ابعاد بین المللی است.

این استاد حقوق بین الملل می گوید: تا زمانی که مراحل قضایی داخلی را برای رسیدگی به جرایم و اعمال خارجی در خاک کشور دیگری طی نکنید، طبیعی است که نمی توانید همان پرونده را در مراجع بین المللی پیگیری کنید.

موسویوار یکی از ضعف های ما در این زمینه را عدم توجه به ابعاد بین المللی دادگاه های داخلی می داند. بسیاری از کشورها از جمله آمریکا بر اساس تصمیمات دادگاه های داخلی خود در عرصه بین المللی اقدام می کنند که البته با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد. ما می توانیم از این ویژگی در حقوق بین الملل به صورت صحیح و قانونی استفاده کنیم.

این استاد حقوق بین الملل ادامه می دهد: حقوق بین الملل با تمام نقاط ضعفی که در امر تضمین اجرا دارد، امکانات خوبی در اختیار دولت ها قرار می دهد تا حداقل بتوانند رویه هایی را به نفع خود توسعه دهند. اخیراً اقدامات خوبی در این زمینه در کشورمان انجام شده است که از نمونه های آن می توان به رسیدگی قضایی به پرونده منافقین و پرونده شهدای مدافع حرم اشاره کرد.

موسویور می گوید: وقایع 7 مرداد 1332 نیز از جمله وقایعی است که با تشریفات قانونی مستقل در دادگاه های محلی مورد غفلت قرار گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کودتای 28 مرداد جنبه های حقوقی زیادی دارد، می گوید: شاید یکی از مهم ترین جنبه های حقوقی این کودتا که با مشارکت مستقیم آمریکا و انگلیس در ایران بر اساس اسناد بسیاری صورت گرفت، باشد. نقض حق تعیین سرنوشت ایرانیان به خاطر نمی آورم که دادگاه به طور مستقل و مشخص این موضوع را بررسی کرده باشد.

موسویور ادامه می دهد: استقلال مراجع که در قوانین اساسی کشورها به موضوعی پذیرفته شده تبدیل شده است، در حقوق بین الملل نیز قابل قبول شده است. به عبارت دیگر، استقلال قوای مجریه، مقننه و قضایی از یکدیگر در داخل یک کشور نیز در حقوق بین الملل مورد توجه است. برخی گزارش ها و اقدامات حقوقی در صحنه بین المللی بر اساس همین جدایی و استقلال است. به عنوان مثال اکنون در شورای حقوق بشر وقتی کشورها وضعیت حقوق بشر خود را گزارش می دهند، نمایندگان قوه مجریه آن کشور به همراه نمایندگان قوه قضائیه و مقننه حضور می یابند و اقدامات اجرایی، قضایی و تقنینی خود را در رابطه با حقوق بشر ارائه می کنند. حقوق آنها

این استاد دانشگاه می گوید: بر همین اساس و با عنایت به همین تفکیک قوا، در مورد دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد به دلیل تبعیت دولت وقت از دولت آمریکا، اما یکی از موضوعات مهم و مغفول مانده در این رابطه، مشارکت آمریکا و انگلیس در قوه قضائیه آن زمان و فرآیندهای قضایی قبل و بعد از کودتای 28 مرداد 1332 است.

موسویور می‌گوید: «اسناد موجود نشان می‌دهد که دخالت خارجی‌ها در فرآیندهای قضایی ایران در آن زمان مستلزم تحقیقات قضایی مستقل بوده است». تا به امروز ندیده ام که چنین دادگاهی در هیچ کجا تأسیس شود. این دخالت ها باید باعث تضییع حقوق مردم در ایران شده باشد. این پرونده مهم یکی دیگر از جنبه های حقوقی فراموش شده مربوط به کودتای 28 مرداد است.
این استاد حقوق بین الملل یکی دیگر از مزایای مهم تشکیل دادگاه های داخلی برای رسیدگی به ابعاد کودتای 28 مرداد را تشکیل آیین دادرسی می داند.

متوجه شدید که عرف و رویه یکی از قواعد مهم حقوق بین الملل است. علاوه بر گذر از مراحل بین المللی یک پرونده، سیر مراحل داخلی همان پرونده نیز ضروری است، چرا که ایجاد تشریفات قانونی نیز نقش مهمی در احقاق حقوق اتباع ایرانی در عرصه بین المللی دارد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا