وی افزود: بسیاری از رسانه های ما در برخی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و غیره فعال نیستند، زیرا این شبکه های اجتماعی یا پلتفرم هایی که باید در آنجا فعال باشند قانوناً در کشور ممنوع هستند. بنابراین رسانهای که میخواهد در چارچوب قانون کار کند، طبیعتاً قانون را دنبال میکند و وارد آن زمینهها نمیشود، اما اگر بخواهیم با قاطعیت بگوییم که رسانههای ما در فضای سنتی ماندند و هیچ کدام وارد فضای مدرنتر نشدند. حوزه های خبری، باید بگویم که اینطور نیست.
این ممیز بیان کرد: در حوزه نشر نیز شاهد فعالیت رسانه ها در قالب 4 تا 5 هستیم یعنی خبرگزاری به صورت مکتوب، شنیداری، تصویری، پادکست و … در فضای مجازی منتشر می کند، اما آیا می توانند. بهتر کار کنم؟ بله آنها میتوانند
این روزنامه نگار درباره دریافت اخبار از مردم گفت: زمانی که اتفاقی رخ می دهد طبیعی است که عموم علاقه مندان به آن رویداد و تحولات پس از آن مستقیماً به سراغ رسانه هایی بروند که آن رویداد را پوشش می دهند. وقتی متوجه می شود که رسانه ای که انتخاب کرده در مورد آن رویداد گزارشی نداده است، منطقی است که فوراً به سراغ رسانه هایی که آن رویداد را پوشش می دهند، برود. رسانه اول را می توانیم رسانه رسمی بنامیم و طبق تعریف شما احتمال روی آوردن عموم به رسانه های غیر رسمی وجود دارد. این اتفاقات کاملاً طبیعی است، وقتی رسانه ای پاسخگوی نیازهای خبری مخاطب نباشد، به سمت رسانه های دیگر کشیده می شود. در چنین بازار رقابتی که بین رسانهها وجود دارد، منطق میگوید که رسانهها چه رسمی و چه غیررسمی تلاش میکنند اخبار و اطلاعات مرتبط با رویدادها را سریع، صحیح و دقیق و بر اساس اصول اطلاعرسانی، خبرنویسی و اخبار و رویدادها ارائه کنند. روزنامهنگاری، یعنی در نظر گرفتن عناصر و ارزشهای خبر و انتشار به گونهای که برای مخاطب جذاب، خواندنی، دیدنی و شنیدنی باشد و از این طریق بتواند مخاطب را برای خود نگه دارد.
وی در خصوص اینکه چگونه رسانه های سنتی از فضای سنتی خود فاصله گرفتند و به سمت تریبون های مدرن رفتند، گفت: مشخص است که هر رسانه ای با مخاطب خود زنده است. رسانه ای که مخاطب خود را از دست بدهد و اقتدار نداشته باشد طبیعتا افول خواهد کرد. جای تاسف است که هر رسانه ای محتوایی را تولید و منتشر می کند که عموم مردم در وهله اول آن را نمی بینند، نمی خوانند، نمی شنوند و نمی پذیرند. این یک فاجعه بزرگ برای رسانه ها یا هر گروه رسانه ای است. آنچه در این میان اتفاق می افتد این است که عموم مردم به سمت رسانه هایی روی می آورند که اساساً ایدئولوژی یا رویکرد متفاوتی دارند یا اهداف دیگری را دنبال می کنند، که قطعا برای هیچ گروه رسانه ای و در سطح کلان برای هیچ سیاست گذار خوشایند نیست. همچنین بسیار نگران کننده
محقق گفت: فضای کار رسانه ای در دنیا و ایران نیز در چند سال گذشته تغییر کرده است. رسانه ای که بخواهد خود را محدود به انتشار کند، مثلاً در قالب متن، صوت و تصویر کار کند و از دیگر اشکال و بسترها غافل شود، با شکست مواجه می شود. ما در دوره ای به نام همگرایی هستیم، یعنی تولید محتوای اطلاعاتی باید در قالب های صوتی، تصویری و نوشتاری متعدد صورت گیرد و رسانه ها باید از همه بسترهای موجود برای انتشار محتوا استفاده کنند.
وی افزود: خوشبختانه در ایران رسانه هایی هستند که به این موضوع اعتقاد دارند و الان هم همین کار را می کنند. قطعاً با نوآوری ها و بسترهای انتشار محتوای جدید دیگری مواجه خواهیم شد که رسانه ها باید به آنها توجه کنند و به دانش روز مجهز شوند.
بررسی لوگوی بیست و دومین جشنواره رسانه ای ایران [فردا خبریست!]وی گفت: شعار جشنواره شعاری مناسب و متناسب با حال و هوای جشنواره است. این لوگو به آینده می نگرد. در مورد رویکرد کلی جشنواره که تحول در رسانه است، باید واقعیت را بپذیریم و بدانیم که حوزه رسانه در ایران شاهد تحول بوده است. در دنیا مدتهاست که رسانهها شاهد تحول در امر اطلاعرسانی بودهاند. ما باید این تحول را در ارتباطات خود بشناسیم و با همان سرعت و دقت به سمت استفاده از قالبهای اطلاعاتی جدید و بسترهای اطلاعاتی جدید حرکت کنیم.
بیست و دومین جشنواره ملی رسانه ایران در تاریخ 26 مرداد 1403 برگزیدگان را معرفی خواهد کرد.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
افغانستان و ایران تفاهمنامه اتصال شبکههای اینترنت امضا کردند
آیا مدارس اصفهان فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟
خروج نیروهای فرانسوی از جمهوری چاد (یکم دی ۱۴۰۳)