مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

راه ورسم میزبانی از مسافرانی که به مشهد می‌آیند

تبلیغات بنری

به گزارش یستا; داستان سفر به شهرهای حج مانند مشهد همیشه برای هر سفر متفاوت است. لااقل ما مشهدی های مجاور حرم امام هشتم (علیه السلام) این را می دانیم و بهتر درک می کنیم. زیرا همیشه دیده و شنیده ایم که فردی که مشهد را مقصد سفر خود انتخاب می کند، یک گردشگر یا مسافر معمولی نیست.

برای مسافرانی که به مشهد می آیند، یکی از جنبه های مهم سفر مهمان آقا امام رضا (علیه السلام) است. این مردم قبل از اینکه طعم شیرین سفر را بچشند، منتظر این جشن شگفت انگیز هستند، اگر هر شهری ملکی داشته باشد که بر دوش شهروندانش بیفتد، مسئولیت یک صحنه به خاطر همسایگی شان بیشتر از سایر شهروندان است. با حرم امام هشتم علیه السلام.

بسیاری از اعمالی که ممکن است در شهرهای دیگر با دیدن آن ها در مشهد شاهد باشیم عواقب زیادی دارد که شاید همسایه ها خود و مسافران مشهد را خادم خادم الرضا (علیه السلام) بدانند. او) و این نشان می دهد که بهتر است همسایه ها بیشتر به آنها فکر کنند. ناگفته نماند که در تلاش هستیم در روزهای آینده بیشتر به تعامل مجاوران با زائران بپردازیم.

طعم تلخ زائران با افزایش قیمت ها

فروش صابون بد بو و بی کیفیت در برخی از مغازه های مشهد گران است و لباس اکثر زائران و مجاوران را خراب می کند. اگرچه در شهر ما مشاغل صادق و قابل اعتماد فراوانی وجود دارد، اما متاسفانه عده ای نیز به بهانه عبور از مسافران سودهای فوق العاده ای می برند، در حالی که کسبه مشهد به ویژه کسبه اطراف حرم رضوی نباید طمع تردد مسافران را داشته باشند. . زیرا این اقدام نه تنها موجب برکت در زندگی آنها می شود، بلکه تصویر نامطلوبی از شهر ما به دیگران ارائه می دهد. همه باید به این موضوع توجه داشته باشند، مخصوصا نانوایان و مغازه داران حرم امام رضا (علیه السلام) که مسافرین زیاد با آنها سر و کار دارند.

اگر چه اغراق در خرید و فروش یک امر وجدان فردی است و مربوط به ساکنان شهر خاصی نیست، اما برخورد مشهد به دلیل مجاورت با مسجدالحرام بیشتر زیر ذره بین است. شنیدن چنین اخباری مبنی بر اینکه گران فروشی بزرگترین تخلف اتحادیه های مشهد در سال گذشته بوده، بسیار تلخ و تاسف آور است. نباید فراموش کرد که برخی از مسافرانی که به مشهد می آیند به سختی و فقط به عشق حج هزینه این سفر را می پردازند و توان مالی ندارند.

بار قیمت

ناگفته نماند، اما ما همسایه ها، هر نقشی که داریم، باید حواسمان به زائران باشد. گذشته از فروشندگانی که بسیاری از زائران با آنها سروکار دارند، رانندگان نیز باید بار سنگین «همسایه خوب بودن» را بر دوش خود احساس کنند. برخی رانندگان تاکسی یا قایقران با محاسبه مبلغ کرایه خاطره تلخی را برای زائران شهرمان به جا می گذارند.

گاهی اوقات اتفاق می افتد که رانندگان می خواهند از مسافران خود سود ببرند. به عنوان مثال، یک مسافر از یک راننده می خواهد که او را به یک رستوران یا یک مرکز خرید ببرد، و راننده می تواند یک وعده غذایی رایگان از صاحب آن کسب و کار یا سبد خرید دریافت کند، و راننده حق بیمه ای را از مسافر دریافت می کند. که از طرفی شاید برای ما مشهدی ها زمانی که به شهر دیگری سفر می کردیم پیش آمده باشد که وقتی می خواهیم به نقطه ای ناآشنا از شهر برویم، راننده مسیرهای دوردستی را انتخاب می کند و ما را در شهر می چرخاند تا او می تواند کرایه غیر معمول و بالاتری را دریافت کند.

همسایه مزاحم به جای همسایه خوب

تفاوت همسایه ها موضوع شهر نیست، بلکه تفاوت فرهنگ ها و وجود سلایق مختلف در بین ساکنان یک ساختمان آپارتمانی می تواند زمینه ساز این چالش شود. گاهی پیش می آید که فرد یا خانواده ای از شهر دیگری همسایه ما می شود، اگر اختلافی پیش آمد که مال شهر ما نیستند، نباید بهانه ای برای تخلیه روانی ایجاد کنیم.

احساس حسن همجواری تنها مربوط به دوران حضور در مسجدالحرام و برخورد با زائران نیست. افرادی که از شهرهای دیگر در شهر ما زندگی می کنند در واقع همان زائرانی هستند که برای تحصیل، تحصیل فرزندان، کار یا هر موضوع دیگری مدت طولانی تری در کنار ما می مانند.

بهتر است با همدردی بیشتر با این افراد به آنها نشان دهیم که ما نوکر شیردهی هستیم. گاهی می‌توانیم بین خود و خداوند عهد و پیمانی ببندیم و سعی کنیم به همه همسایگانمان، به‌ویژه این افراد، توجه بیشتری داشته باشیم تا خود را از کار یا هر نیتی که داریم رها کنیم. در میدان همسایه مداری، ما می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. از «خوب شنیدن» تا «رفاقت و همکاری در کار».

دیدن اشتباهات دیگران خوب است

اتفاقات زیادی در شهر می افتد که می تواند ما را ناراحت و حتی استرس داشته باشد. مانند پرتاب زباله، ایجاد ترافیک از طریق رانندگی غیرمسئولانه و توقف های نامناسب، شوخی های شرم آور با ظاهر قومیتی و …. گاهی یکی از وظایف مجاور خوب بودن این است که اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم و با عملکرد خوب خود آن رفتار را اصلاح کنیم.

اگر زندگی در شهر بزرگ نسبت به شهرهای کوچک برتری دارد، این باید در رفتار انسانی و فرهنگ مردم تجلی یابد، نه در گفتار و ایجاد احساس برتری نسبت به سایر هموطنان؛ مثلاً وقتی در اتوبوس هستیم با بازیگوشی کودکی مواجه می شویم که زیاد به توصیه های مادرش توجهی نمی کند و مجبوریم مدت زیادی با آنها همسفر شویم، کمی آنها را درک کنیم و اوضاع را مدیریت کنیم. اخلاق خوب، به جای اینکه دائماً به زمزمه های درونی ما گوش کند، مسلم است که این مادر در تربیت فرزندش کم نگذاشته است. امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: انسان تا عیب دیگران را نبیند شایسته نیست.

رابطه اجاره بها و جیب زائر

اگر خود را به جای مسافران بگذاریم، به خوبی می دانیم که تامین اقامتگاه مناسب در طول سفر یکی از دغدغه های اولویت دار هر مسافری است. افراد زیادی از همسایه ها گرفته تا ساکنان شهرهای دیگر هستند که در مشهد خانه یا اقامتگاهی را تهیه می کنند و به زائران اختصاص می دهند. از طرفی عده ای هم هستند که در ازای اجاره دادن به زائران نگاه خوب و مهربانی به زائران ندارند.

اگر مردم نمی خواستند اموال خود را به صورت رایگان در اختیار زائران قرار دهند، می توانستند از چند روش عادلانه برای دریافت اجاره استفاده کنند. همه ما به خوبی می دانیم که بخشی از زندگی به درآمدی بستگی دارد که به دست می آوریم و بخش بزرگ و پنهان دیگر نعمتی است که خداوند به مال و زندگی ما می دهد.

دستکاری و تمسخر در محیط کار

محیط کار ترکیبی از افراد مختلف است و قرار نیست همه آنها از یک شهر یا فرهنگ باشند. به همین دلیل گاهی در بین همکاران ما ممکن است کسانی باشند که پوشش، گویش، فرهنگ و آداب و رسومشان با ما بسیار متفاوت است، بنابراین نه تنها عنصر حسن همجواری، بلکه ادب حکم می کند که این افراد در جای دیگری دیده شوند. نگذاریم اگر شریکی از نژاد دیگر داریم به او احترام بگذاریم و کاری کنیم که از همسایه های مشهدی ما را به خوبی یاد کند.

تبلیغات بنری