مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

راهکار‌هایی برای رفع تنبلی دانش‌آموزان در نوشتن تکالیف مدرسه

تبلیغات بنری

به گزارش یستا; شروع مدارس در واقع آغاز بسیاری از چالش ها در زندگی دانش آموزان و خانواده های آنهاست. یکی از این چالش ها انجام تکالیف در زمانی است که دانش آموزان در خانه هستند. این واقعیت که کودکان به تکالیف خود پایبند نیستند، تکالیف خود را نیمه کاره نمی نویسند یا از مرور درس ها غفلت می کنند، تنها بخشی از چالش های مربوط به درس ها و تکالیف دانش آموزان است که خانواده ها درگیر آن هستند. مشاوران دانشگاهی بر این باورند که بخشی از این مشکل به روش‌های قدیمی تدریس برمی‌گردد که در آن فقط کپی کردن کافی بود.

در حالی که اگر آموزش همراه با آزمایش، کاوش، بازسازی، تولید محتوا و بسیاری از رویکردهای جدید و خلاقانه دیگر باشد، دیگر شاهد بی انگیزگی دانش آموزان برای پرداختن به تکالیف مدرسه خود نیستیم. از سوی دیگر بخشی از این چالش مدیریت ساعاتی است که کودکان در خانه هستند که نیاز به یک برنامه ریزی اساسی دارد. این موضوعی است که با کمک حسین جانعلی پور، روانشناس کودک و نوجوان بیشتر با آن آشنا می شویم.

اولین رمان
بچه های بازیگوش

علی کلاس چهارم دبستان است. امسال برای تولدش تبلتی هدیه گرفت که از آن لذت می برد. هر روز با هیجان به مدرسه می رود چون از ظهر به بعد می تواند با تبلتش بازی کند. بعد از ظهر که هنوز لباس مدرسه اش را در نیاورده، تبلت را برمی دارد و مشغول بازی می شود. او آنقدر درگیر این کار شد که والدینش مجبور شدند با زدن یا قول دادن او را مجبور به بازی با تبلت کند. این عدم برنامه ریزی از سوی علی باعث می شود که او تکالیف مدرسه اش را به تاخیر بیاندازد یا گاهی اوقات استراحت کافی نداشته باشد تا جایی که هنگام نوشتن تکالیف به خواب می رود. در بین دانش آموزان، افراد زیادی مانند علی هستند که ترجیح می دهند این کار را بدون برنامه انجام دهند تا اینکه سرگرمی های خود را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

رهگیری روایت؛ فقدان برنامه منسجم

اکثر دانش آموزان برنامه منسجمی برای ساعات بعد از تعطیلی مدارس ندارند و خانواده ها اگرچه از این موضوع ناراحت هستند اما سردرگم عمل می کنند. اگر خانواده ها به ریشه های مشکل توجه کنند، می توانند این دور باطل را اصلاح کنند. به این ترتیب باید از دانش آموز بخواهند که برنامه خود را در خانه با توجه به وظایف و علایق خود تنظیم کند. هیچ کس، از جمله دانش آموز، نمی تواند زمان بهینه برای تکالیف، استراحت و سرگرمی را تعیین کند. پس از نوشتن یک برنامه خوب، والدین یا مشاور می توانند مشکلات آن را برطرف کنند تا به یک برنامه منسجم تبدیل شود.

رمان دوم
بچه های استرس دار

آرتین کلاس دهم است. از سال اول دبستان به شدت مراقب انجام تکالیف بود. بنابراین به محض اینکه سوار اتوبوس مدرسه می شود، دفتر و کتاب هایش را از کیفش بیرون می آورد و شروع به خواندن می کند. علاقه او به قبولی در امتحان و کسب رتبه مورد نظرش بیشتر مشخص شد. این امر او را پرخاشگر می کند و وقتی به دلیل شوخی های همکلاسی هایش از خواندن دست می کشد، واکنش شدید و عصبی نشان می دهد. در خانه یک برنامه تک بعدی پیدا کرد و فقط مشغول مطالعه آن بود که البته ربطی به صلاحیت نداشت. قبل از اینکه ناهار بخورد و استراحت کند، دفتر و کتاب هایش را دور خود مرتب می کند. به دلیل استرس آرتین، برنامه غذا خوردن و استراحتش به هم می ریزد و زندگی شخصی اش فقط معطوف به درس خواندن است.

رهگیری روایت؛ بلوغ در نوجوانان

با فرا رسیدن سن بلوغ، سبک زندگی و ایده های دانش آموزان وضعیت جدیدی پیدا می کند که بر تحصیل آنها نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، پسر نوجوانی که پس از بلوغ بسیار مهربان و مطیع بود، ممکن است جسور، پاسخگو شود و از انجام تکالیف مدرسه امتناع کند یا بیش از قبل در آن تحقیق کند. جدای از این موضوع، دختر و پسر بعد از بلوغ به دنبال منطق و منطق زندگی خود می گردند و دیگر مفاهیم را به راحتی نمی پذیرند.

رمان سوم
بچه های بی علاقه

هدی تمرکز لازم برای نوشتن تکالیف یا مرور درس هایش را ندارد. از همان ابتدا عادت می کند که پدر یا مادرش برای انجام کارهای مدرسه کنارش بنشیند. اگر در حین نوشتن تکالیف تلفن زنگ بخورد و پدر و مادرش مجبور شوند به آن پاسخ دهند، به دلیل عادت بدی که به دست آورده است، بلافاصله از تکالیف بلند می شود و تلویزیون را روشن می کند. هادی همیشه کارهای مدرسه اش را به زور و بدون انگیزه انجام می دهد و این باعث می شود والدینش بیشتر وقت خود را صرف تکالیف مدرسه کنند و کمتر به کارهای تفریحی یا متنوع بپردازند. رفتار مشابه هدی را می توان به شکل دیگری در برخی از دانش آموزان دید. به عنوان مثال دانش آموزانی که نمی خواهند تا زمانی که در خانه تنها نشوند به کار خود ادامه دهند.

رهگیری روایت؛ نظارت، نه وابستگی

نظارت اولیا بر انجام تکالیف تحصیلی معلمان الزامی است. حتی اگر سواد کافی نداشته باشند، باید بر روند انجام تکالیف نظارت کنند، اما این به معنای همراهی تمام وقت نیست. مسلم است که نظارت والدین بر روند انجام تکالیف باید از مقطع ابتدایی آغاز شود تا دانش آموز در سال های تحصیلی بعد به هرج و مرج و بی توجهی عادت نکند. از سوی دیگر، والدین باید به دانش آموز بیاموزند که حضور تمام وقت آنها در انجام تکالیف ضروری نیست.

دو تا مشکل دیگه

چرا تکالیف برای دانش آموزان سخت است؟ این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد که در صورت بی توجهی دانش آموز با افت شدید سطح علمی خود مواجه می شود.

مشکل فرضی

با ورود تلفن همراه و اینترنت به زندگی دانش آموزان، والدین نیز با مشکل جدی مواجه شده اند. دخالت در فضای مجازی بر تمامی اقدامات کودکان مدرسه ای تاثیر منفی دارد.

بی توجهی در مدرسه

درک بین دانش آموزان در مدرسه متفاوت است. همچنین درک دروس مختلف ممکن است متفاوت باشد. بنابراین افت سطح تحصیلات در پایه های 7 تا 9 در بین دانش آموزان بسیار محسوس است.

راه حل اینجاست

هر دانش آموزی اخلاق و الگوی رفتاری خاصی دارد. به عنوان مثال، برخی از کودکان بسیار خواب آلود و برخی دیگر بسیار بازیگوش هستند. هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند دانش‌آموز را در مواجهه با تکالیف مدرسه به چالش بکشد. بنابراین والدین می توانند این شرایط را در خانه با توجه به اطلاعاتی که در مورد فرزندشان دارند تنظیم کنند. از طرفی در کنار این دانش داشتن یک برنامه اصولی و علمی بسیار مفید است.

درک دروس در مدرسه

اگر مفهوم درس در مدرسه به دانش آموز منتقل نشود، یادگیری در حین انجام تکالیف صورت نمی گیرد. یکی از راهبردها برای درک بیشتر دروس، نوشتن مفاهیم کلیدی در حین تدریس است. نقش معلم در یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است. معلم می تواند از دانش آموزان قوی و ضعیف بخواهد که با هم شرکت کنند. یکی از این وظایف ارائه کنفرانس است.

وجود برنامه فوق برنامه

ضروری است که والدین در زمانی که دانش آموز در خانه است بر فعالیت های فوق برنامه نظارت داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان نمی خواهند بعد از مدرسه چرت بزنند، اصراری بر آن نیست، اما استراحت بعد از مدرسه حتی اگر به کوتاهی دراز کشیدن باشد، ضروری است. اگر در برنامه دانش آموز استراحتی وجود نداشته باشد، تکالیف او تکمیل نمی شود یا ناقص می ماند.

زمان بندی در انجام تکالیف

تکالیف هر روز باید در همان روز انجام شود، زیرا این کار روند یادگیری را دوباره به جریان می‌اندازد. تاخیر در انجام تکالیف باعث اختلال در یادگیری می شود. درس خواندن باید هر روز مرور شود. 45 دقیقه مطالعه و پانزده دقیقه استراحت بعد از آن ساختار صحیح و موثری است.

مطالعه و بررسی روزانه

عملکرد ذهنی هر دانش آموز با توجه به خلق و خوی او در طول شبانه روز متفاوت است. برخی افراد در شب راحت تر مطالعه می کنند و برخی دیگر در روز. بنابراین بهتر است دانش آموز در وهله اول برنامه درسی خود را با توجه به مزاج، محیط خانه، زمان استراحت و تغذیه خود تهیه کند و سپس با کمک مشاور با چکش آن برنامه را تنظیم کند.

جای خوبی برای مطالعه

گاهی پیش می آید که دانش آموزی می خواهد درس های خود را در جایی خارج از اتاق شخصی خود مرور کند نه در محیطی که والدینش او را مجبور می کنند. بنابراین بسیار مهم است که دانش آموز در محیطی باشد که احساس راحتی کند. دمای محیط و نور نیز بسیار مهم است.

اقناع با دادن امتیاز

والدین می توانند برای تشویق دانش دانش آموزان امتیاز دهند، اما تشویق نباید به گونه ای باشد که اقتضا کند. در چنین حالتی دانش آموز جز با تشویق والدین به وظایف خود عمل نمی کند. برای اینکه روش های مشابه رشوه را تشویق نکنید، می توانید از مشاور مدرسه کمک بگیرید.

لغو مجازات و جریمه در مدارس

تکالیف دانش آموزان باید متناسب با نیازهای یادگیری آنها باشد و نه فقط نوشتن. اعمال تنبیه هایی مانند چندین بار نوشتن در یک درس، تنها بار بیهوده ای بر دوش دانش آموزان و روش های قدیمی تدریس است.

تبلیغات بنری