اگر چه در میان مردم مشهور است که برخی از روزها مبارک و برخی نحس است، مانند ماه صفر. یکی از موضوعاتی که امروزه در بین عامه مطرح شده و امری خطیر محسوب می شود، شادی در پایان ماه صفر و ورود ماه ربیع الاول ماه های قمری است و گاهی احادیث غیر قابل قبولی منتشر می شود. . از نظر عقل چنین مطلبی صحیح به نظر نمی رسد زیرا در اجزای زمان تفاوتی وجود ندارد و همه روزها و شب ها را خداوند آفریده است. منطقی نیست که یکی از روزهای خدا را ضایع بدانیم. محبوبیت سعد و نحس ایام در میان مردم به رویدادهایی مربوط می شود که در آنجا رخ داده است. از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده است که هابیل را در روز چهارشنبه قابیل به قتل رساند یا گفته اند روز سوم ماه نه بود زیرا آدم و حوا رانده شدند. از بهشت
بنابراین غم و اندوه در این موارد مربوط به حوادث است. محقق طباطبایی رضی الله عنه در تفسیر المیزان پس از نقل روایات می فرماید که اخبار و آیاتی که در مورد شادی و سرور روزگار آمده بیش از این نیست که این شادی شادی ناشی از وقایع دینی است که بر حسب ذائقه دینی است یا بر حسب اثر، یا ممکن است نفوس در روزی خیر را ایجاد کرده باشد یا باعث زشتی و قبح آن شده باشد، اما همان روز یا آن قسمت از زمان مشخص شده باشد. با ذکر یا بدتر از آن و دارای خواص دیگری است که در دیگران آن خواص را ندارد، اما از آن احادیث معلوم نیست که هر حدیثی که بر خلاف آنچه ما گفتیم ظاهر شود، باید رد یا حذف شود.
پس طبق این روایات و آیات، روزها بد نیست، بلکه نتیجه اعمال ما آن روز یا شب را به خوب یا بد تشخیص می دهد.
شهید مطهری (رضی الله عنه) به مسائل علمی علاقه مند بود و این مطلب را بیان می کند و ماهیت روزهای بد را رد می کند و بدی آنها را ناشی از حوادث ناگوار می داند نه خود آن روزها. می گویند در اعتبار ایام دو مسئله است. یک مسئله این است که بر اساس اتفاقی که در آن روز رخ داده، برخی از روزهای سال را مبارک و برخی دیگر را ناخوش می دانیم. مقصود ما این نیست که این روز به خاطر این است که این روز مبارک است، یا اینکه این روز به خاطر همین روز است نحس است.
مثلاً ما عید غدیر را روز مبارک می دانیم، اما نه به این دلیل که روز هجدهم ذی الحجه است یا اینکه دهم محرم بدترین روز از اول ذی الحجه نیست. دنیایی که بهویژه شوم خلق شده بود. واقعه کربلا هم در روز بدی رخ داد، یک بار انسان این گونه فکر می کند نمی تواند این طرز فکر اولیه را داشته باشد.
عزاداری ماه محرم با ورود به کربلا آغاز می شود و با رحلت پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) پایان می یابد، بنابراین اکثر مردم این دو ماه را به عنوان روزی می دانند. ماه ماتم و اندوه عزاداری و ملاقات نکردن در این دو ماه شادی خویشتن داری و مسائل را رعایت کنید.
وی تأکید کرد: هیچ روایتی وجود ندارد که ماه یا روز را نساء تشخیص دهد، بلکه شمارش روزهای خدا را با نساء منع کرده است. با روزها دشمنی مکن که با تو دشمنی کنند».
اما چه باید کرد؟
برخی از احادیث شامل دعاهای خاص یا ادراری برای رفع اشکال است، مانند آنچه از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است.
این است: هر که اول صبح صدقه بدهد، خداوند او را از آن روز باز می دارد، یا می فرماید: اگر روز چهارشنبه سفر کردید، صدقه بدهید و آیه الکرسی را بخوانید.
در این ماه توصیه می شود به امور خیریه توجه بیشتری داشته باشید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد انفاق می فرماید: «لبخند تو در چهره برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر صدقه، هدایت گمشده صدقه، و زدودن سنگ و خار و استخوان است. از بدن او صدقه است.» راه” این صدقه است.”
برخی از کارهای ماه صفر
هر که می خواهد از مصیبت های این ماه در امان باشد، این دعا را در هر روز این ماه ده مرتبه بخواند، همان چیزی است که محدث الفایز در «خلاصه الاذکار» آورده است.
یا القاعده یا پیغمبر یا پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ترجیح داده می شود یا نه، خداوند من را مانند نهی الظلمینی لعنت می کند، پس ما به لاهی پاسخ دادیم و او را از دست خود نجات دادیم. خداوند محمد و آل پاک اوست» (مفتاح الجنان)
به معنای “اوه نیروی بی رحم، آه ظالم! عظمت همه خلقت را می خورند. پس شر خلقت را از من آشکار کن ای بخشنده! حرم تو! همانا من از ستمکارانم. پس او را اجابت کردیم و او را از اندوه نجات دادیم و مؤمنان را نیز نجات دادیم و خداوند محمد و آل پاک و مطهر او را بیامرزد.
* عن السید بن طاووس: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز در رکعت اول سوره حمد و فتح و در رکعت دوم بخوان. آه، سوره حمد و سوره توحید، و بعد از سلام، صد مرتبه نماز بخوان و صد مرتبه آل ابوسفیان را لعن کن و صد مرتبه از خدا طلب آمرزش کن، سپس حاجت خود را از خدا بخواه. (ان شاءالله به هدف پاسخ خواهد رسید.) (الاقبال ص 587)
* در روز اربعین، بیستم ماه صفر، زیارت امام حسین علیه السلام مستحب و تأکید شده است. در حدیثی که شیخ طوسی از امام حسن عسکری علیه السلام نقل کرده است: نشانه های مؤمن پنج چیز است: به جای نماز پنجاه و یک رکعت (17 رکعت واجب و). 34 رکعت واجب، چهل روز زیارت امام حسین (علیه السلام)، انگشتر بر دست راست و پیشانی بر زمین گذاشتن به سجده و خواندن بسم الله الرحمن الرحیم. دعا
نظر علما و مراجع عظام سنتی در مورد صحت ماه صفر
*آیت الله مکارم شیرازی:
هیچ شادی و اندوهی در ایام وجود ندارد، مگر حوادثی که در آن روزها رخ داده است، از این رو، چون سه نفر از معصومین علیهم السلام در ماه صفر از دنیا رفتند و نیز مشکلاتی که برای اسیران کربلا پیش آمد، از بین رفتند. ممکن است علاوه بر آن، عنوان غم و اندوه نیز به خود گرفته باشد، از زمانی که ماه ممنوعه تمام شد، دوباره جنگ و درگیری بین قبایل عرب بازگشت. به هر حال نفوذ آنها با صدقه و دعا حل می شود.
*آیت الله مظاهری:
مسأله صحت روزها و ساعات معینی از مسائل مشهور در شرع است و انکار منشأ آن مشکل است. از نظر عقلی، ما هیچ مدرک قطعی برای رد این موضوع نداریم و هیچ دلیل عقلی قوی نیز برای اثبات آن وجود ندارد.
کسانی که به وجود ایام حزن معتقد بودند برای اثبات این امر به قرآن کریم استناد کردند، چنانکه می فرماید:
«پس در ایام حزن بر آنان باد شدیدی فرستادیم».
«و ما باد روز غضب را بر آنان نفرستادیم».
همچنین بر آیاتی درباره ایام مبارک تأکید کردند:
روایاتی نیز در این زمینه در مورد شادی و ناراحتی در ماه ها و روزها و ساعات خاصی وارد شده است.
برخی نیز بر این باورند که برای کنده کاری روز و ساعتی وجود ندارد و روشی که در قرآن کریم ذکر شده، زنده بودن ظرف است، نه ماندگاری ظرف. بر اساس این نظریه، آن مصیبت سنگین و مخربی که در آیات شریفه ذکر شده است، نحح است و به همین دلیل است که آن ایام را ایام نحح می نامند، اما انکار ماه های سعد و نحح و برخی از روزها و ساعات آن را با وجود سنت، تبدیل به روزی کرده است. مسئله.
*آیت الله علامه طباطبایی:
سعادت و خوشبختی روزهایی که فرا رسیده بیش از این نیست که شادی و سعادت ناشی از وقایع دینی است که بنا به ذائقه دینی و یا بنا به تأثیر مردم یا در روزی خیر ایجاد کرده است. یا دلیل زشتی و قبح آن این است که همان روز یا آن مقطع زمانی متصف به یک لحظه یا لحظه ای است که خصوصیات دیگری در توسعه دارد و زمان های دیگر که آن ویژگی ها را ندارد و خلاصه آن علل طبیعی و تکوینی آن قطعه. زمان با احادیث دیگر فرق می کند لذا ظاهر نمی شود و هر حدیثی که بر خلاف آنچه گفتیم ظاهر شود یا مردود است یا کلا مردود.
آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
معلوم است که ماه صفر به خصوص چهارشنبه آخر غم انگیز است و ما از آن خبری نداریم.
شاید این به خاطر رحلت پیامبر (ص) در این ماه و نیز به خاطر قول پیامبر (ص) بود که فرمود: هر که مرا به آخر ماه صفر بشارت دهد، او را زنده می کنم. پس او را به بهشت بشارت ده. پس این موضوع ثابت می شود و وقتی ثابت شد که این ماه صحیح است، باید در آن کار کرد و آن را از مصیبت های بزرگ دانست و با خدا در مورد غیبت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صحبت کرد. به او آرامش بده (ص) و از دست دادن برکت در زمان وجودش و گمراهی مردم پس از مرگش برای او دعا کنید و از طغیان منافقان و ستم های بدکاران و پلیدی های دشمنان بگویید.
آیت الله صافی گلبایجانی:
یقیناً چنین امری ثابت نیست و در مجموع صدقه دادن به فقرا کراهت دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی:
ما دلیلی بر این معنا نداریم و به فرض صحت، با مقداری صدقه مشکل حل می شود.
آیت الله سیستانی:
صدقه دادن برای رفع نیاز احتمالی.
آیت الله بهجت:
در جمله ثابت می شود و صدقه دادن به امثال نافع است.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
توزیع قطره چکانی گوشت و مرغ باعث بروز نوسانات در بازار میشود | دولت نظارت جدی تری داشته باشد
یادی از اسماعیل ستارزاده گرمارودی، هنرمند موسیقی خراسانی | صدای سیب، صدای انار سرخ
سیدمهدی رحمتی، سرمربی شمسآذر قزوین شد