مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

دانستنی‌هایی ازخواص باورنکردنی اسپند – جهان نیوز

تبلیغات بنری

مضر

اسپند،[۲] اسپند معمولی (نام علمی: Peganum harmala) گیاهی علفی و چند ساله از خانواده گیلاس است که معمولاً در خاک های شور در مناطق معتدل بیابانی و مدیترانه ای می روید. به آن اسفناج، برنج سوری، برنج آفریقایی یا هارمل نیز می گویند.

از آنجایی که خوردن آن باعث بیماری یا مرگ دام می شود، در برخی کشورها مضر تلقی می شود. استفاده از این گیاه در طب سنتی خاورمیانه و شمال آفریقا رایج است. آلکالوئید موجود در گیاه از جمله دانه ها باعث ایجاد توهم می شود. احتمالاً به دلیل وجود یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز است.

خواص اسپند

اسپند حاوی فلاونوئیدهایی است که خواص ضد التهابی دارند. این گیاه همچنین دارای خواص ضد میکروبی و آنتی پلاسمودیایی است و با خواص آنتی اکسیدانی خود به مهار رادیکال های آزاد کمک می کند. اسپند حاوی آلکالوئیدهایی است که می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

همچنین خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن می تواند از عفونت های قارچی و باکتریایی جلوگیری کند. این گیاه برای افزایش قاعدگی و طهارت استفاده می شود، اما اگر باردار هستید باید با احتیاط از آن استفاده کنید زیرا باعث سقط جنین می شود.

خواص اسپند برای پوست و مو

روغن اسپند معمولاً در ساخت صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود، اما به دلیل خواص سمی قوی، هرگز مستقیماً روی پوست استفاده نمی شود. اما استفاده از روغن آن در تولید محصولات زیبایی و سلامت فوایدی برای پوست به همراه دارد که در ادامه خواهید خواند.

ضد قارچ

همانطور که قبلا ذکر شد، گردو دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است و می تواند تا حدی از پوست در برابر اگزمای ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس (نوعی باکتری) و سایر عفونت ها محافظت کند. بسته به شدت آسیب می توان روغن آن را مستقیماً روی پوست استفاده کرد و از خواص ضد عفونی و ضد خارش آن استفاده کرد. البته این کار فقط باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

شفافیت پوست

اسپند می تواند خطر ابتلا به بیماری های پوستی را کاهش دهد و با مهار رادیکال های آزاد از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین می تواند خونریزی را متوقف کند و زخم ها را التیام بخشد.

شپش را از بین ببرید

اسپری کردن عصاره اسپند روی پوست و مو می تواند از شر شپش خلاص شود. همچنین انگل های مزاحمی را که در مو یا روی پوست شما نشسته اند و باعث خارش شما می شوند را از بین می برد. پس اگر چند شب را در محیط های طبیعی مانند جنگل یا مکان هایی که به پاکیزگی آن شک دارید سپری می کنید، از ذات این گیاه غافل نشوید.

سلامت پوست و مو

با کمک روغن اسپند یک آبگرم آب گرم درست کنید و از فواید آن برای داشتن پوستی نرم و موهای درخشان استفاده کنید.

خواص اسپند برای سلامتی

اسپند علاوه بر اثرات مثبتی که بر پوست و مو دارد، می تواند بر سلامت کلی بدن نیز تأثیر بگذارد. در زیر شش فایده اصلی این گیاه برای سلامت بدن را خواهید خواند.

راحت

اسپند به دلیل خاصیت آرام بخشی خود می تواند در رفع تشنج های عصبی و صرع موثر باشد. نوروتوکسین موجود در این گیاه حساسیت به مشکلات اطراف را کاهش می دهد و به آرامش اعصاب کمک می کند.

حشره کش

حشراتی مانند سوسک ها، پشه ها و مگس ها ناقل بسیاری از بیماری ها هستند. دود حاصل از سوزاندن اسپند این حشرات را دور نگه می دارد و محیطی تمیز برای شما فراهم می کند. می توانید اسپندها را در اسپند سوز یا کباب آتش نشانی قرار دهید یا با کمک اسپند سوز دانه های آنها را آتش بزنید تا دود آنها در هوا پخش شود. اگر به گیاه اسپند دسترسی ندارید می توانید از بخور مصنوعی اسپند برای این کار استفاده کنید.

آنتی باکتریال

خواص ضد باکتریایی اسپند از عفونت جلوگیری می کند و عفونت های باکتریایی موجود را از بین می برد. اگر از عفونت های مجاری ادرار و روده رنج می برید، می توانید از آن برای تهیه چای استفاده کنید.

چای اسپند همچنین از ما در برابر مسمومیت غذایی و سالمونلا (باکتری موجود در مرغ و تخم مرغ که باعث مسمومیت می شود) محافظت می کند. البته فراموش نکنید که قبل از استفاده از آن مانند هر داروی گیاهی دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

ضد اسپاسم

اگر از درد عضلانی رنج می برید، اسپند می تواند به کاهش درد کمک کند. این گیاه به طور معجزه آسایی دردهای عضلانی، دردهای قاعدگی و اضطراب را تسکین می دهد. همچنین می توان از آن برای کاهش درد رگ به رگ شدن اندام ها و آسیب های ارتوپدی استفاده کرد.

ضد التهاب

مصرف منظم روزانه یک یا دو فنجان چای گیاهی اسپند به کاهش سفتی عضلات، تسکین درد مفاصل و کاهش التهاب ناشی از آرتریت کمک می کند.

دارویی که خاصیت دفع سموم را دارد

اسپند به عنوان یک ماده سمی نیز شناخته می شود و اثرات سم گزش مار و نیش برخی از حشرات که نوروتوکسین (سم فلج کننده اعصاب) است را کاهش می دهد، اما روی هموتوکسین (سمی که گلبول های قرمز و گلبول های قرمز را از بین می برد) اثری ندارد. یک ضد انعقاد قوی است). ) ندارد.

خواص اسپند برای سلامت پوست و مو چیست؟

اثرات جانبی

خوردن اسپند به هر شکلی (دانه، عصاره، روغن) باعث مسمومیت می شود، اما در صورت مصرف به مقدار مناسب و زیر نظر متخصص، سلامتی و خواص درمانی بی شماری را به همراه دارد. اگر به طور تصادفی مقدار زیادی اسپند مصرف کنید، با عوارض ذکر شده در زیر مواجه خواهید شد و باید در اسرع وقت به مرکز درمانی مراجعه کنید.

افزایش حساسیت به نور خورشید

سرگیجه

بثورات پوستی

اسپاسم

تغییرات خلق و خوی

بیخوابی

تحریک معده

البته مصرف این گیاه می تواند عوارض جدی تری به دنبال داشته باشد.

باعث آسیب جدی به کبد و کلیه می شود. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی نباید از هیچ دارو یا غذایی که در آن اسپند استفاده می شود استفاده کنند.

ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش. اگر افرادی از مشکلات معده و روده مانند کولیت، زخم معده یا بیماری التهابی روده رنج می برند، استفاده از اسپند مشکل آنها را بدتر می کند.

سقط جنین؛ مصرف اسپند به هر شکلی در هر زمان از بارداری باعث سقط جنین می شود و مادر با مشکلات جدی و حتی خطر مرگ مواجه می شود.

آخرین کلمه

فواید مصرف اسپند متنوع و فراوان است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین هایی است که برای بدن بسیار مفید است.

مصرف آن ممکن است به بهبود خواب، تسکین درد عضلانی و کاهش التهاب کمک کند. این گیاه همچنین با خواص ضد باکتریایی خود پوست و موی سالم را تامین می کند.

اسپند یک حشره کش طبیعی است و کاشت آن در باغ یا سوزاندن دانه های خشک آن باعث دوری حشرات می شود. البته مصرف زیاد و مصرف مستقیم باعث مسمومیت می شود.

پس فراموش نکنید که بدون مشورت با پزشک متخصص نباید از این گیاه استفاده کنید. می توان با هدف سلامتی به سراغ این گیاه رفت، اما اثرات آن بر سلامتی شما باعث آسیب هایی می شود که هرگز قابل جبران نیست.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا