مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

حفره مرموز کشف‌شده در مریخ چه ارتباطی به فرازمینی‌ها دارد؟

حفره مرموز کشف‌شده در مریخ چه ارتباطی به فرازمینی‌ها دارد؟

تبلیغات بنری



این دهانه در نزدیکی منطقه آتشفشانی عظیم کوه المپ قرار دارد و به نظر می رسد یکی از “نورهای سقفی” یا مکان هایی باشد که سطح سیاره بر روی لوله های گدازه ای فرو ریخته و حفره ای در سطح ایجاد کرده است.

دانشمندان بر این باورند که عرض این حفره ها می تواند به حدود 3 متر برسد و اگر این لوله های گدازه شبیه به لوله های موجود در زمین باشند، می توانند مکان مناسبی برای اقامت فضانوردان در مدت اقامت در مریخ باشند.

براندون جانسون، ژئوفیزیکدان دانشگاه پردو در ایالات متحده می گوید: «تا جایی که ما دیده ایم، بیش از یک دهانه از این دست در مریخ وجود دارد. آنها واقعاً جالب هستند زیرا مکان هایی هستند که فضانوردان ممکن است بتوانند به آنجا بروند و از تشعشعات در امان باشند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که این سوراخ ها چقدر عمیق هستند یا به کجا منتهی می شوند.

راس بیر از موسسه SETI می‌گوید: «روی زمین، لوله‌های گدازه می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ باشند که بتوان از آن عبور کرد، اما می‌توانند کوچک یا مجزا و متناوب نیز باشند».



این حفره‌ها علاوه بر اهمیتی که برای مأموریت‌های بالقوه انسان به مریخ دارند، می‌توانند یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی شواهدی از حیات فرازمینی در سیاره سرخ نیز باشند. این دهانه ها احتمالاً پناهگاه های گرم، راحت و بومی مریخی بودند که می توانستند شرایط مناسبی را برای زندگی فراهم کنند.

دکتر بیر می گوید: «متاسفانه، زاویه دید محدودی برای نگاه کردن به این گودال ها وجود دارد، بنابراین گاهی اوقات می توانیم دیوارها را ببینیم و گاهی اوقات نمی توانیم.

دانشمندان معتقدند بهترین راه برای کاوش در زیر سطح مریخ ارسال یک مریخ نورد و در واقع ورود به یکی از این نورگیرها است.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا