به گزارش یستا آقای مهمت اتابک وزیر صنعت در خصوص موارد مطرح شده در خصوص افزایش قیمت برخی خودروها توضیحاتی ارائه کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو باید بدانید که 80 درصد خودروهای ما توسط دو تولید می شود. شرکت های خودروسازی که به معنای پایین ترین قیمت خودرو است و در این دو شرکت نیز تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه این دو شرکت 80 درصد تولیدات داخلی را بر عهده دارند، گفت: مابقی مونتاژ هستند. در این مورد باید بگویم که خودروهای تولیدی این دو شرکت یعنی 80 درصد خودروهای تولید شده در کشور طی 18 ماه گذشته هیچ قیمتی دریافت نکرده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه علاقه ای به افزایش قیمت خودرو نداریم، گفت: این خودروها طی 18 ماه گذشته هیچ قیمتی دریافت نکرده اند. ما باید روند تورم را در نظر بگیریم که 18 ماه طول می کشد و زمانی که فولاد، پلیمر، لاستیک و غیره گران می شوند. دستمزدها افزایش می یابد و عدم افزایش قیمت خودرو باعث افزایش زیان انباشته شرکت ها می شود که نارضایتی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. کسب و کارها باید تعادل اقتصادی داشته باشند.
اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودرو تصمیمی بود که باید در دولت قبل گرفته می شد، تصریح کرد: کمتر از 100 روز از آغاز به کار این دولت می گذرد. تلفات انباشته شده است. ببینید ما سلامت سهام این خودروسازان را در بورس بررسی کردیم و متوجه شدیم که این موارد برای 20 میلیون سهامدار مهم است.
وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد نصف مصوبه 18 ماهه است، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و 20 میلیون سهامدار داشت. . بالاخره اینها سرمایه های کشور هستند و فرصت های شغلی زیادی دارند. نمیتوانیم بگوییم وقتی زیان آنها از نصف سرمایه بیشتر شود، نمیتوانیم برای اقتصاد کشور و مردمش مشکل ایجاد کنیم. با این اقدام شاهد تاثیر آن بر بورس و سهام مردم بودیم.
اتابک همچنین گفت: در مورد خودروهایی که سفارش داده شده و پول پرداخت شده است، تمام آنچه پرداخت شده، قیمت قدیم است و آنچه باقی می ماند به نسبت قیمت جدید داده می شود.
وی با اشاره به اینکه این اتفاقات در مجموع ما را بر آن داشت تا از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در عناصر تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به طور کلی می توان گفت که با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تاثیر آن بر اقتصاد است و با این اقدام این امکان وجود دارد که خودروسازان بقای اقتصادی را برای ادامه فعالیت داشته باشند.
اتابک ادامه داد: صنعت خودرو تقریباً 12 درصد از ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می دهد. اگرچه نمی خواستیم قیمت خودرو را افزایش دهیم، اما وقتی دو طرف معادله را بررسی کردیم، متوجه شدیم که در بلندمدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم است. اشتغال و بسیاری از سهامداران. در نهایت تصمیم گرفتیم آنچه را که 18 ماه پیش بر سر آن توافق شده بود مانند گذشته رها نکنیم و تصمیم بگیریم.
منبع: خبرگزاری ایسنا
مطالب مرتبط
ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ (۱۸ دی ۱۴۰۳)
حضور فیلمسازان مشهدی در جشنواره فیلم کوتاه فجر | فرصتی برای دیدهشدن
مخالفت صریح درویش با بازگشت یحیی