مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

تلاش‌ها برای رهایی فضانوردان ناسا از فضا ادامه دارد

تبلیغات بنری



فضانوردان ناسا بیش از 50 روز را در ایستگاه فضایی سپری کردند، پس از تجربه نشت هلیوم و مشکلات مربوط به سیستم پیشران خود، در حالی که ناسا گزینه هایی را برای بازگرداندن فضانوردان به زمین بررسی می کند، استارلاینر بوئینگ همچنان به آزمایش نیروی محرکه در ایستگاه فضایی بین المللی ادامه می دهد.

به گزارش ایسنا. اولین بوئینگ استارلاینر که فضانوردان را به فضا می برد، روز شنبه (27 ژوئیه) آزمایشی حیاتی در فضا انجام داد، زیرا ماموریت بعدی با یک ماه تاخیر مواجه است.

به گفته اسپیس، مهندسان پیشرانه‌های سیستم کنترل واکنش استارلاینر (RCS) را در آماده‌سازی برای بازبینی گسترده‌تر توسط آژانسی که فضاپیما را برای فرود بوچ ویلمور و سانی ویلیامز فضانوردان ناسا در ماه آگوست آماده می‌کند، آزمایش کردند تا ارزیابی کنند که آیا همه چیز مطابق انتظار پیش می‌رود یا خیر. .

مقامات ناسا روز شنبه در X نوشتند که تیم‌ها نتایج آزمایش نور را در چند روز آینده ارزیابی خواهند کرد و در عین حال روی مطالعات کلی قبل از بررسی آمادگی آژانس نیز کار خواهند کرد.

فضاپیمای استارلاینر در 6 ژوئن به ایستگاه فضایی بین المللی لنگر انداخت و مشکلاتی داشت. در حالی که فضانوردان سرانجام توانستند با ایستگاه فضایی تماس بگیرند، نشت هلیوم و مشکلات پنج پیشران این رویداد را به تاخیر انداخت. استارلاینر در شرایط اضطراری ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند، اما قبل از اینکه فضانوردان بتوانند آن را ترک کنند، مهندسان در تلاش هستند تا بفهمند چه چیزی باعث این مشکلات شده است.

درک آنچه اتفاق افتاد برای آماده شدن برای ماموریت بعدی، Starliner-1، که قرار است به مدت شش ماه در سال 2025 در ایستگاه فضایی بماند، کلیدی است. ناسا روز جمعه (28 ژوئیه) اعلام کرد که این ماموریت تا اوت 2025 به تعویق افتاده است.

ماموریت فضایی فعلی استارلاینر که به عنوان آزمایش پرواز سرنشین دار (CFT) شناخته می شود، در ابتدا پیش بینی می شد 10 روز طول بکشد. اکنون نزدیک به 55 روز در فضا می گذرد و فضانوردان به ذخیره منابع در ایستگاه فضایی بین المللی برای عبور از شرایط غیرمنتظره تکیه می کنند. هم ناسا و هم بوئینگ قبل از این ماموریت تاکید کردند که این یک ماموریت توسعه است و به همین دلیل، جدول زمانی نامشخصی وجود داشت.

تلاش برای نجات فضانوردان ناسا از فضا ادامه دارد

مقامات بوئینگ گفتند که آزمایش جدید سیستم کنترل واکنش برای تأیید عملکرد هر موتور در فواصل کوتاه 1.2 ثانیه ای انجام شده است. هر موتور آزمایش شده حداکثر نیروی رانش بین 97٪ تا 102٪ را نشان داد.

مقامات بوئینگ نوشتند که سیستم هلیوم نیز ثابت مانده است. ویلمور و ویلیامز مستقیماً رانشگرها را مشتعل نکردند، بلکه در استارلاینر ماندند و آنچه را که دیدند به زمین گزارش کردند.

آزمایش زمینی روی رانشگر در این ماه نشان داد که چرا مشکلاتی در سیستم کنترل واکنش وجود دارد. اگر به طور مکرر شلیک شود، به ویژه در ارتباط با رانشگرهای سیستم مانور و کنترل مداری (OMAC)، بسته های عایق بندی شده حاوی مجموعه های رانشگر OMAC گرم می شوند و باعث می شود رانش ها به گونه ای عمل کنند که عایق تفلون پیشرانه ها باز شود. مهر و موم . ناسا و بوئینگ همچنین گفتند که این مشکل قبل از شروع آزمایش پرواز خدمه قابل شناسایی نبوده است.

استارلاینر یکی از دو سیستمی است که توسط ناسا برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی تامین مالی شده است. دیگری Crew Dragon است که SpaceX آن را توسعه داده و اولین آزمایش خدمه خود را در سال 2020 انجام داد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا