مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

ترکیه رسما برای پیوستن به بریکس درخواست داد

تبلیغات بنری

به گزارش یستا به نقل از ایسنا، به نقل از اوشاکوف، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دعوت کرملین را برای شرکت در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه که قرار است 22 و 24 اکتبر برگزار شود، پذیرفت. روسیه در حال حاضر ریاست این سازمان را بر عهده دارد.

اوشاکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ترکیه درخواستی برای عضویت کامل ارائه کرده است و ما آن را بررسی خواهیم کرد.

بلومبرگ نیز روز دوشنبه گزارش داد که آنکارا چند ماه پیش درخواستی برای عضویت در بریکس ارائه کرده است که بخشی از آن به دلیل «تفرقه» بین ترکیه و سایر کشورهای عضو ناتو بر سر جنگ اوکراین است. ترکیه اولین عضو ناتو است که به دنبال عضویت در گروه غیر غربی بریکس است.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان، تأیید کرد که روند درخواست در حال انجام است و اردوغان «چندین بار» اعلام کرده است که ترکیه می‌خواهد به عضویت بریکس درآید.

چلیک به خبرنگاران گفت: درخواست ما در این زمینه روشن است، اما هیچ پیشرفت محسوسی در این زمینه وجود ندارد “

گروه BRICS در سال 2006 توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و در سال 2011 آفریقای جنوبی به آن ملحق شد. این گروه در سال جاری زمانی که مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی به عضویت کامل درآمدند، گسترش یافت. به گفته اوشاکوف، بیش از 30 کشور به طور رسمی برای پیوستن درخواست کرده اند.

در همین حال، درخواست ترکیه نگرانی اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: آنکارا به‌عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا، باید به ارزش‌ها و ترجیحات سیاست خارجی اتحادیه اروپا احترام بگذارد، اگرچه این حق انتخاب دارد که به کدام سازمان‌های بین‌المللی بپیوندد. .

ترکیه در سال 1999 به عنوان یک کشور نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام شد و از سال 2005 در حال مذاکره برای پیوستن به آن است. اما پارلمان اروپا مذاکرات الحاق با این کشور را در سال 2019 به دلیل نقض حقوق بشر به حالت تعلیق درآورد. به گزارش بلومبرگ، به نظر می رسد که رهبری ترکیه از عدم پیشرفت در تلاش های چند دهه ای خود ناامید شده است.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا