مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

تاثیر گوشی هوشمند مادر بر رشد زبان کودک

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محققان دریافتند مادران در زمانی که کودکانشان مشغول استفاده از گوشی هستند ۱۶ درصد کمتر با آنها صحبت می کنند.

فواصل کوتاه‌تر استفاده از تلفن 1 تا 2 دقیقه منجر به اختلال بیشتر در تعامل مادر و کودک و کاهش 26 درصدی مکالمه مادر و کودک شد.

میریام مایکلسون، محقق ارشد و دانشجوی دکترا در دانشگاه تگزاس، می‌گوید: «توصیه ما به والدین جدید این است که از تأثیری که تلفن‌ها می‌توانند بر توانایی آن‌ها در پاسخگویی به نیازهای فرزندشان داشته باشند، آگاه باشند. مهم است که کودکان مراقبت‌های سازگار و پاسخگو را دریافت کنند، که با توجه به ماهیت جذاب و مصرف‌کننده گوشی هوشمند، می‌تواند دشوارتر باشد.»

به گفته محققان، تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از تلفن توسط والدین می تواند بر رشد زبان کودک تأثیر بگذارد.

محققان برای دریافت ایده ای از نحوه تعامل والدین با فرزندان خود در دنیای واقعی، 16 کودک را به مدت یک هفته ثبت کردند.

آنها سپس این ضبط‌ها را با گزارش‌های مربوط به استفاده از تلفن همراه مقایسه کردند تا ببینند استفاده از گوشی‌های هوشمند چگونه بر میزان صحبت مادران با فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

کایا دی باربارو، یکی دیگر از محققین این مطالعه گفت: ما از سطح کلی استفاده از تلفن در میان شرکت کنندگان شگفت زده شدیم. میانگین استفاده از تلفن در نمونه ما 4.4 ساعت در هر 12 ساعت بود.

استفاده از تلفن هوشمند باعث کاهش تعاملات کلامی مادر با فرزندش می شود، به خصوص اگر در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده شود.

این ممکن است به این دلیل باشد که استفاده کوتاه مدت از تلفن شامل فعالیت‌های غیرکلامی مانند چک کردن ایمیل یا ارسال پیام‌های متنی است، در حالی که استفاده طولانی‌مدت از تلفن شامل مکالمات تلفنی یا چت ویدیویی است که سرعت گفتار کودک را افزایش می‌دهد.

محققان می گویند والدین ممکن است تأثیر استفاده از تلفن را بر رفتار فرزندان خود دست کم بگیرند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا