مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳

تبلیغات بنری



به گزارش یستا بررسی ها نشان می دهد که بازده ماهانه خودروهای داخلی به 6.12 درصد رسیده است. یعنی در این ماه میانگین رشد قیمتی 42.7 میلیون تومانی به ثبت رسید، اما پس از افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو، قیمت ها روند صعودی به خود گرفت، اما این روند چندان زیاد نیست.

طی سال‌های گذشته، بازار خودرو همواره تابعی از بازار ارز بوده است و هرگونه افزایش یا کاهش نرخ ارز نیز باعث التهاب در بازار خودرو می‌شود. این در حالی است که از اردیبهشت ماه سال جاری این اثربخشی کاهش چشمگیری داشته است تا جایی که برخی نابسامانی های منطقه ای منجر به تغییرات جدی در بازار خودرو نشده است.

اما دومین عاملی که همیشه بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد، اعلام قیمت های جدید کارخانه است. اکنون به نظر می رسد که این موضوع دیگر مانند گذشته تاثیرگذار نیست. از ابتدای هفته جاری که اولین خبر رسمی از افزایش رسمی قیمت خودرو به طور میانگین 30 درصد اعلام شد، انتظار می رفت این اتفاق منجر به افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در بازار شود اما پس از گذشت چند روز از این تصمیم، قیمت خودروهای داخلی در 4 روز افزایش یافت و میانگین رشد در گذشته 37 میلیون تومان معادل 5.1 درصد بود که تقریباً نیمی از انتظارات است.

قیمت بازار خودرو 15 محصول داخلی و مونتاژی در سه دوره اول آبان، 5 آبان و 9 آبان زیر ذره بین قرار گرفت. بر این اساس قیمت خودروهای داخلی از ابتدای آبان ماه تا دیروز 42.7 میلیون تومان معادل 6.12 درصد و 37 میلیون تومان معادل 5.1 درصد افزایش را به ثبت رساندند. بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به رنابلس است که از ابتدای آبان ماه 80 میلیون تومان و 12.4 درصد افزایش را به ثبت رساند.

طبیعتا تصمیم مجلس مبنی بر کاهش تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را می توان عامل تعیین کننده سرعت رشد قیمت خودرو در بازار خواند. در لایحه لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس، مقرر شده بود برای خودروهای ورودی به کشور تعرفه 100 درصدی اعمال شود که مجلس ابتدا آن را به 70 درصد افزایش داد و روز سه شنبه در واکنش به افزایش قیمت کارخانه خودروها، کمیته ادغام تعرفه واردات را به 60 درصد کاهش داد. این تصمیمات باعث کاهش سرعت رشد قیمت خودرو در بازار شد.

اگر مجلس به این تصمیم پایبند بماند و تعرفه را تا 60 درصد کاهش دهد (که حتی از تعرفه فعلی هم کمتر است)، همچنان می تواند به عنوان تسریع کننده قیمت خودرو در بازار ایفای نقش کند. زیرا با کاهش تعرفه ها طبیعتا واردات خودرو نیز افزایش می یابد (البته علاوه بر صرفه جویی ارزی). رشد سرعت واردات بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشته و می تواند به ثبات بازار منجر شود.

یکی دیگر از عواملی که در صورت تحقق می تواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار در آینده شود، ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده است. دستیابی به این امر بیش از واردات خودروهای جدید بر بازار خودرو تأثیر خواهد گذاشت. چرا که واردات جدید بازه قیمتی بالاتری دارد و از نظر قیمتی با خودروهای داخلی رقابت نمی کند. اما در صورت ورود خودروهای کارکرده به بازار طبیعتا بازه قیمتی آنها کمتر می شود و می توانند با رقابت با خودروهای داخلی و کلکسیونی بازار خودرو را به آرامش نسبی برسانند.

جزئیات نوسانات بازار خودرو

خودروهای داخلی از ابتدای آبان ماه بین 15 تا 80 میلیون تومان افزایش قیمت ثبت کردند. همانطور که اشاره کردیم بیشترین افزایش قیمت مربوط به رانا پلاس با 80 میلیون تومان افزایش معادل 12.4 درصد است. این محصول که قیمت آن در تاریخ 10 آبان به 645 میلیون تومان رسیده بود، 5 آبان ماه 655 میلیون تومان معامله شد. دیروز قیمت آن به 725 میلیون تومان رسید.

پس از آن تارا اتوماتیک بیشترین افزایش قیمت را داشت. این خودرو که قیمت آن در بازار دیروز به یک میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده بود، در ابتدای آبان ماه معادل 980 میلیون تومان بود. 5 آبان ماه که قیمت خودرو شروع به رشد کرد، قیمت این محصول به 990 میلیون تومان رسید; بر این اساس قیمت تارا اتوماتیک از ابتدای آبان ماه 70 میلیون تومان معادل 7.1 درصد افزایش داشته است.

قیمت شاهین آجدار که سومین افزایش قیمت را داشت از ابتدای آبان ماه تا 26 ماه گذشته روی 740 میلیون تومان تثبیت شد. اما از آن زمان تاکنون 60 میلیون تومان معادل 8.1 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند تا اینکه قیمت آن در روز گذشته به 800 میلیون تومان رسید.

کمترین افزایش قیمت در بین خودروهای داخلی مربوط به Quick Gear است. این محصول از سایپا که ابتدای ماه گذشته 430 میلیون تومان خرید و فروش می شد، دیروز با 15 میلیون تومان افزایش 3.5 درصدی به قیمت 445 میلیون تومان رسید. سهام کوییک اتوماتیک پلاس نیز 20 میلیون تومان معادل 3.7 درصد افزایش قیمت داشت و دیروز در بازار به ارزش 565 میلیون تومان معامله شد.

با وجود رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار، قیمت محصولات مونتاژی از ابتدای آبان ماه تقریبا ثابت مانده است. قیمت این خودروها در ماه گذشته میانگین رشد 37.5 میلیون تومانی معادل 2.15 درصد را به ثبت رساند. از 5 آبان که بازار خودرو کمی آتش گرفت، مونتاژکاران چندان متضرر نشدند.

محصولات خودروسازان خصوصی که تغییرات قیمتی آنها را بررسی کردیم، در بازه زمانی مذکور، میانگین رشد قیمتی 16.25 میلیون تومانی و 1 درصدی را کسب کردند. بیشترین رشد قیمت در بین خودروهای مونتاژی مربوط به فینیکس تیگو 7 است، این محصول که قیمت آن در ابتدای آبان ماه به یک میلیارد و 900 میلیون تومان رسید، در 5 آبان ماه با 20 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 920 میلیون تومان رسید. این خودرو روز گذشته در بازارها با قیمت یک میلیارد و 960 میلیون تومان معامله شد و مجموع رشد قیمت خود را طی آبان ماه گذشته به 60 میلیون تومان معادل 3.1 درصد رساند.

قیمت های دیگنیتی پرایم نیز در آبان ماه شاهد افزایش 40 میلیون تومانی معادل 2.2 درصدی بود. قیمت این خودرو در ابتدای آبان ماه یک میلیارد و 790 میلیون تومان بود اما در 5 آبان ماه قیمت آن به یک میلیارد و 830 میلیون تومان رسید. قیمت این خودرو از 5 آبان تا دیروز ثابت بود.

اخلاص هفت نفره نیز مسیر مشابهی را طی کردند. این خودرو که قیمت آن در ابتدای ماه گذشته به یک میلیارد و 830 میلیون تومان رسیده بود تا 5 آبان ماه رشد قیمتی 30 میلیون تومانی معادل 1.6 درصد را به ثبت رساند و پس از آن قیمت این محصول تثبیت شد. قیمت JAC S3 نیز 20 میلیون تومان معادل 1.7 درصد افزایش یافت و دیروز در بازار با قیمت یک میلیارد و 160 میلیون تومان خرید و فروش شد.

منبع: اقتصاد جهانی

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews